MOOG

MOOG - Bildelar - innovation som inspirerar

Federal-Mogul Global Aftermarket EMEA

Året var 1917 och förbudet och lagen som infördes tvingade bröderna Hubert Prater och Shulman Alva Moog att förlora sina jobb. Fabriken i Florida, som deras far redan hade byggt, stängdes och bröderna var på vägen till konkurs. De bestämde sig för att ändra sina och de hade rätt. Företaget grundades i USA 1919 och har även varit baserat i Europa sedan 2001. Det kännetecknas av kvaliteten på dess styr- och fjädringsdelar, såväl som dess chassikomponenter. Ett företag i ständig utveckling, som designar och etablerar nya teknologier. Entusiasm i verkstäder och bland konsumenter eftersom produkterna utan tvekan förbättrar känslan av säkerhet vid körning och har en lång livslängd.

se mer >>

Moog – en framgångssaga

Från whiskyhandlare till bildelartillverkare:

1919 inledde de två bröderna ett nytt projekt och, längs vägen, förvärvade St. Louis filial av Jenkins-Vulcan Soring Company. 1920 nådde de sin första framgång: St. Louis Spring installerade den första sofistikerade och framför allt elektriskt drivna ritugnen, tillverkad av Moog. Målet med ugnen var att producera en jämnt härdad fjäder. Moog lyckades och kunde skryta med att ha tagit fram den första elektriskt värmebehandlade fjädern. 1930 tog Moog med framdelar i sitt program. 1940 markerade en viss vändpunkt i framgångshistorien, då trenden var att köpa nya bilar och försäljningen av reservdelar minskade. Men bröderna utnyttjade denna period för att förbättra sin kvalitet. 1950 dekorerade Moog Glenn Roberts racerbil. 1960 firade Moog sitt 50-årsjubileum och introducerade Zeromatic-huvudet. Samtidigt fick testlaboratoriet den första toppmoderna slitsimulatorn.

1970 öppnade Moog sitt första utbildningscenter för styr- och fjädringsteknik. Centret var öppet för kunder och anställda och blev en stor framgång. 1980 drabbades bröderna av ytterligare ett bakslag: Hubert Moog, son till medgrundaren Hubert Prater Moog, dog. 1990 förvärvades Moog av Federal-Mogul-Coporation. År 2001 tillät försäljningen och fortsättningen av verksamheten företaget att etablera sig i Europa; Förändring och stor efterfrågan gjorde att under 2014 prydde mer än 835 nya referenser Moog-katalogen. Bland dem, cirka 600 uppsättningar av längsgående och tvärgående armar och cirka 40 enheter av hjulnav. 2015 firade Moog och NASCAR sitt 50-årsjubileum av samarbete och Moog förklarades som en officiell leverantör till NASCAR. Sedan 2016 finns det 3 års tillverkargaranti, vilket talar för ständig förbättring och kvalitet. 2017 blir Moog sponsor för NASCAR Whelen Euro Series.

Moog och Hybrid Core-teknik

Moogs patenterade Hybrid Core-teknologi är ett riktigt plus. Med sina kolförstärkta upphängningskulleder och värmehärdade kuldubbar har Moog visat sig ge ökad hållbarhet till upphängningsarmar, styrknogar, kulleder och axillärstammar. En femfaldig ökning av ythårdheten på grund av induktionshärdning påverkar också axeltappen och dess styrka. Exakt styrning och stark kontroll av fjädringsrörelsen gläder inte bara motorsporter utan även under normala vägförhållanden. En säker körupplevelse med långtidseffekt.

Moog fjädrar – teknisk excellens runt om i världen

Fjädrar är en av de viktigaste komponenterna i chassit och länken mellan fordonskarossen och hjulen. Upphängningsfjädrars huvudsakliga uppgift är att kompensera för ojämnheter i vägbanan. Dessutom ser fjädrarna till att hjulen har bra grepp på vägen. Endast med denna kombination kan driv- och bromskrafterna hos ett motorfordon överföras säkert.

Det finns två typer av fjädrar:

  • Upphängningsfjädrar med linjär styvhet

Med dessa fjädrar ökar fjäderkraften linjärt med tillryggalagd sträcka.

