Ljuddämpare

(Hittade 1703 resultat)

Stjärtpipsljuddämpare är en del av avgassystemet och säkerställer att de heta avgaserna från motorn släpps ut på ett säkert sätt. De är också ansvariga för att minska bullerutsläppen. Det finns olika typer av ljuddämpare, inklusive absorptions- och reflektionsljuddämpare.

Fel i den bakre ljuddämparen, såsom hål eller sprickor, kännetecknas av ett starkare motorljud och skakningar på grund av trasiga fäst- och täckelement. Eftersom en defekt ljuddämpare inte bara orsakar mycket buller, utan också är en säkerhetsrisk, bör den bytas ut omedelbart. På Motointegrator hittar du bakre ljuddämpare från topptillverkare till förmånliga priser.

Välj bil för att se matchande delar från Ljuddämpare

Alla bilmärken

  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA

Vad är en ljuddämpare?

Avgassystemet består av olika komponenter. Till att börja med är avgasgrenröret eller kollektorn placerad direkt på motorblocket, där den samlar upp avgaserna från cylindrarna. Grenröret matar in gaserna i Y-röret, varifrån avgaserna leds in i katalysatorn. Katalysatorn filtrerar bort gifterna ur gasen genom att låta gaserna passera genom ett specialbelagt och genomsläppligt keramiskt block. På så sätt frigörs ofarliga ämnen som kväve och vatten. Andelen skadliga kolväten och kväveoxider i avgaserna minskar. Dessutom har moderna katalysatorer till uppgift att reducera ljudvågor från motorn.

I dieselfordon finns också ett sotpartikelfilter bakom katalysatorn, som håller kvar de finaste resterna från förbränningsprocessen och minskar utsläppen av skadliga partiklar.

De filtrerade avgaserna passerar från katalysatorn/sotpartikelfiltret till förhandsljuddämparen eller mittljuddämparen. Den centrala ljuddämparens utformning saktar ner avgasflödet och minskar motorvibrationerna ytterligare.

Slutligen kommer avgaserna in i den bakre ljuddämparen. Beroende på fordonet är den delvis synlig och består av flera kammare inuti. Den bakre ljuddämparen minskar bullerutvecklingen och därmed bullerföroreningarna ytterligare. De olika kamrarna i den bakre ljuddämparen är isolerade på utsidan. De delar upp avgasflödet i flera strömmar. På så sätt tar ljudvågorna från avgasflödena ut varandra. Beroende på ljuddämparens form och tvärsnitt kan ljudet från avgassystemet och motorns effekt påverkas. I slutet av avgassystemet finns avgasröret, genom vilket avgaserna från motorn leds ut i det fria.

Vilka ljuddämpare finns tillgängliga

Man skiljer mellan fyra ljuddämpare beroende på deras placering i avgassystemet:

  • Främre ljuddämpare
  • Mittmonterad ljuddämpare
  • Endelig ljuddämpare
  • Ljuddämpare bak
Eftersom en stor del av ljudet i moderna fordon redan dämpas av katalysatorn och partikelfiltret, har många dieselmotorer inte längre någon ljuddämpare. Hur ljuddämpare konstrueras beror på motortyp och motorkonstruktion, cylindervolym, antal cylindrar och motorvarvtalsområde samt tillgängligt utrymme.

När är en bakre ljuddämpare defekt?

Den ständiga växlingen mellan uppvärmning och kylning av avgaskomponenterna innebär att sprickor och gropar på grund av korrosion är typiska skador som du kan se. Ett burkigt skramlande eller brusande ljud - vanligtvis vid acceleration - är också en indikation på en defekt ljuddämpare. Detta kan bero på lösa baffelplattor. Genomrostade fästbultar kan också orsaka problem. Om dessa går sönder eller om gummifästen saknas kan ljuddämparen slå i karossen och i värsta fall falla av. Men även värmeskyddsplåtar går ofta sönder, vilket också leder till skramlande ljud.

