Kvalitet och säkerhet: BTA:s starka sidor
Alla BTA-reservdelar är föremål för en hög säkerhets- och kvalitetskontroll. Detta inkluderar bland annat geometriska tester, som möjliggör exakta mätningar av lagerkomponenterna. Materialtester genomförs sedan eftersom kvaliteten på varje reservdel beror på kvaliteten på dess råvaror och deras bearbetning. Vid denna besiktning tas flera prover och testas med slip- och polermaskiner, skärmaskiner eller en mikrohårdhetsprovare. Det sista testet är ett funktionstest. Alla komponenters funktion kontrolleras. Det innebär att flera faktorer läggs till eller tas bort för att säkerställa säkerheten vid en hårdhetsincident. Temperatur, surhet, rullande element, smörjmedel, gummitätningar och olika externa komponenter testas och utvärderas individuellt. Därför genomgår varje produkt flera tester innan den installeras i ditt fordon.
Inter Cars SA - exklusiv distributör
BTA förlitar sig på kvalitet för att garantera din säkerhet. Det polska företaget Inter Cars SA är exklusiv distributör av BTA-reservdelar. Hos BTA hittar du nödvändiga reservdelar till alla vanliga tillverkare. En kvalitet som inte bara lovar säkerhet.
BTA hjullagersatser - kvalitet och hållbarhet
Hjullager är en av de viktigaste komponenterna i hjulupphängningen. De måste vara mycket robusta och av god kvalitet, eftersom de absorberar stora radiella och axiella rörelser och säkerställer att hjulen lätt kan rotera på fordonet.
Hjulen utsätts för många krafter under färd, inklusive fordonets vikt. Därför utsätts de ofta för extrema termiska och mekaniska påfrestningar.
De högkvalitativa hjullagren är mycket robusta och har lång livslängd. De bör dock kontrolleras noggrant efter max 130 000 km och bytas ut vid behov. Annars kan hjullagren slitas ut för snabbt, vilket kan orsaka skador på chassit och andra fordonskomponenter.
De första tecknen på hjullagerslitage är ljud som hörs kontinuerligt under körning. Beroende på din körstil kan dessa ljud vara högre eller tystare. Vänta dock inte tills de första tecknen dyker upp och byt ut dina hjullager med kvalitets BTA-set.
BTA hjulnav - säkerhet på vägen
I en bil används hjulnavet främst som monteringspunkt för hjulet. Denna teknik användes redan på tiden för hästdragna vagnshjul. Hjulnavet bildar således en säker förbindelse mellan fordonets stela axel och den roterande hjulfälgen. Till skillnad från tidigare transportmedel har motorfordon ett eget drivsystem, så hjulnavet fungerar även som ett kopplingselement mellan drivaxeln och hjulet.
Hjulnavshuset rymmer ett eller flera hjullager. Bromsarna, värmesköldarna och, beroende på utrustningen, ABS-sensorer eller andra fordonssystem är också monterade på själva hjulnavet. BTA-hjulnav har en högkvalitativ finish och är designade för lång livslängd, även under dynamiska körförhållanden.
BTA - underhåll av hjullager och nav
Kör inte för dynamiskt för att skydda hjulnavet och lagren. Axiella krafter bör hållas så låga som möjligt och till exempel avdrifter bör undvikas. Du bör också vara försiktig med höga trottoarkanter.
Vid byte av bromsar kan hjulnavet noggrant rengöras med en stålborste. Glöm inte fästskruven vid monteringen, annars kan vätska läcka mellan hjulnavet och bromsskivan. Detta skulle förstärka risken för korrosion och orsaka allvarliga skador på hjulet.
Byte av ett defekt hjulnav
Hjulnav är vanligtvis mycket robusta och hållbara komponenter. De kan vara gjorda av stål eller aluminium. Aluminium har fördelen att det inte korroderar och är lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen. Beroende på typ av körning är livslängder på upp till 100 000 km möjliga. Det är viktigt att utföra regelbundna inspektioner och underhåll för att undvika slitage eller risk för haverier.
Det är ofta nödvändigt att byta ut hjulnavet på grund av ett defekt lager. Denna defekt yttrar sig vanligtvis i form av surrande och visslande, vilket uppstår särskilt när man tar en sväng. Men felaktiga gängor eller trasiga stiftskruvar kan också leda till byte av hjulnav.
Trimning av fordon kan vara en annan anledning. Det är alltid hjulnavet, dess diameter och antalet hjulbultar som avgör vilka fälgar och bromsar som kan monteras på fordonet. Vid specifika behov kan det vara lämpligt att byta ut hjulnavet.
Kort sammanfattning: Byte av hjulnav
Utför endast bytet om du har nödvändig erfarenhet, eftersom denna operation kräver att bromsen tas isär. Dessutom behövs ofta ett specialverktyg för limmade hjulnav.
En kort sammanfattning av stegen som krävs för att byta ett hjulnav:
- Ta bort hjulet
- Lossa den centrala muttern som håller fast axeln och hjulnavet
- Ta bort bromsen
- Ta bort fästskruvarna mellan hjulnavet och knogen
- Ta bort hjulnavet
- Montera det nya hjulnavet med de medföljande skruvarna i omvänd ordning
Monteringstips:
- Böj inte bromsslangen eller vajern
- Haka av bromsvajern på trumbromsar
- Ofta sitter hjulnaven fast på drivaxeln, i så fall behöver du ett specialverktyg för att ta bort dem
- När du installerar ett nytt hjulnav, använd nya skruvar eller de som medföljer navet.
- Om hjullagren byts ut samtidigt som hjulnavet är demontering och pressning inte nödvändiga.
Bildelar och reservdelar från BTA till ditt fordon
Öka effektivt körsäkerheten och värdet på ditt fordon med de bästa, högkvalitativa bildelarna och tillbehören. Behöver du delar till ditt chassi, såsom lager och hjulnav? Hos Motointegrator hittar du cirka 5 miljoner artiklar från de bästa och mest välkända tillverkarna i vår utvalda reservdelskatalog, inklusive BTA förstås. I Motointegrators onlinebutik har vi varumärken som uppfyller de högsta kvalitetsstandarderna, vilket gör dem idealiska för justering, utbyte och reparationsarbete.
Dra nytta av vår snabba leverans och expertkundtjänst för alla frågor du kan ha. Upptäck ett imponerande urval av de bästa tillverkarna av bildelar, såsom BTA hjullager, och var säker på att alla produkter i vår webbutik är 100% testade och av högsta kvalitet, så att du kan njuta av en rolig, lång och framför allt , säker körning.