80SEK

Vindrutetorkarmotorer

(Hittade 466 resultat)

Vindrutetorkaren på ett fordon är definitivt en säkerhetsrelevant fordonskomponent. God sikt är avgörande när man kör. Det är dock inte bara själva vindrutetorkaren som bör bytas ut när den är utsliten; vindrutetorkarmotorn bör också bytas ut så snabbt som möjligt om den inte längre fungerar korrekt. Hos Motointegrator hittar du en vindrutetorkarmotor i originalkvalitet för nästan alla fordonsmodeller. Du kan också förvänta dig förmånliga priser och blixtsnabb leverans.

Välj bil för att se matchande delar från Vindrutetorkarmotorer

Alla bilmärken

  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA

Hur fungerar en vindrutetorkarmotor?

Du är säkert medveten om syftet med en vindrutetorkarmotor: motorn driver vindrutetorkarna så att de torkar bort regn eller smuts från vindrutan. Men hur fungerar den i detalj? Vindrutetorkarmotorn utför roterande rörelser. På motorn finns en svängtapp som är ansluten till den axel som vindrutetorkarna sitter på. Tack vare pivoten omvandlas de roterande rörelserna till glidande rörelser, vilket gör att torkarna rör sig. Sådana motorer kallas rotationsmotorer och monteras vanligtvis i de lägre fordonsklasserna.

Högre fordonsklasser innehåller ofta en reverseringsmotor. Med denna typ av drivning finns det ingen länk och varje vindrutetorkare drivs individuellt av en motor. En stor fördel med dessa motorer är att vindrutetorkaren kan köras i motsatt riktning efter blockering. Detta är till exempel användbart för snötäckta vindrutor.

Hur känner jag igen en defekt vindrutetorkarmotor?

Det är inte bara frånvaron av torkarfunktion som indikerar att vindrutetorkarmotorn är defekt. Det surrande ljudet som skulle höras om motorn fungerade är också ett tydligt tecken på att det är oundvikligt att byta ut motorn. Om detta är fallet med ditt fordon bör du definitivt byta ut motorn. Det kan också hända att motorn går trögt. Detta är också ett tecken på att motorn är skadad.

Vem kan byta ut vindrutetorkarmotorn?

Om du har tillräcklig erfarenhet och kunskap om att reparera ett fordon kan du själv byta ut vindrutetorkarmotorn. Följande instruktioner visar hur detta fungerar med en roterande motor:

  • Först frilägger du vindrutetorkarmotorn. Den sitter alltid under motorhuven, i omedelbar närhet av vindrutetorkarna. Beroende på fordonstyp och motor kan ett skydd behöva tas bort.
  • Därefter tar du bort torkararmarna. För att göra detta, ta först bort torkarbladen innan du demonterar torkararmarna.Demontera torkarlänkaget och motorn: På vissa bilmodeller är motorn placerad på länkaget på ett sådant sätt att du bara kan ta bort båda samtidigt. På andra fordon kan dock kopplingen tas bort först och sedan kan vindrutetorkarmotorn tas bort.Det sista steget är att ta bort motorn från länken, om den fortfarande sitter på den.Den nya motorn monteras nu på länkaget, som sedan återinstalleras.

    Viktigt: Markera torkarmotorns position på länkaget. Den nya motorn måste skruvas fast på exakt samma ställe. Först då kommer vindrutetorkaren att göra sitt jobb som vanligt.

    Hur lång tid tar det att byta en vindrutetorkarmotor?

    Arbetstiden beror naturligtvis på dina färdigheter och eventuella tidigare erfarenheter. Byte av motor tar också olika lång tid för olika fordonstyper. Beroende på din erfarenhet bör du räkna med mellan 30 och 120 minuter för bytet. Tidsåtgången beror också på om du har rätt verktyg. Om så inte är fallet kan du också hitta dem här på Motointegrator. Kontakta oss om du vill ha råd.

    Var sitter motorn för vindrutetorkaren i bilen?

    Varje bil har en vindrutetorkare både fram och bak och därmed en vindrutetorkarmotor för varje. Detta innebär att antingen den främre eller den bakre vindrutetorkarmotorn kan behövas. Se därför till att du väljer den kompatibla motorn när du beställer.

    Lastbilar har endast en vindrutetorkare framtill. Byte av motor här liknar det för en personbil.

    Vilka märken erbjuder högkvalitativa vindrutetorkarmotorer

    En ny vindrutetorkarmotor bör alltid komma från ett högkvalitativt varumärke. Det är därför du kan lita på följande tillverkare:

    • VALEO
    • VALEO
    • MAGNETI MARELLI
    • BLIC
    • BOSCH
    • FEBI BILSTEIN
    • HANS PRIES

    Observera att inte alla tillverkare vi nämner erbjuder rätt vindrutetorkarmotor för varje fordonsmodell. Detta är dock inget problem, eftersom du kan söka efter ditt specifika fordon. Vår onlinebutik kommer då att visa dig ett urval av kompatibla motorer. Som ett alternativ till fordonssökningen kan du ange det reservdelsnummer som finns på den borttagna motorn. Tack vare detta nummer kommer de korrekta reservdelarna att visas omedelbart.

