- Tom






Bränslefilter
(Hittade 2142 resultat)
En motor kan bara köras optimalt om det bränsle som krävs kommer in i motorns förbränningskammare helt rent och utan föroreningar. Av denna anledning har varje fordon med en förbränningsmotor minst ett bränslefilter. Det är därför en mycket viktig komponent i samband med en väl fungerande motor och kan ha ett motsvarande inflytande på motorns livslängd.
Välj bil för att se matchande delar från Bränslefilter
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad används bränslefilter till?
Det spelar ingen roll vilken typ av bränsle som används. Dieselbilar kräver ett dieselbränslefilter, medan bensinbilar behöver ett motsvarande bränslefilter för bensinmotorer. Filtret ansvarar för att filtrera även de minsta smutspartiklarna ur bränslet. Bränslefiltret kan också avlägsna vatten från bränslet.
Även om standardbränslena är av mycket hög kvalitet, är det fortfarande möjligt för vatten eller smutspartiklar att hitta sin väg in i tanken. Detta kan få allvarliga konsekvenser under vissa omständigheter. I synnerhet förgasarna i äldre motorer och bränsleinsprutningssystemen i motorer i moderna fordon kan bara fungera mycket tillförlitligt om bränslet är riktigt rent. Därför finns det bränslefilter som filtrerar bort antingen vatten eller smutspartiklar från bränslet. Alla typer av smutspartiklar kan leda till slitage och täppa till de fina hålen i ett bränslebehandlingssystem. Vatten, å andra sidan, kan orsaka korrosion i insprutningssystemet. Båda typerna av föroreningar i bränslet leder till att viktiga komponenter går sönder. I värsta fall kan det leda till att motorn stannar. Bränslefilter utgör därför ett mycket viktigt och ofta underskattat bidrag till driftsäkerheten.
Du kanske undrar hur det är möjligt för vatten att ta sig in i tanken. Det är mycket lätt att förklara. Som regel installeras plasttankar i fordon idag. Det finns dock fortfarande många bilar och modeller som har en metalltank. Vid tankning måste du alltid öppna tanken på bensinstationen. Endast mycket kallt bränsle kommer in i tanken från de underjordiska tankarna på bensinstationen. Särskilt under varma månader måste det kalla bränslet kylas ned och avger då fukt. Detta kan leda till att kondens bildas i tanken. Det är just denna kondens som ett bränslefilter senare måste filtrera bort på ett tillförlitligt sätt.
Var sitter bränslefiltren i fordonet
Bränslefilter är vanligtvis placerade i ett eget hölje. Detta hölje är integrerat i motorn.
Har alla fordon ett bränslefilter
Varje fordon som är utrustat med en förbränningsmotor har minst ett bränslefilter. Det spelar ingen roll om det är bensin eller diesel som används för att driva förbränningsmotorn.
Typer av bränslefilter
Bränslefilter finns i olika utföranden. Följande utformningar av bränslefilter finns tillgängliga:
- Returbart bränslefilter: De returbara bränslefiltren är alltid en enda enhet. Denna enhet består av filtret och ett hölje. Hela enheten byts ut i händelse av underhåll eller ett defekt bränslefilter.
- Bränslefilterelement: Dessa bränslefilter är också placerade i ett eget hölje. Detta är också integrerat i motorn. Elementen kan dock bytas ut individuellt.
- Bränsleledningsfilter: Denna typ av bränslefilter är placerat i bränsleledningen. Även här utgör filterelementen och höljet en enhet. Om det finns anledning till byte, byts hela enheten ut.
Utbyte av defekta bränslefilter
Ett defekt bränslefilter repareras inte. Det byts alltid ut. Det finns flera tecken som indikerar att filtret är defekt:
- Motorn levererar inte längre full effekt
- Bränsleförbrukningen ökar avsevärt
- Motorn börjar rycka vid körning i uppförsbacke
- Motorn är svårstartad eller dör av.
- Du kan se bränslefläckar på fordonets ledade delar.
Det kan finnas flera skäl eller orsaker till dessa tecken på ett defekt bränslefilter. De vanligaste är:
- Motorn har gått på tomgång under en mycket lång tid
- Bränslet uppfyller inte kraven och är av dålig kvalitet
- Bränslefiltret var inte korrekt installerat.
- Många smutspartiklar har samlats i bränslesystemet.
Om du har de nödvändiga verktygen till hands kan du själv byta ut ett bränslefilter. Innan du börjar byta det måste du dock göra nödvändiga förberedelser. Detta inkluderar att se till att du har en brandsläckare redo. Bytet bör också ske på en plats som är väl ventilerad. Glöm inte att minimera trycket i bränslesystemet och koppla bort batteriet
Välkända tillverkare av bränslefilter
Som med andra reservdelar till ett fordon finns det också populära tillverkare av bränslefilter. Vi har till exempel utbytesbränslefilter från följande tillverkare i vårt sortiment:
- Mann filter
- Knecht filter
- Herth & Buss
- Mahle
- Hengst filter
- Magneti Marelli
- Delphi Technologies
- Valeo
- Kolbenschmidt
Köp bränslefilter online på Motointegrator
Vi har cirka fem miljoner reservdelar och tillbehör i vårt sortiment. Du kan enkelt och bekvämt hitta rätt bränslefilter för din modell med hjälp av sökmasken eller via motsvarande kategori i vår onlinebutik.
Topp produkter från kategorin Bränslefilter
Vilka bränslefilter finns det?
Bränslefiltrets uppgift är så viktig att det är konstruerat som huvudflödesfilter för varje typ av motor (både diesel och bensin). Man skiljer mellan upp till fyra olika filter:
- Invändiga bränslefilter eller insatser
- Filterpatroner
- Filterpatroner
- Förfilter
- Förfilter med dränering på tank
- Förfilter i bränslesystemet.
Huvudbränslefilter i systemet.
Vad händer om bränslefiltret inte har bytts ut under en längre tid? Vilka är farorna med ett igensatt bränslefilter?
Vilka är bieffekterna av ett gammalt bränslefilter?
Om du inte byter filter: hur installerar man bränslefiltret?
De flesta som har en gammal diesel med konventionell insprutning känner fortfarande till problemet med dieselmotorer. Direktinsprutning (pump/injektor, common-rail) har länge varit standard numera. Efter filterbyte behöver systemen avluftas, vilket är anledningen till att fordonen även har ett avluftningssystem på filtret.
Om mängden luft är för stor kan det hända att systemet inte tar bort luften från systemet omedelbart. Men särskilt med moderna direktinsprutade motorer måste verkstadshandboken följas exakt. Dessa moderna motorer har en högtryckspump. Om denna arbetar utan det smörjande bränslet kan den skada interna komponenter. Därför måste verkstadsinstruktionerna från de olika tillverkarna följas.