THO

THO - hög kvalitet och prestanda

THO är en tillverkare av högkvalitativa packningar. Baserat i Japan har det funnits och triumferat på världsmarknaden i många år. Man tillverkar sina produkter för fordon på de europeiska, amerikanska och asiatiska marknaderna. Att gummikomponenter fungerar korrekt är mer än viktigt för prestanda, livslängd och tillförlitlighet hos andra fordonskomponenter. Därför är valet av dessa reservdelar mycket viktigt. De måste tåla extrema påfrestningar, såsom termiska eller mekaniska påfrestningar under motordrift. Det är därför det är viktigt att dess sammansättning och bearbetning garanterar maximal effektivitet och saktar ner åldringsprocessen. THO-produkter kännetecknas av sin långa livslängd och tack vare den exakta bearbetningen  fyller sin funktion kostnadseffektivt och säkert. THO:s omfattande sortiment omfattar även packningar och tätningsprodukter för de mekaniska komponenterna i fordon från många biltillverkare.

se mer >>

THO cylinderhuvuden - teknisk excellens runt om i världen

Cylinderhuvuden utsätts vanligtvis för mycket höga mekaniska och termiska krafter. Under förbränningsprocessen i cylindern utövas samma krafter på cylinderhuvudet som på till exempel kolven.

Topplocket och dess funktion

Topplocket är placerat i motorblocket. Som en del av motorn stänger den förbränningskammaren uppifrån. Topplockspackningen är installerad mellan cylinderhuvudet och motorblocket för att säkerställa en tät tätning.

Topplocket ansvarar för:

  • tätningen av förbränningskammaren i förhållande till cylinderblocket
  • bildandet av formen på förbränningskammaren
  • avledning av förbränningsvärme

Topplocket innehåller viktiga komponenter för mekanisk kontroll av gasutbytet. Till exempel:

  • Cylinderintagskanaler
  • Cylinderintagskanaler
  • Ventiltåg
  • I bensinmotorer: tändstift
  • I dieselmotorer: insprutare och glödstift
  • Olika olje- och kylvätskepassager

Motorns funktion och prestanda beror till stor del på konstruktionsformen. Högkvalitativa cylinderhuvuden tillverkas med en speciell lågtrycksgjutningsprocess.

Cylinderhuvudkylning

På grund av de höga mekaniska och termiska belastningarna under motordrift, tillförs och kyls cylinderhuvudena på de flesta motorer också av kylvätskeledningar. Det finns olika varianter.

  • Vattenkylda cylinderhuvuden

De flesta moderna motorer arbetar med vattenkylning. Kylvätska är en blandning av vatten, lågtemperatur frostskyddsmedel och korrosionsinhibitor. Kylvätskan passerar direkt från vevhuset, genom topplockspackningen, till cylinderhuvudet, där det behövs.

Fördelen med vattenkylda cylinderhuvuden ligger i kylvätskan. Kylvätska kan absorbera och avleda större mängder värme totalt sett. Integrerade kylvätskepassager mellan cylindrarna och i cylinderhuvudet säkerställer effektivare kylning inuti motorn.

  • Luftkylda cylinderhuvuden

Denna typ av cylinderhuvud kyls uteslutande av luften som cirkulerar genom den. Av denna anledning är dessa cylinderhuvuden utrustade med stora kylflänsar för att avlägsna värme.

Fördelen med luftkylda cylinderhuvuden är deras enklare och billigare konstruktion. De är tillförlitliga i drift och har mindre egenvikt. Frånvaron av kylvätska förhindrar frysrisken vid höga vintertemperaturer.

THO cylinderhuvuden - skillnader mellan bensin- och dieselmotorer

Cylinderhuvudena på bensinmotorer och dieselmotorer skiljer sig avsevärt från varandra.

I dieselmotorer med så kallade förkammare och virvelkammare är förbränningskamrarna placerade direkt i cylinderhuvudet. Höga termiska spänningar uppstår vid temperaturer på cirka 900 grader Celsius. Av denna anledning är konstruktionen av cylinderhuvuden föremål för stora tekniska krav, eftersom arrangemanget av förbränningskamrarna redan kan orsaka ojämn termisk expansion i materialet och därmed deformera cylinderhuvudet. Krävande designlösningar utvecklas också för tillförsel av kylvatten till cylinderhuvuden nära förbränningskammaren.

