Oljepumpar

(Hittade 261 resultat)

Förbränningsmotorer kräver motorolja för smörjning. Om detta inte görs skulle friktionen mellan metall och metall leda till motorskador. Oljepumpen i bilen ser till att flödeshastigheten och systemtrycket förblir konstant i hela bilens oljekrets när fordonet är i drift. Eftersom oljepumpen i bilen är en slitdel kan den bli defekt. I detta fall bör fordonet inte längre köras och bogseringstjänsten bör tillkallas. Om komponenten inte byts ut kan detta leda till motorskador.

Välj bil för att se matchande delar från Oljepumpar

Alla bilmärken

Funktion hos oljepumpen i bilen

Oljepumpen i en bil är placerad i vevhuset. Den drivs vanligtvis via vevaxeln med hjälp av hjälpdrivningar. Hur mycket oljepumpen levererar beror på storlek, pumpdesign och hastighet. Oljepumpens funktion är att smörja motorn. På så sätt förses alla glidande komponenter med tillräckliga mängder olja för att minska slitage och friktion. Dessutom kyls motorkomponenterna för att skydda dem mot överhettning. Samtidigt skyddar smörjningen mot korrosion, dämpar buller och vibrationer och ger en fin tätning mellan cylindervägg och kolv. Kolvringarna utgör den huvudsakliga tätningen.

Typer av oljepumpar

Det finns olika oljepumpsystem tillgängliga. Dessa inkluderar kugghjulspumpar, sickleoljepumpar och rotorpumpar.

Kugghjulspumpar

Kugghjulspumpar finns vanligtvis som kugghjuls- eller kedjedrivna pumpar eller som plug-in-pumpar. Kugghjulspumpens hastighet kan väljas fritt med hjälp av utväxlingsförhållandet. Flödet varierar beroende på kugghjulens hastighet och kuggspalt.

Sickle oljepumpar

Sickoljepumpar är placerade på vevaxelns styrsida. Pumphastigheten är densamma som vevaxelns hastighet, eftersom oljepumpen drivs direkt av vevaxeln. Jämfört med kugghjulspumpen har crescentoljepumpen ett högre maximalt oljetryck och en hög transporthastighet vid låga varvtal.

Rotoroljepumpar

Rotorpumpen är placerad på vevaxelns styrsida, precis som segeloljepumpen. Den drivs också direkt av vevaxeln. Rotorpumpar arbetar mycket tyst och uppnår höga oljetryck och höga transporthastigheter.

Defekt oljepump i bilen - symptom

Bilens oljepump är en slitdel. Den vanligaste orsaken till en defekt oljepump är åldersrelaterat slitage inuti pumpen. Om bilens oljepump är defekt, är symptom som en tänd oljetrycksindikatorlampa en indikation på en defekt i oljekretsen. Om den tänds eller blinkar är detta ett tydligt symptom. Om oljetryckslampan slocknar först efter en längre tid och inte omedelbart efter att motorn startats, är detta också ett tecken på en defekt biloljepump. En felminnespost som "Oljetryck för lågt" indikerar också ett fel i bilens oljepump.

Men var försiktig: Om kontrollampan för oljetryck tänds kan det också vara en indikation på ett annat fel. Det kan helt enkelt vara en för låg oljenivå, en skadad oljeledning eller ett elektroniskt fel.

Om oljetrycket är otillräckligt kan ett igensatt oljefilter också vara orsaken. I detta fall hjälper det att rengöra eller byta ut filtret.

Ett problem med drivningen kan också orsaka att indikatorlampan för oljetryck tänds. Golf 6 TSI drivs till exempel av en kedja som kan ge ifrån sig ljud på grund av töjning och, i värsta fall, gå sönder.

Byte av bilens oljepump

Om oljepumpen i bilen diagnostiseras som defekt måste den bytas ut mot en ny oljepump. Användning av begagnade oljepumpar rekommenderas inte på grund av risken för ytterligare fel.

Hur oljepumpen byts i bilen beror på fordonsmodellen. Bytet utförs i allmänhet i verkstaden, som har en lyftplattform för bytet så att underkörningsskyddet kan tas bort. Därefter måste motoroljan dräneras och motoroljetråget tas bort. När detta är gjort måste oljepumpen separeras från sin drivning och tas bort.

Efter att oljepumpen har bytts ut kan delarna återmonteras. Motorn fylls sedan med ny motorolja. Oljetrycket kan sedan kontrolleras och en provkörning utföras.

Experter rekommenderar att oljefiltret och oljesilen också byts ut när oljepumpen byts ut. Detta förhindrar framtida skador orsakade av föroreningar.

Tillverkare av oljepumpar för bilar

Marknaden för oljepumpar i bilar är stor. De största tillverkarna av dessa komponenter inkluderar Pierburg, Febi Bilstein, Borg Warner och Aisin. Du kan också hitta oljepumpar från dessa tillverkare i vår onlinebutik.

