80SEK

Bromstrummor

(Hittade 524 resultat)

Bromstrumman är en central komponent i trumbromsen. Den måste bromsa hjulets rotationsrörelser och absorbera och avleda den värme som genereras vid inbromsning. Under tiden har skivbromsen ersatt trumbromsen, vilket är relaterat till den ökade motoriseringen av moderna fordon. Förare vars bilar fortfarande är utrustade med trumbromsar kan glädja sig: det är mycket billigare att byta ut bromstrumman på en trumbroms än på en skivbroms. Du hittar bromstrummor från de bästa tillverkarna och varumärkena i vår Trusted Shops certifierade onlinebutik. Ta en titt.

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från Bromstrummor

Alla bilmärken

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac

Vad är en bromstrumma?

Bromstrumman är en komponent i trumbromsar, som har använts i mer än 100 år. Den är också den namngivna komponenten i trumbromsen och är potformad. Bromstrumman är monterad på hjulnavet, där den roterar under körning. Bromstrumman är så att säga bromsklossarnas friktionspartner för att bromsa bilen. Den är konstruerad för att avleda den värme som uppstår vid inbromsningen för att förhindra blekning och skydda trumbromskomponenterna (bromsbackar, hjulcylindrar, lager och fjädrar) från korrosion och smuts. Blekning kan leda till höga temperaturer när bromseffekten minskar.

En högkvalitativ bromstrumma har god styvhet och värmeledningsförmåga. Om bromstrumman utsätts för belastningar måste trumman löpa i centrum och utan stötar och får inte skeva.

Hur är den konstruerad

?

Bromstrumman är ofta tillverkad av formbart gjutjärn, en kompositgjutning av lättmetall med gjutjärn eller gjutstål. Bromstrumman kan bara uppnå en tillräcklig bromsverkan under alla belastningar om den har tillräckligt stabila dimensioner. Dess diameter får inte expandera utöver det tillåtna måttet vid högre temperaturer och belastning. Optimal ytjämnhet på friktionsytan, god värmeledningsförmåga och snäva form- och positionstoleranser säkerställer en säker och tillförlitlig bromsprocess samt stabila friktionsvärden.

I många bilar är bromstrummorna integrerade i hjullagren. När de byts ut bör även hjullagret bytas ut av säkerhetsskäl. Dessutom har många tillverkare nu bromstrummor i sitt sortiment som är belagda med en korrosionsskyddsfärg. Detta skyddar dem mot stänkvatten, vägsalt och vägsmuts och gör att de ser bra ut under lång tid.

Vad är skillnaden mellan trumbromsar och bromstrummor?

Trumbroms och bromstrumma är olika komponenter och bromstrumman är en komponent i trumbromsen. Returfjädrar, justerare, ankarplatta, bromstrumma, fäst- och aktiveringselement, hjulcylindrar och bromsbackar är också komponenter.

Bromstrumman är fast ansluten till hjulet och följer dess rotationsrörelse. När föraren bromsar expanderar hjulcylindern de fasta bromsbackarna och pressar dem mot bromstrumman, vilket saktar ner den. När bromsen släpps återför returfjädrarna bromsbackarna till deras ursprungliga läge.

I dag är de flesta moderna fordon utrustade med skivbromsar. Trots detta har trumbromsen obestridliga fördelar.

Fördelar med trumbromsen:

  • Okänslig för smuts tack vare slutet system
  • Enkel integrering i parkeringsbromsen
  • Hög livslängd och hållbarhet
  • Förmånligt pris
  • Bromsdamm kan inte tränga ut på utsidan tack vare den inkapslade konstruktionen
  • Mindre glasning än med skivbromsar
  • Automatisk självförstärkning av bromskraften, därmed mindre ansträngning vid inbromsning

Nackdelar med trumbromsen:

Endast låg termisk belastningskapacitet
  • Mycket känslig för spridning av friktionskoefficienten och därför endast lämplig för användning på fordonets bakaxel med låg fordonseffekt/massa
  • Betydande försämring av bromsledningarna vid höga temperaturer
  • Tidskrävande byte av bromsbelägg och trumma
  • Hur yttrar sig slitage på bromstrummor?

    Bromstrummor anses vara slitagetåliga och ha en lång livslängd. Om slitgränsen överskrids på grund av att innerdiametern har blivit större än det tillåtna måttet eller om det finns andra skador, t.ex. på hjullagret, garanteras inte längre en god bromsverkan. I detta fall måste bromstrumman bytas ut. Detta görs axel för axel för att undvika för stora skillnader i bromskraft inom en fordonsaxel. Vid detta tillfälle bör även bromsbackarna bytas ut. Bromstrumman får endast monteras av utbildade specialister för att maximera bromsverkan och därmed säkerheten. Under arbetets gång kontrollerar verkstaden trumbromsens slitage och effektivitet. De ser också till att installationen utförs korrekt. Dessa aspekter garanterar en optimal bromsverkan och bidrar därmed till att bibehålla fordonets värde.

    Urval av välkända tillverkare

    Marknaden för bromstrummor är stor. Välkända tillverkare som ABE, ATE, BLUE PRINT, BOSCH, BREMBO, DELPHI och WAGNER finns också i vårt sortiment. Använd bara snabbsökningen för att hitta rätt reservdelar för ditt fordon.