THO Cylinderhuvud - ojämnheter i motordrift

Om oegentligheter upptäcks i motorns drifttillstånd måste lämpliga åtgärder vidtas direkt och omedelbart.

Oregelbundenheter kan vara dåligt kallstartbeteende eller minskad motoreffekt. Uppmärksamhet bör också ägnas åt tillförsel av olja och kylvatten. Om kylvattentemperaturen är i röd zon, om det finns olja i kylvattnet, eller om olja och kylvatten behöver fyllas på med allt kortare intervaller, måste cylinderhuvudet kontrolleras. Om sådana anomalier uppstår är det nödvändigt:

  • Stanna motorn omedelbart
  • Besök en specialiserad verkstad

Regelbundet underhåll och inspektion av fordonet och förbränningsmotorn hjälper till att tidigt upptäcka slitage eller defekter och åtgärda dem innan oegentligheter uppstår och kan orsaka följdskador på förbränningsmotorn.

THO-huvudpackningar - prestanda under extrema förhållanden

Som en komplex och mycket teknisk komponent i förbränningsmotorn säkerställer topppackningen en perfekt tätning mellan olika medier, såsom vatten och olja, och mot omvärlden.

De ökande krav som moderna motorer utsätts för innebär också en exponentiell ökning av de krav som de olika komponenterna ska uppfylla.

Speciellt i kompressormatade dieselmotorer ställer de höga förbränningstrycken inuti motorn mycket höga krav på topppackningen. Tekniskt komplexa tätningssystem har utvecklats för att fungera tillförlitligt under de mest kritiska förhållanden.

Moderna topplockspackningar tål höga tryck och temperaturer, samt aggressiva medier, ofta under hela fordonets livslängd.

Funktionsfel i topppackningen orsakar motorskador och minskar motorns gångtid och livslängd avsevärt. För att förhindra motorskador och uppnå längsta möjliga gångtid bör motorstyrningskomponenter som topplock och topplockspackningar inspekteras och servas med jämna mellanrum.

De första tecknen på fel på topppackningen eller slitage är nästan desamma som för defekta cylinderhuvuden:

  • Dålig motorstart när den är kall
  • Förlust av motorkraft
  • Kylvattentemperatur i den röda zonen
  • Synlig olja i kylvatten
  • Behöver fylla på vatten och olja med korta intervaller

Även i detta fall måste förbränningsmotorn stängas av omedelbart och funktionen hos cylinderhuvuden och deras packningar kontrolleras.

Cylinderhuvuden och topplockspackningar för ditt fordon

Förbränningsmotordelar har alltid varit viktiga komponenter för fordonssäkerhet och måste vara av hög kvalitet och kännetecknas av lång livslängd. På grund av den höga termiska och mekaniska påfrestning som de utsätts för under körning är kvaliteten på cylinderhuvuden eller topplockspackningar som används avgörande för ditt fordons tillförlitlighet och bevarandet av dess värde. Komponenter av dålig kvalitet till förbränningsmotorn kan orsaka kostsamma skador genom för tidigt slitage och defekter. Även avgasutsläppen och bränsleförbrukningen ökar. Lita bara på kvalitetstillverkare och deras delar för att kunna njuta av att köra ditt fordon säkert och under lång tid.

Oavsett om topplock, topplockspackningar eller andra motordelar, i Motointegrators onlinebutik hittar du cirka 5 miljoner artiklar från certifierade premiumtillverkare i vår utvalda reservdelskatalog, inklusive THO förstås. Prova vårt breda utbud av motorstyrningskomponenter med kvalitetsprodukter från THO.

Om du har ytterligare frågor, tveka inte att kontakta vår kompetenta kundtjänst. Tack vare vår mycket snabba leverans kommer du att kunna göra reparationer snabbt.

THO
Alfabetiskt register över alla tillverkare av delar och tillbehör 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z