80SEK

Bränslefilter

(Hittade 2142 resultat)

En motor kan bara köras optimalt om det bränsle som krävs kommer in i motorns förbränningskammare helt rent och utan föroreningar. Av denna anledning har varje fordon med en förbränningsmotor minst ett bränslefilter. Det är därför en mycket viktig komponent i samband med en väl fungerande motor och kan ha ett motsvarande inflytande på motorns livslängd.

Reservdelar_knecht_mahle

Välj bil för att se matchande delar från Bränslefilter

Alla bilmärken

Vad används bränslefilter till?

Det spelar ingen roll vilken typ av bränsle som används. Dieselbilar kräver ett dieselbränslefilter, medan bensinbilar behöver ett motsvarande bränslefilter för bensinmotorer. Filtret ansvarar för att filtrera även de minsta smutspartiklarna ur bränslet. Bränslefiltret kan också avlägsna vatten från bränslet.

Även om standardbränslena är av mycket hög kvalitet, är det fortfarande möjligt för vatten eller smutspartiklar att hitta sin väg in i tanken. Detta kan få allvarliga konsekvenser under vissa omständigheter. I synnerhet förgasarna i äldre motorer och bränsleinsprutningssystemen i motorer i moderna fordon kan bara fungera mycket tillförlitligt om bränslet är riktigt rent. Därför finns det bränslefilter som filtrerar bort antingen vatten eller smutspartiklar från bränslet. Alla typer av smutspartiklar kan leda till slitage och täppa till de fina hålen i ett bränslebehandlingssystem. Vatten, å andra sidan, kan orsaka korrosion i insprutningssystemet. Båda typerna av föroreningar i bränslet leder till att viktiga komponenter går sönder. I värsta fall kan det leda till att motorn stannar. Bränslefilter utgör därför ett mycket viktigt och ofta underskattat bidrag till driftsäkerheten.

Du kanske undrar hur det är möjligt för vatten att ta sig in i tanken. Det är mycket lätt att förklara. Som regel installeras plasttankar i fordon idag. Det finns dock fortfarande många bilar och modeller som har en metalltank. Vid tankning måste du alltid öppna tanken på bensinstationen. Endast mycket kallt bränsle kommer in i tanken från de underjordiska tankarna på bensinstationen. Särskilt under varma månader måste det kalla bränslet kylas ned och avger då fukt. Detta kan leda till att kondens bildas i tanken. Det är just denna kondens som ett bränslefilter senare måste filtrera bort på ett tillförlitligt sätt.

Var sitter bränslefiltren i fordonet

Bränslefilter är vanligtvis placerade i ett eget hölje. Detta hölje är integrerat i motorn.

Har alla fordon ett bränslefilter

Varje fordon som är utrustat med en förbränningsmotor har minst ett bränslefilter. Det spelar ingen roll om det är bensin eller diesel som används för att driva förbränningsmotorn.

Typer av bränslefilter

Bränslefilter finns i olika utföranden. Följande utformningar av bränslefilter finns tillgängliga:

  • Returbart bränslefilter: De returbara bränslefiltren är alltid en enda enhet. Denna enhet består av filtret och ett hölje. Hela enheten byts ut i händelse av underhåll eller ett defekt bränslefilter.
  • Bränslefilterelement: Dessa bränslefilter är också placerade i ett eget hölje. Detta är också integrerat i motorn. Elementen kan dock bytas ut individuellt.
  • Bränsleledningsfilter: Denna typ av bränslefilter är placerat i bränsleledningen. Även här utgör filterelementen och höljet en enhet. Om det finns anledning till byte, byts hela enheten ut.

Utbyte av defekta bränslefilter

Ett defekt bränslefilter repareras inte. Det byts alltid ut. Det finns flera tecken som indikerar att filtret är defekt:

  • Motorn levererar inte längre full effekt
  • Bränsleförbrukningen ökar avsevärt
  • Motorn börjar rycka vid körning i uppförsbacke
  • Motorn är svårstartad eller dör av.
  • Du kan se bränslefläckar på fordonets ledade delar.

Det kan finnas flera skäl eller orsaker till dessa tecken på ett defekt bränslefilter. De vanligaste är:

  • Motorn har gått på tomgång under en mycket lång tid
  • Bränslet uppfyller inte kraven och är av dålig kvalitet
  • Bränslefiltret var inte korrekt installerat.
  • Många smutspartiklar har samlats i bränslesystemet.

Om du har de nödvändiga verktygen till hands kan du själv byta ut ett bränslefilter. Innan du börjar byta det måste du dock göra nödvändiga förberedelser. Detta inkluderar att se till att du har en brandsläckare redo. Bytet bör också ske på en plats som är väl ventilerad. Glöm inte att minimera trycket i bränslesystemet och koppla bort batteriet

Välkända tillverkare av bränslefilter

Som med andra reservdelar till ett fordon finns det också populära tillverkare av bränslefilter. Vi har till exempel utbytesbränslefilter från följande tillverkare i vårt sortiment:

  • Mann filter
  • Knecht filter
  • Herth & Buss
  • Mahle
  • Hengst filter
  • Magneti Marelli
  • Delphi Technologies
  • Valeo
  • Kolbenschmidt

Köp bränslefilter online på Motointegrator

Vi har cirka fem miljoner reservdelar och tillbehör i vårt sortiment. Du kan enkelt och bekvämt hitta rätt bränslefilter för din modell med hjälp av sökmasken eller via motsvarande kategori i vår onlinebutik.