Beställ rätt oljepump för din bil online

Som med alla fordonskomponenter är det viktigt att du köper rätt komponenter när du byter oljepump. För att göra detta bör du ta reda på vilken typ av pump som har installerats i ditt fordon. Om det är en kugghjulspump bör även denna återinstalleras. Om en rotorpump är installerad måste den nya oljepumpen också vara en rotorpump. Detta gäller även vid byte av sickle-oljepumpen. Om fel oljepump byts ut i bilen kan stora skador uppstå.

Filterfunktionen i vår onlinebutik hjälper dig att hitta rätt oljepump för din bil. Det stora urvalet av topptillverkare och premiummärken garanterar också en hög grad av flexibilitet när du köper en oljepump. Snabb leverans inom en till tre arbetsdagar garanteras så att reparationer kan utföras snabbt.

Topp produkter från kategorin Oljepumpar

Placeringskriterier

Hur kan man testa oljepumpens funktion - med urtagen motor?

Oljepumpen utför sitt arbete nästan obemärkt och gömd i motorn. Den behövs för att pumpa motoroljan upp till topplocket och smörja exempelvis kamaxelns lager, ventilmekanismen osv. Dessutom transporterar den olja till turboladdaren för att kyla den, annars riskerar turboladdaren att skadas av överhettning. Oljepumpen pumpar också oljan eventuellt till oljekylaren för att hålla motoroljan inom rätt eller optimalt temperaturområde. För detta måste också oljetrycket vara korrekt. Felaktigt oljetryck kan leda till allvarliga motorsskador.

Oljepumpen består vanligtvis av två kugghjul, rotorbladen. Dessa går på axiella axlar och är ihopkopplade. Bestämda minimimått måste hållas, och slitgränser får inte överskridas. Vanligtvis mäts avståndet mellan kugghjulen, mellan kugghjul och hus samt axiellt spel. De nödvändiga mätdata finns i verkstadshandboken eller tabellboken för den aktuella motorn.

Hur kan en luftbubbla som uppstått i pumpen tryckas bort?

Avluftning av en oljepump är vanligtvis inte nödvändig i de flesta motorer inom personbilsområdet. Däremot finns det motorcykelmotorer där en oljepump måste avluftas. Detta kan vara nödvändigt om pumpen har bytts ut, före första drifttagning av motorn, eller om en befintlig oljetank har körts tom. Ofta är pumparna försedda med markeringar som måste matcha varandra. Dessutom finns det en avluftningsledning eller en motsvarande avluftningsslang. Den relevanta instruktionen finns i den tillhörande verkstadshandboken.

Vad ska man göra om oljepumpen bygger upp för lite/för mycket tryck?

Oljetrycket kan mätas via motsvarande anslutningar. Vanliga oljetrycksmätare, som finns som biltilbehör, är olämpliga eftersom mätprecisionen inte är garanterad. Ett mätinstrument av verkstadskvalitet måste därför användas.

Orsakerna till felaktigt oljetryck kan variera. Förutom vanligt slitage på oljepumpen kan också bristande underhåll vara ansvarigt. Till exempel om oljan har bytts men inte oljefiltret, eller om oljebyte inte har gjorts alls. Även oljetrycksgivaren kan ha ett fel. Denna ansvarar för att reglera oljans återflöde. Det kan också finnas igensatta oljekanaler i topplocket. Effekterna av fel motorolja underskattas också ofta. Detta gäller både viskositet (tjocklek) och den använda motoroljan. Därför bör endast oljor användas som är godkända av tillverkaren. Biltillverkarna tillhandahåller listor med godkända oljor. Även fel viskositet på vintern eller sommaren kan vara avgörande. Det är alltså många faktorer som kan påverka oljepumpens oljetryck negativt. Vid en delvis isärtagen, men inmonterad motor (oljestig- och returledningarna måste vara anslutna) kan oljepumpen också drivas externt, till exempel via en omledning till en borrmaskin. Detta kräver dock kunskap om motorn.

Finns det ytterligare tecken på en defekt i motoroljepumpen?

En defekt oljepump eller ett fel i oljeförsörjningssystemet kan inte alltid eller enbart identifieras genom oljetrycket. Även för varm motorolja kan vara en indikation på att det finns ett problem med pumpen. Dock bör oljetrycksgivaren alltid kontrolleras, eftersom den, som nämnts tidigare, är ansvarig för återflödet. Generellt bör oljepumpen endast kontrolleras eller arbetas med om det finns tillräcklig expertis om fordonet. Dessutom måste motorspecifika data vara tillgängliga. Om detta inte beaktas kan snabbt en allvarlig motorsskada uppstå på grund av bristande motorsmörjning.