  • Tryckfjädrar med progressiv styvhet

De har en mjuk karakteristisk kurva till en början och stelnar när avståndet ökar.

Typer av fjädrar

Cylindriska upphängningsfjädrar

Denna typ av fjäder har en cylindrisk form. Elasticitetsindexet är linjärt. Det är mycket vanligt, eftersom det har en konventionell design.

Upphängningsfjädrar med variabel tråddiameter

I denna typ av fjäder minskar diametern på den använda vajern mot slutet av upphängningsfjädern. De mjuka ändarna på denna typ av fjäder säkerställer en bekväm kördynamik under normala vägförhållanden. Styrelementen i chassit och hjulupphängningen utsätts också för mindre stress.

Miniblock fjädrar

Dessa upphängningsfjädrar är gjorda av avsmalnande fjädertråd och är tunnformade. Elasticitetsindexet är progressivt. På grund av denna design undviker fjäderändarna direkt spole-till-spole-kontakt.

Sidolastningsbryggor

Denna variant av fjädrar styr kraftfördelningen av hela fjädringen. Detta minskar friktionen mellan stötdämparen, spindeln och dess tätning. Sammantaget bidrar detta till bättre chockrespons.

Moog fjädrande fjädrar - säker och värdefull

Kvalitetsupphängningsfjädrar ger ett viktigt bidrag till trafiksäkerheten. Detta gäller särskilt när väder- och vägförhållandena är ogynnsamma eller när fordonet är tungt lastat. Fordonets hanteringsstabilitet säkerställs särskilt av fjädrar med progressiv styvhet. Moog fjädrarna är redan från fabrik helt skyddade mot korrosion och körskador. Under vanliga körförhållanden kommer upphängningsfjädrar att hålla hela fordonets livslängd. Regelbunden inspektion och underhåll av fjädrarna, till exempel vid hjulbyte, säkerställer att eventuella defekter upptäcks i tid.

Moog tillverkar även andra högkvalitativa upphängningskomponenter:

  • Styrsystem
  • Upphängningsarmar
  • Fjäderarmslager
  • Anslutningsskenor
  • Stabilisatorstänger
  • Stabilisatorstångslager
  • Fjädrande kulleder
  • Axelkroppslager
  • Dämpning och fjädring
  • Styrsystem
  • Dragstångsändar
  • Styrande dragstag
  • Upphängningssystem
  • Panhard Bars

Moog Panhard Bar - klassisk upphängningslänk

Panhard-stången är ett klassiskt styrelement för chassi i motorfordon med stel axel. Denna teknik, som uppfanns i Frankrike redan 1890, används fortfarande idag i motorfordon och fulländas ständigt. Idag är Panhard-stången också känd i vardagsspråk som en svärd eller spårstång.

Moog fjädrande kulleder - stabilitet och flexibilitet

Upphängningskullederna på ett fordon är placerade i framhjulens upphängning. De kopplar upphängningsarmarna till hjulen, men förblir extremt flexibla trots sin maximala stabilitet. För att garantera denna flexibilitet har upphängningskullederna utformats som sfäriska leder och utför de horisontella styrrörelserna samtidigt som de stöder upphängningsfjädrarnas vertikala rörelser. Fjädrande kulleder spelar en viktig roll för ett fordons stabilitet och rörlighet och bör kontrolleras regelbundet vid allmänna inspektioner.

Fjädrar och reservdelar till ditt fordon

Investera i kvaliteten och tillförlitligheten hos de fjädringsfjädrar du behöver, eftersom de har ett avgörande inflytande på kördynamiken och framför allt på körsäkerheten. I Motointegrators onlinebutik hittar du cirka 5 miljoner artiklar från de ledande tillverkarna av fjädringskomponenter i vår utvalda reservdelskatalog, inklusive, naturligtvis, Moog. Alla reservdelar imponerar med sin tillförlitlighet och hållbarhet och är perfekt lämpade för trimnings- och reparationsarbeten.

Bolagets etableringsår: 1919
Strona internetowa: http://www.moogproblemsolver.com/
Gata: Prins Boudewijnlaan 5
Postnummer: 2550
Land: Belgium
E-post: [email protected]
MOOG
Alfabetiskt register över alla tillverkare av delar och tillbehör 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z