    Beställ en ny vindrutetorkarmotor från Motointegrator

Hos oss kan du få en ny motor för dina vindrutetorkare i tillverkarkvalitet. Det innebär att du sparar pengar eftersom du inte behöver köpa en originalreservdel. Vi ger dig också gärna råd om du är osäker på ditt val. Vår kundtjänst svarar på alla frågor - vilket bekräftas av våra genomgående goda betyg. Dessutom imponerar vi med våra förmånliga priser och snabba leveranser. Detta är särskilt viktigt för en reservdel som vindrutetorkarmotorn. För utan motor fungerar inte vindrutetorkarna och du kommer inte att kunna köra i regn och snö.

Topp produkter från kategorin Vindrutetorkarmotorer

Placeringskriterier

Funktionsprincip för vindrutetorkarmotorn

Vindrutetorkaren är en standardutrustning i en modern bil. Beroende på design har fordon vindrutetorkare fram och bak. Hjärtat i systemet är alltid vindrutetorkarmotorn.

Vindrutetorkarmotorn är en enkel elmotor som driver en axel i samma riktning hela tiden. Axeln har en kugghjul som en stång med en inre kugghjul är fäst vid. Denna styrstång är ansluten till själva torkararmen på andra sidan. Endast på detta sätt uppnås torkarens uppåt- och nedåtrörelser. Detta skiljer sig från torkarmotorerna i vissa Mercedes-Benz-modeller, som har en enkelarmstorkare.

Vilka fel kan uppstå på vindrutetorkarmotorn?

Vindrutetorkaren kan drabbas av flera enkla fel, särskilt om vissa faktorer inte beaktas under användningen:

- fastfrusna torkarblad

- ej borttagen snö eller löv

- korrosion på ledningarna

- normal slitage på torkarmotorn

Fastfrusna torkarblad eller tung snö (eller löv) på rutan utgör en risk. Den nödvändiga kraften kan vara så stor att säkringen till torkarmotorn går sönder eller, i värsta fall, att kugghjulet slirar (på motoraxeln, på armen eller på torkararmen). Det är därför viktigt att kontrollera vilken typ av skada som har inträffat.

Var finns säkringen till vindrutetorkarmotorn?

Det är en vanlig fråga var säkringen till vindrutetorkarmotorn sitter. Det kan dock inte svaras generellt. Hos de flesta tillverkare är den antingen i förarens fotutrymme eller i motorutrymmet. För baktorkare kan säkringen även finnas i bagageutrymmet.

Bränd säkring till vindrutetorkaren på sommaren

Om säkringen går sönder på sommaren, alltså utan tungt höstlöv eller snö, kan orsaken också vara själva torkarmekanismen. Det kan vara så att mekanismen har blivit trögare med åren. Därför bör man alltid kontrollera om motorn snurrar utan mekanismen innan man byter torkarmotorn. Om allt verkar vara i sin ordning, bör man också kontrollera kontakterna för korrosion och ledningen för kabelbrott.

Andra orsaker till ovanlig torkarprestanda

Det kan också hända att motorn plötsligt snurrar mycket långsammare. Detta kan också ha flera orsaker. Dels det redan nämnda, tröga torkarledet, vilket kan göra att säkringen går sönder. Det kan också skada torkarmotorn. Det kan också bero på ett jordningsproblem (korrosion, lossnat jordningsband). I detta fall kan hela torkaren och andra funktioner i fordonet sluta fungera. Ett sådant problem är svårt att hitta även för en expert. Detta kan vara särskilt problematiskt i äldre fordon.

Byte av vindrutetorkarmotor

För baktorkaren måste innerdörrpanelen tas bort, och för framtorkaren är det vanligtvis täckningen mellan motorhuven och vindrutan (ofta också under huven mellan rutan och skottet). Beroende på modell kan torkarmotorn sedan skruvas loss och kontakterna kopplas ur. Mekanismen är ofta säkrad med en splint. Mekanismen bör alltid kopplas bort när torkaren är i läge "Av", det vill säga längst ner. På så sätt ansluts den nya motorn också till mekanismen.

Justering av torkarens mekanism

Nu kan det också vara nödvändigt att lossa torkararmarna (lyft skyddskåporna vid basen och lossa muttern). När den nya torkarmotorn är fastskruvad och ansluten kan torkarbladens position i drift kontrolleras. På nya torkarmotorer är positionen vanligtvis också på "Av". Eventuella finjusteringar görs genom att flytta ett eller två kuggar på torkararmen. Om motorn eller axeln är vriden kan det vara nödvändigt att göra justeringen direkt på torkarmotorns axel.

Ytterligare saker att tänka på vid användning av vindrutetorkare

Vindrutetorkaren bör endast användas när rutorna är blöta. På en torr eller torkad vindruta blir motståndet mellan torkarbladet och rutan så stort att det innebär en mycket större belastning för torkarmotorn. Detta påverkar naturligtvis livslängden negativt. Dessutom slits torkarbladen mycket snabbare. På vintern bör fastfrusna torkarblad lossas antingen genom att använda inre ventilationen (inte riva loss dem) eller genom att ställa torkararmarna upp efter att fordonet har stängts av. Snö och löv bör borstas bort innan användning.