Topp produkter från kategorin Bränslefilter

Placeringskriterier

Vilka bränslefilter finns det?

Varje förbränningsmotor behöver naturligtvis bränsle för att fungera. Det finns dock olika källor till förorening av bränslet med smutspartiklar eller vatten. Därför behöver varje bränslesystem i en förbränningsmotor ett bränslefilter.
Bränslefiltrets uppgift är så viktig att det är konstruerat som huvudflödesfilter för varje typ av motor (både diesel och bensin). Man skiljer mellan upp till fyra olika filter:
  • Invändiga bränslefilter eller insatser
  • Filterpatroner
  • Filterpatroner
  • Förfilter
  • Förfilter med dränering på tank
  • Förfilter i bränslesystemet.
Detta sista bränslefilter spelar en mindre roll och är inte monterat i alla fordon. Förfilter kallas ofta inspektionsfilter eller siktglasfilter. De finns för diesel- och bensinmotorer, men är vanligare i dieselmotorer - särskilt i kommersiella fordon. Förutom filtrering är uppgiften också att utföra en visuell inspektion, eftersom en sådan indikator ges som har ett stort informationsvärde om huvudfiltrets tillstånd. Antingen är det en filterpatron eller ett litet filter i ett synglas.

Huvudbränslefilter i systemet.

Den här principen finns också i huvudfilter. Fram till för några år sedan var filterinsatser fortfarande vanliga. Dessa är lätta att byta, men har en grundläggande nackdel: förutom smutspartiklar kan även vatten tränga in i bränslesystemet. Det är därför moderna filterpatroner är utformade för att också ha ytterligare funktioner. Så att du kan filtrera bort vattnet. Ofta är dessa filter utrustade med ett avlopp (skruvar och slang) för bortskaffande. Denna princip gäller för både dieselfilter och bensinfilter.

Vad händer om bränslefiltret inte har bytts ut under en längre tid? Vilka är farorna med ett igensatt bränslefilter?

Vatten i systemet innebär ett mycket specifikt problem: det kan komprimeras, så vid de höga trycken i moderna motorer skulle det orsaka att de erforderliga trycken överskrids med en hög grad av tolerans. Dessutom påverkas förbränningen av bränslet naturligtvis kraftigt av vattnet, antändningen är inte längre optimal.
Smutspartiklar (t.ex. rostpartiklar på grund av korrosion från tanken, eftersom det också finns vatten här) medför också en hög risk för betydande försämring av förbränningen. För insprutningsmunstycken är toleranserna mellan 0,002 och 0,003 mm. Även en mycket liten partikel kan delvis täppa till ett munstycke. Detta påverkar mängden bränsle som sprutas in i respektive cylinder, insprutningstrycket, insprutningsmängden och, sist men inte minst, insprutningsmönstret. Alla dessa faktorer försämrar förbränningen som helhet avsevärt.

Vilka är bieffekterna av ett gammalt bränslefilter?

Detta begränsar en motors prestanda avsevärt. Men inte bara det: på medellång till lång sikt kommer cylinderutrymmet i fråga att förkolna, rester kommer att byggas upp, vilket i sin tur kommer att förkorta motorns livslängd i allmänhet. Bränslefiltret har därför stor betydelse för en effektiv och försiktig drift av enheten, dvs. det påverkar dess livslängd, bränsleförbrukning, effektivitet osv. Därför bör bytesintervallen följas strikt.

Om du inte byter filter: hur installerar man bränslefiltret?

Installationen av bränslefiltret är relativt enkel. Patroner kan inte installeras upp och ned eftersom de bara är öppna på ena sidan. Med förfilter finns det en flödesriktning som en pilmarkering. På filterinsatser kan det också finnas det. I många tillämpningar är dock tätningen upptill inte identisk i diameter med den nedtill. Därför måste man se till att tätningarna passar ihop (i filterhuset och på filtret).

De flesta som har en gammal diesel med konventionell insprutning känner fortfarande till problemet med dieselmotorer. Direktinsprutning (pump/injektor, common-rail) har länge varit standard numera. Efter filterbyte behöver systemen avluftas, vilket är anledningen till att fordonen även har ett avluftningssystem på filtret.
Om mängden luft är för stor kan det hända att systemet inte tar bort luften från systemet omedelbart. Men särskilt med moderna direktinsprutade motorer måste verkstadshandboken följas exakt. Dessa moderna motorer har en högtryckspump. Om denna arbetar utan det smörjande bränslet kan den skada interna komponenter. Därför måste verkstadsinstruktionerna från de olika tillverkarna följas.

I annat fall bör detta observeras med dieselfiltret eller bensinfiltret.

De flesta bytesintervallen ligger mellan 50.000 och 100.000 km. Även här gäller fordonstillverkarens bestämmelser. Under inga omständigheter får underhållskraven för bränslesystemet underskattas eller försummas. Försenat underhåll har alltid en negativ effekt. Lika viktigt är det att uppnå högkvalitativa märkesprodukter. I synnerhet kan ett undermåligt och ett högkvalitativt filter inte särskiljas från varandra visuellt, eftersom porstorleken inte kan ses med blotta ögat. Eftersom flödeshastigheten genom filtret också är ansvarig för trycket i systemet.