70SEK

Termostater

(Hittade 889 resultat)

Kylvattentermostatens uppgift är att reglera kylvattentemperaturen. En defekt komponent leder till flera omisskännliga symptom. Till exempel går ditt fordon varmt. Samtidigt tänds kylvätsketemperaturindikatorn trots att kylvätskenivån är oproblematisk. Det händer också att motorn tar lång tid på sig att nå sin optimala driftstemperatur. Letar du efter en ny kylvätsketermostat för Mercedes, Audi, VW eller något annat märke? Då är Motointegrator rätt ställe för dig.

Välj bil för att se matchande delar från Termostater

Alla bilmärken

Vilken funktion har en kylvätsketermostat i fordonet?

Kylvätsketermostatens funktion är att reglera kylvätskans temperatur. Den tar snabbt motorn till rätt driftstemperatur och bibehåller den. Det finns en liten och en stor kylvattenkrets för detta ändamål. Om du startar motorn när den är kall är termostaten stängd. Kylvattnet strömmar till en början uteslutande genom motorn, den lilla kylkretsen. Dess huvudkomponenter inkluderar vattenpumpen och värmeväxlaren för uppvärmning i interiören. Detta inkluderar även själva motorblocket. Så snart motorns driftstemperatur har uppnåtts öppnas termostaten. Kylvattenradiatorn är ansluten till den lilla kylkretsen. Detta resulterar i den stora kylkretsen.

Typer av termostater

Det finns två typer av kylvattentermostater för att reglera flödet av kylvatten. Den klassiska modellen styr kylvattenrörelsen med ett expansionselement. Alternativt finns karttermostaten, som har ett elektriskt ställdon. Båda varianterna är utrustade med en fjäderskiva. Denna öppnar och stänger vägen mellan den lilla och stora kylkretsen. Detta sker när kylvätskan understiger eller överstiger öppningstemperaturen. I vissa fall finns det en andra skiva på termostaten. Denna rör sig samtidigt som den första. Den stänger kortslutningsledningen mellan kylvattenpumpen och kylvattentermostaten.

Kontrollera kylvattentermostaten: Så känner du igen en defekt

Två tecken indikerar en defekt kylvattentermostat. Motorn når sin arbetstemperatur för snabbt och går varm. Alternativt värms den upp för långsamt eller når inte upp till önskad temperatur. I båda fallen har termostaten fastnat. Den är permanent stängd eller öppen. Det senare beror t.ex. på att en kolv har fastnat. Alternativt kan progressiv korrosion leda till en defekt i komponenten. Mer sällsynt är att ett främmande föremål fastnar i den öppna termostaten så att den inte kan stängas. I vissa fall stöds dess fjädertallrik även av termostathuset. Om hållarna lossnar hänger den aktuella bildelen löst i kylvätskeflödet.

Om kylvätsketermostaten förblir permanent stängd är det till exempel en läckande tätning som är orsaken. Vaxet, expansionsmaterialet i klassiska termostater, läcker ut som ett resultat av detta. Det saknas för de nödvändiga arbetsprocesserna så att fjäderskivan inte kan öppnas. I en map-termostat är det ett fel i det elektriska ställdonet som orsakar en permanent stängning. Detta kan inträffa om kolvrörelsen gör att kylvatten tränger in i utgången.

Byt kylvattentermostaten själv - är det möjligt?

Om kylvattentermostaten är skadad är det lämpligt att byta ut komponenten snabbt. Detta bör göras omgående för att förhindra defekter i motorn. Du kan hitta den reservdel du behöver för ditt fordon på Motointegrator. Du kan byta ut motorkomponenten själv. För att göra detta är det vettigt att tömma kylvätskan först. Om du inte tar detta steg kommer det att spridas över hela motorrummet. Detta gör det svårare att samla upp.

För att byta ut termostaten, leta efter en kylvätskeslang med en stor hylsa nära motorblocket. Detta innehåller den bildel du letar efter. Hylsan är säkrad med två skruvar. Beroende på fordonet kan dessa vara svåra att komma åt. Du kan behöva en specialnyckel eller behöva ta bort delar som är i vägen. När detta är gjort placerar du en behållare under motorn. Lossa sedan locket till kylvätsketermostaten. Kylvätska kan läcka ut här.

Ta bort termostaten och tätningen från huset. Byt först ut tätningselementet på termostatlocket. Sätt sedan in den nya ersättningsdelen i plasthöljet. Fäst detta på motorn. Var noga med att sätta i den rakt och inte luta den. Tvinga aldrig in komponenten. Om mekaniska skador uppstår kommer kylvattentermostaten att behöva bytas ut igen.

När utbytet är klart drar du åt husskruvarna. Dra åt dem till det angivna vridmomentet. Fyll sedan på kylvätska igen. Vänta flera minuter efter påfyllning av expansionskärlet. Om vätskan fördelas i ledningarna kommer nivån automatiskt att sjunka. Starta fordonets motor och låt den värmas upp. Kylsystemet är självventilerande.

Fyll på kylvätskenivån vid behov. Nivån ska alltid ligga mellan markeringarna "Min" och "Max". Om den inte längre ändras är termostatbytet och avluftningen slutförda.

Beställ högkvalitativa kylvätsketermostater snabbt och billigt

Om du letar efter billiga reservdelar till ditt fordon erbjuder vi dig ett stort urval av över fem miljoner produkter. Dessa inkluderar många komponenter för kylning och luftkonditionering. Våra kylvätsketermostater kommer från tillverkare som:

  • Perkins
  • Perkins
  • Vernet
  • BEHR
  • WAHLER

Reservdelarna från Motointegrator är lämpliga för många fordonsmärken och typer. Våra kategorier hjälper dig att begränsa din sökning efter en produkt. Alternativt kan du ange artikelnumret för den önskade komponenten i sökmasken. Förutom vårt stora urval av reservdelar drar du också nytta av blixtsnabb frakt.

Topp produkter från kategorin Termostater

Placeringskriterier