    Köp bromstrummor online till låga priser

    Bromstrummor anses vara komponenter med lågt slitage och behöver sällan bytas ut. När det är dags bör dock även bromsbackarna bytas ut. Här spelar kvalitet en stor roll. ECE R90-standarden för bromsbelägg har varit i kraft sedan 1999. Denna standard säkerställer att bromsbeläggen på eftermarknaden har samma kvalitetsegenskaper som originalutrustningen. Detta gäller även för bromstrummor. Detta innebär att fordonsverkstäder endast får installera bromstrummor med denna märkning för alla fordonsmodeller från 2016. Denna märkning måste vara tydligt markerad på förpackningen och produkten.

    Om du vill få bromstrumman utbytt på en specialiserad verkstad kan du fortfarande spara pengar genom att köpa bromstrumman online. I vår prisbelönta Motointegrator onlinebutik hittar du cirka 5 miljoner reservdelar för dina nya bromstrummor. Förmånliga priser och högsta kvalitet är vårt varumärke. Vår kunniga kundtjänst hjälper dig gärna.

    Topp produkter från kategorin Bromstrummor

    Placeringskriterier

    Hur fungerar en trumbroms?

    Trumbromsen består av två halvcirkelformade bromsbackar. Ovanför backarna finns hjulbromscylindern som trycker isär bromsbackarna på båda sidor. Nertill vilar backarna mot en nock. Bromsbackarna hålls fast med säkerhetsstift, och det finns dessutom returfjädrar eller återdragande fjädrar. En av bromsbackarna har en spak för parkeringsbromsvajern. Ovanpå detta monteras bromstrumman.
    Trumbromsar var en gång den standardiserade bromsanordningen. Men den tiden är förbi. Skivbromsar har alltmer ersatt trumbromsar, då de har betydande fördelar. Trumbromsar är inte underhållsfria och deras verkningsgrad är betydligt lägre. Endast tillverkningskostnaderna är lägre, vilket gör att denna broms idag främst används i lägre fordonsklasser som småbilar och kompaktbilar. Även för nyttofordon och bussar används trumbromsar alltmer sällan.

    Hur länge håller bromstrummor? När måste de bytas ut?

    Generellt gäller samma regler som för en bromsskiva. Trumman måste bytas när slitgränsen är nådd. Slitgränsen fastställs av fordonstillverkaren och kan läsas i verkstadshandboken. Slitgränsen definieras genom den inre diametern. Trumman måste alltså demonteras och den inre diametern måste mätas med ett lämpligt mätverktyg.
    Det finns dock också särskilda omständigheter som gör att en bromstrumma inte längre kan användas. Detta är till exempel fallet om bromstrumman har djupa repor. Inom nyttofordonsområdet kan sådana repor bearbetas inom vissa toleranser. Att bearbeta en bromstrumma förekommer även för trumbromsar på personbilar, men används sällan här - arbetsinsatsen är större och därmed dyrare än en ny bromstrumma.
    Dessutom kan bromsbeläggen fastna. Då bromsar backarna kontinuerligt, vilket leder till att bromsen överhettas och kan börja glöda. Detta kan identifieras genom att bromstrumman har blivit blå på insidan och att bromsbackarna har blivit glasiga, det vill säga hårda. I sådana fall hjälper inte heller bearbetning, eftersom metallstrukturen i trumman har förändrats och därmed blivit porös och spröd. Bromstrummorna måste bytas ut.

    Bromstrummor med ABS?

    På 1990-talet introducerades det låsningsfria bromssystemet, förkortat ABS. Idag är det standard i de flesta fordon. Funktionsprincipen är alltid densamma: en sensor sitter i en tandkrans. Tandkransen kan vara placerad på olika sätt. För trumbromsar kan den finnas i trumman. Det finns dock olika system av ABS-sensorer. Innan man köper bromstrummor måste man därför säkerställa om fordonet är utrustat med ABS eller inte. Vanligtvis är den inre diametern annorlunda (mindre för ABS).

    Vilka delar bör bytas tillsammans med bromstrummorna?

    Naturligtvis bör bromsbeläggen också bytas när bromstrummorna byts. Dessutom kan det finnas andra komponenter som bör bytas ut. Vissa trumbromsar är helt enkelt bultade på navet av stickaxeln. Hjulnavet sitter då på stickaxeln. Det finns dock även bromstrummor som hålls på plats av hjullagret. När en sådan bromstrumma byts ut bör också det tillhörande hjullagret bytas ut. Obs! Justeringen av dessa hjullager kräver fackkunskaper. Om lagret justeras felaktigt kan hjullagret bokstavligen förstöras. Dessutom måste lagerskålen smörjas ordentligt på insidan.

    Hur tar man bort en trumbroms?

    Den som någon gång har försökt öppna en trumbroms har kanske märkt att trumman inte går att ta av. För detta måste bromsbackarna först dras ihop. Mellan de två bromsbackarna finns en justerare. Detta är en gängstång med kugghjulsmekanik som alltid trycker isär backarna maximalt för att uppnå optimal bromseffekt.
    Denna justerare måste skruvas tillbaka. För detta finns antingen en öppning på baksidan av bromsen, på ankarplåten, eller så måste skruvmejseln föras in framifrån genom trumman. Återjusteringen kräver också skicklighet och fackkunskaper, liksom den efterföljande justeringen av trumbromsen. Gängan kan ha vänstergänga på den ena sidan av fordonet och högergänga på den andra sidan.
    När justeraren har skruvats tillbaka, slå tre till fyra gånger bestämt men försiktigt på framsidan av trumman med en hammare för att eventuellt lösa fastsittande bromsbackar. Nu kan trumman tas av. Men även här blir det snabbt uppenbart att fackkunskaper och erfarenhet är nödvändiga, varför dessa arbeten bör utföras uteslutande av en fackman.