- Tom






Bälgsatser
(Hittade 840 resultat)
Ersättningsaxelstövel för din bil kan beställas från vår professionella online reservdelsbutik i hela Tyskland. Köp axelmanschetter online nu för alla toppmärken från Abarth och BMW till Honda och Peugeot eller ZAZ.
Totalt erbjuder vårt produktsortiment dig över 1 800 axelmanschetter för 65 olika bilmärken att välja mellan. Välj mellan kompletta bälgsatser inklusive en komplett monteringssats, till exempel för den vanliga SPIDAN 22079 drivaxeln, eller välj modellspecifika axelmanschetter som enskilda artiklar.
Välj bil för att se matchande delar från Bälgsatser
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad behöver man axelklackar till? Definition och funktion av axelmanschetter i chassier
I en drivlina är den ledade delen den komponent som är mest känslig för skador. I ett chassi motsvarar drivlinan den så kallade drivaxeln, som är ansvarig för att accelerera hjulen på ett motorfordon, oavsett om det är en bil eller motorcykel. Konstruktionen av en drivaxel måste vara så exakt att de resulterande krafterna kan överföras till de rörliga delarna så direkt som möjligt och utan spel. I synnerhet i motorfordon måste det dock även finnas tillräcklig flexibilitet för att möjliggöra största möjliga styrradie för fordonet. Ledkomponenten, vanligtvis en kulled, ansvarar för just detta. För att kunna motstå de ibland enorma krafterna skyddas sådana leder vanligtvis av en elastisk bälg av gummi eller liknande plast. Denna skyddsanordning kallas för en axelmanschett; mindre vanligt är att den kallas för en ledaxelmanschett eller dammmanschett.De viktigaste fakta om axelstövelns funktion och betydelse i korthet:
Skador och slitage: vad händer när axelmanschetter går sönder
Om man inte regelbundet kontrollerar axelmanschetternas skick märks det ofta först när ytterligare skador redan har uppstått. Axelmanschetter i löpverk som inte är intakta kan inte längre uppfylla sin skyddsfunktion, vilket kan orsaka enorma skador på framför allt axelleder.
I vissa fall är ett tecken på detta ett trögt eller konstigt styrbeteende hos fordonet, vilket kan bli allt värre. Leden kan torka ut eller bli smutsig på grund av obehindrad fettförlust. Det vanligaste tecknet på defekta delar är dock höga och atypiska ljud vid kurvtagning. I värsta fall kan leden till och med låsa sig helt, vilket är mycket ovanligt eftersom en defekt upptäcks mycket tidigare.
Förutom en ökad risk för olyckor till följd av otillräcklig styrförmåga hos fordonet, kan förlusten av smörjmedel på grund av defekta axelmuffar leda till ett lagbrott på grund av oaktsam miljöförstöring eller till och med ett lagligt körförbud. Av dessa skäl rekommenderas en regelbunden kontroll eller visuell inspektion.Var sitter axelstöden? Hur du kontrollerar dem på ditt fordonEn defekt axelklack kan diagnostiseras under huvudinspektionen av ditt fordon vid MOT. Men du kan också enkelt utföra en kontroll själv med en enkel visuell inspektion genom att titta på fordonets underrede vid hjulaxlarna. Om du inte har tillgång till en hiss måste du ta dig in under bilen, helst med en annan ljuskälla till hands, t.ex. en ficklampa. Du kan omedelbart känna igen spröda eller spruckna axelmanschetter på underredet. Stänk av smörjmedel runt axelstödet tyder också på en defekt eller små, inte nödvändigtvis synliga sprickor.
Byte av axelstödet: steg-för-steg-guide Om du har beställt en eller flera utbytesaxelmanschetter för din fordonsmodell från vår onlinebutik och vill byta axelmanschetten själv utan hjälp av en verkstad, bör du först se till att du har köpt en komplett uppsättning bälgar eller axelmanschetter från oss. Som ett minimum bör dessa vara tillgängliga: Precist utformade för din fordonsmodell: Axelstövel- Vridmomentnyckel
- Full uppsättning av skiftnycklar, ringnycklar och hylsnycklar
- Spänntång
- (Gummi)hammare
- Avdragare för drivaxeln
- Specialverktyg som krävs efter behov
Eftersom det knappast är möjligt att göra detta med en domkraft, bör du sätta fordonet på en lyft för att byta axelstövel. När detta är gjort monterar du hjulet bakom vilket axelbytet ska utföras. Drivaxelleden måste sedan tas bort. För att göra detta, lossa motsvarande bult eller mutter för att kunna fälla ner hjulupphängningen.
Steg 2: Lossa drivaxeln från hjulupphängningen
I de flesta fordon är drivaxeln och hjulet anslutna till varandra med en mutter, den så kallade axelmuttern. Denna bör dock vara ganska lätt att lossa från utsidan. När detta har gjorts kan du enkelt separera den lossade drivaxeln från hjulupphängningen. Om separationen är svår kan du - försiktigt (!) - använda en hammare eller i bästa fall en så kallad avdragare.
Steg 3: Byte av axelkåpa
Du bör nu kunna titta direkt på axelstödet, som är placerat nära ovanför drivaxelns kulled men fortfarande hålls på plats av clips, som du nu måste lossa eller ta bort. Det näst sista steget är att ta bort drivaxelleden, för vilket du förmodligen kommer att behöva använda ytterligare en lätt knackning med gummiklubban som hjälpmedel.
Nu kan du äntligen demontera eller byta ut axelkulan. För att göra detta måste du följa produktinstruktionerna, som bland annat ger dig råd att fördela nytt fett i kulleden och att utföra en provkörning efter utbytet