Om bakre ljuddämparen är defekt på grund av små rosthål kan du fortsätta köra. I detta fall räcker det med behandling med högtemperatursilikon, avgasreparationspasta eller en reparationssats. Men om det finns risk för att ljuddämparen faller av kan detta utgöra en säkerhetsrisk. Dessutom kan bullret leda till böter. Du bör besöka verkstaden senast nu och få ljuddämparen reparerad.

Byte av ljuddämpare bak

Ljuddämpare är tillverkade av stål eller rostfritt stål och utnyttjar principerna för reflektion och/eller absorption. Absorptionsljuddämpare innehåller isolerande strukturer i form av stålull eller andra material som omvandlar ljudenergin till värme. En reflektionsljuddämpare tenderar att minska volymen på låga frekvenser. Bakre ljuddämpare kan utformas som både reflektions- och absorptionssystem. Kombinationer av ljuddämpare är också möjliga. Bytet kan vara tidskrävande om du inte har hiss, eftersom ljuddämparna monteras under fordonet som en del av avgassystemet. Dessutom måste ljuddämparen passa på den bakre ljuddämparen. Om så inte är fallet kan det leda till problem, t.ex. att ljuddämparen försvinner under körning. Om du är osäker på om alla komponenter passar, är det bättre att ringa en specialist och ta fordonet till verkstaden.

Köp ljuddämpare online till låga priser

Defekta bakre ljuddämpare orsakar inte bara mycket buller, utan äventyrar också miljön och hälsan, eftersom farliga toxiner och sotpartiklar inte längre kan filtreras och släppas ut i den omgivande luften. Reparationskostnaderna är inte obetydliga och kan vara dyra. Du kan minimera reparationskostnaderna genom att helt enkelt köpa din nya bakre ljuddämpare online.

I vår onlinebutik på Motointegrator hittar du cirka fem miljoner reservdelar och tillbehör för alla bilmärken från premiumtillverkare. Dessa inkluderar Fox bakre ljuddämpare, bakre ljuddämpare för Golf 4, Golf 7 GTI bakre ljuddämpare och många fler. Vår filterfunktion hjälper dig att hitta rätt bakre ljuddämpare för ditt fordon. Om det är fel kan du returnera den till oss kostnadsfritt utan några problem.

Topp produkter från kategorin Ljuddämpare

Placeringskriterier

Vilka uppgifter har ett avgasystem?

Två av de olika uppgifterna hos ett avgasystem är särskilt framträdande: att leda bort avgaserna till ett område där de inte kan kväva personerna i fordonet, och att minska ljudnivån som uppstår vid förbränningen, vilket antyds av termen "ljuddämpare". Samtidigt måste avgasröret ledas så att ingen brandrisk uppstår eller plastdelar i underredet smälter. Mindre känt är att avgassystemet också ska underlätta bortförseln av avgaser från förbränningsrummet. I moderna fordon finns dessutom mätsonder (lambdasonder) och avgaserensare (katalysator, partikelfilter) integrerade i avgassystemet.

Uppbyggnaden av ett avgasystem

Avgasgrenrör och fächergrenrör


Direkt anslutet till motorn är avgasgrenröret. Detta består vanligtvis av gråjärn som standardkomponent, men i sportavgassystem och i vissa serieproducerade fordon (oftast med sportkaraktär) av rostfritt stål. Ett grenrör i rostfritt stål är oftast format som en solfjäder, så att alla rör från de enskilda cylindrarna är lika långa. Därför kallas sportgrenröret också för ett fächergrenrör.

Avgaserna pressas ut ur förbränningsrummet i stötar. Detta skapar vågor som reflekteras på väggarna i grenröret och kastas tillbaka. De kan allvarligt hindra avgasflödet. Fächergrenrör är optimerade för att minimera resonansvågor. I moderna fordon sammanförs de enskilda rören efter en kort sträcka, eftersom de högre kompressionerna i motorerna vanligtvis laddas med en turboladdare.

Avgasrör


Nästa komponent är avgasröret. Det har fått sitt namn eftersom det ofta delar sig i två rör. Eftersom temperaturen snabbt når optimala nivåer här är det ofta en lambdasond som är installerad här.

Flexrör


Efter avgasröret ansluts ett flexibelt flexrör. Detta kopplar bort motorvibrationerna från avgassystemet i underredet. Utan ett flexrör skulle avgasröret vanligtvis spricka vid en svetsfog. Detta är särskilt vanligt i äldre bilar utan flexrör.

