- Tom

- Pris
Inga resultat hittades för din fråga
Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.
Kontakta oss!
Behöver du hjälp med att hitta en produkt?
Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048
Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
Använd chatten: Börja chatta
Vad är en bränsletrycksregulator och vad gör den?
För att en motor ska kunna köras måste bränslet ta sig från tanken till motorn. Detta sker med hjälp av bränslepumpen och de tillhörande ledningarna. Bränslet färdas genom dem till bränsleventilerna och genom dessa till själva motorn, där bränslet slutligen förbränns. Motorn behöver dock inte alltid en konstant mängd bränsle. Bränslebehovet ökar beroende på vilken effekt som tas ut. För att alltid kunna täcka detta pumpar bränslepumpen alltid mer bränsle genom ledningarna än vad som faktiskt kan användas. Detta säkerställer att det alltid finns tillräckligt med bränsle vid ventilerna. Samtidigt måste dock även rätt mängd passera genom ventilerna. Trycket i bränsleledningen avgör hur mycket som släpps igenom.
Och det är här som bränsletrycksregulatorn kommer in i bilden, eftersom den reglerar trycket i ledningen. Men hur vet regulatorn vad den ska göra? Den får sina "instruktioner" från laddnings- eller insugningsgrenrörstrycket. Detta tryck avgör hur mycket luft som trycks in i motorn. En konstant tryckskillnad måste garanteras i samspelet mellan bränsle och luft. Detta säkerställer att förhållandet mellan bränsle och luft förblir konstant under förbränningen. Bränsletrycksregulatorn säkerställer just denna tryckskillnad. Regulatorn är placerad i bränsleledningskretsen bakom ventilerna. Där styr den hur mycket bränsle som släpps igenom och tillbaka till tanken. Genom att hålla tillbaka bränslet i varierande grad styr den den ideala mängden framför ventilerna. Tryckregulatorn uppnår den faktiska effekten med hjälp av ett fjäderbelastat membran. Beroende på hur hårt fjädern belastas är membranet mer eller mindre genomträngligt.Hur styrs tryckregulatorn?
Den grundläggande principen att bränsletryckregulatorn får sina kommandon via laddnings- eller sugtrycket har förblivit oförändrad. Överföringen av dessa kommandon har dock förändrats under årens lopp. Ursprungligen gav vakuumet i insugningsgrenröret i kombination med en extra ventil direkt kontroll av tryckregulatorn. I moderna bilar kommunicerar insugningsrörets tryck och bränsletrycksregulatorn via motorns styrenhet. Denna styrenhet tar värdena från en sensor i insugningsgrenröret och använder dessa värden för att styra den ideala inställningen av tryckregulatorn. Detta säkerställer att rätt förhållande mellan luft och bränsle i motorn ständigt upprätthålls.
Vilka är symptomen på en defekt bränsletryckregulator?Med sin viktiga uppgift kan en defekt bränsletrycksregulator orsaka många problem. Tyvärr är en sådan defekt inte alltid omedelbart uppenbar och är inte lätt att upptäcka. Det finns inget specifikt ljud och det finns ingen varningslampa för bränsletrycksregulatorn i cockpit. En första analys utförs vanligtvis genom att göra olika tryckmätningar och även dessa kan vara knepiga. När allt kommer omkring finns det flera punkter i ett komplext system som bränslekretsen som kan påverka trycket. I synnerhet olika läckor kan här bli ett problem. Bortsett från mätningarna kan en defekt bränsletrycksregulator också göra sig påmind genom andra tecken. Till dessa hör problem vid varmstart eller brist på kraft när motorn egentligen går normalt. Och även dessa två problem kan ha andra orsaker. Överraskande försämrade utsläppsvärden i samband med utsläppstestet kan också kopplas till en felaktig bränsletrycksregulator. Med vissa moderna bilar är diagnosen åtminstone lite enklare, eftersom de kan känna igen ett problem med bränsletrycksregulatorn och visa det i felminnet.
Reparera eller byt ut en felaktig bränsletrycksregulator
Alla de nämnda symptomen kan ha olika utlösande faktorer i och på bränsletrycksregulatorn. I det enklaste fallet är regulatorn helt enkelt smutsig. I så fall kan problemet eventuellt lösas genom att rengöra den. Men om membranet eller andra komponenter är slitna eller om fjädern har förlorat sin styrka, är byte av bränsletrycksregulatorn oftast den enda vettiga lösningen. Erfarna mekaniker kan eventuellt utföra detta byte själva. Annars är det enda alternativet att vända sig till en specialverkstad. De bästa förutsättningarna för att själv byta ut bränsletrycksregulatorn finns fortfarande hos äldre fordon. Här räcker det ofta med att lossa en klämma och vakuumslangen och regulatorn exponeras. I modernare modeller, där - som nämnts ovan - bränsletrycksregulatorn arbetar tillsammans med styrenheten, kan borttagning och installation vara mycket mer komplicerad.
Beställ bränsletrycksregulator online till ett förmånligt pris
Om du misstänker eller redan vet att din bränsletrycksregulator orsakar problem, är det en relativt snabb uppgift att byta ut den. Allt du behöver göra är att korrekt bedöma dina egna färdigheter och, om nödvändigt, låta proffsen i en verkstad ta hand om det. Reservdelen måste också passa exakt till din bil. Och du kan hitta exakt rätt reservdel bland 5 miljoner fordonsdelar i Motointegrators prisbelönta onlinebutik