Katalysator eller partikelfilter


Sedan följer katalysatorn eller partikelfiltret. I moderna fordon finns en ytterligare avgasgivare efter katalysatorn. Den kontrollerar hur rena avgaserna är och påverkar därmed också motorstyrningen.

Främre ljuddämpare


I stället för katalysator eller partikelfilter fanns det tidigare ofta en främre ljuddämpare. Ofta hade denna inte uppgiften att dämpa ljudet. Istället är det ofta en ljuddämpare som reflekterar ljudvågorna. Det skapar också en sugverkan, så att avgaserna bokstavligen sugs ut ur förbränningsrummet.

Mellandämpare eller huvudljuddämpare


Till skillnad från den främre ljuddämparen är mellandämparen ingen reflektionsdämpare. Istället är det en faktisk ljuddämpare, en absorptionsdämpare, som "sväljer" ljudvågorna. Den är till exempel fylld med stålull, och avgaserna leds genom ett rakt rör som är perforerat.

Slutdämpare med avgasutblås


Slutdämparen kan vara antingen en reflektionsdämpare eller en absorptionsdämpare. Här leds avgaserna genom flera kammare och reflekteras därefter. Särskilt sportslutdämpare använder detta för att skapa ett särskilt kraftfullt ljud.

Hur kan man göra en avgas tystare?

En för högljudd avgas är vanligtvis ett resultat av en skada. Antingen är en av de ovan nämnda komponenterna otät eller så har en ljuddämpare ett hål. Det är också vanligt att ett avgasgrenrör spricker. Detta kan vid en visuell inspektion inte alltid märkas.

Särskilt sådana läckage kan orsaka ljudvågor i ett frekvensområde som kan upplevas som mycket obehagligt inuti fordonet, beroende på varvtal. Men var försiktig. Det kan också vara så att dessa ljudvågor har en annan orsak. Till exempel skadade motorfästen eller en defekt dubbelmassesvänghjul mellan växellåda och motor. Vissa otätheter i ljuddämpare kan svetsas. Vid otäta röranslutningar hjälper ofta avgascement.

Vad betyder sportavgas från katalysatorn?

Katalysatorn har bara en viss volym som kan strömma igenom under en viss tid. Därför hålls trycket före katalysatorn eventuellt så att förbränningen fungerar optimalt genom att avgaserna effektivt evakueras och katalysatorn fungerar optimalt. Sammantaget är detta ett mycket komplext ämne. För att bibehålla effektiviteten, som vanligtvis måste uppfylla strikta lagstadgade krav, erbjuds avgassystem vanligtvis "från katalysatorn". Fächergrenröret köps separat. I fordon som inte körs på allmän väg ersätts ofta katalysatorn med ett enkelt rör (flow-pipe).

Hur uppstår skador på avgassystemet?

Genomrostade ljuddämpare kan vara ett riktigt irritationsmoment, eftersom avgaskomponenter kan vara dyra att ersätta. Det är inte alltid dåligt material som är orsaken till en snabbt rostande avgas. Särskilt i fordon som mest körs i stadstrafik och på korta sträckor, samlas mycket kondensvatten i ljuddämparna. Eftersom höga temperaturer inte uppnås, förångas inte detta vatten, utan samlas i ljuddämparen. Rostangrepp sker då från insidan och ut.

Vad säger färgen på avgaserna?

Färgen på avgaserna säger mycket om motorns skick. Blå avgaser tyder på att motorolja också förbränns. Avgaserna kan också ha en lätt nötaktig lukt, och oljedroppar kan samlas på handen om du håller den framför avgasröret. Vit rök betyder en ökad vattenhalt. Kondensvatten under kalla årstider i avgaserna är normalt under uppvärmningsfasen. Senare normaliseras färgnyansen. På sommaren eller om det sker kontinuerligt tyder det på en vattenskada (topplockspackning). Svarta avgaser betyder en hög sotnivå. Ofta är kamremmen uttänjd eller så stämmer inte tidpunkterna längre exakt.