- Tom






Trumbromsar
(Hittade 3958 resultat)
Trumbromsar är en av de säkerhetsrelevanta komponenterna i ett fordon och är därför viktiga att underhålla. De är slitagetåliga och har lång livslängd. De är fast anslutna till hjulet och följer dess rotationsrörelse. Vid inbromsning sprider hjulcylindern ut bromsbackarna. På så sätt pressas de mot bromstrumman och fordonet bromsar. När bromsen släpps återför returfjädrarna bromsbackarna till deras ursprungliga läge.
Välj bil för att se matchande delar från Trumbromsar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Så snart bromsarnas bromsverkan försämras bör du omedelbart besöka en verkstad och få bromsarna kontrollerade. På grund av deras höga säkerhetsrelevans får endast specialiserad personal byta trumbromsar. Du kan dock spara kostnader genom att köpa bromsarna billigt online. I vår onlinebutik hittar du ett urval av högkvalitativa trumbromsar från märkestillverkare. Se själv och spara pengar.
Konstruktion av trumbromsen
Trumbromsar används främst på bakaxeln på fordon i kompaktklassen och småbilar. Trumbromsen har fått sitt namn efter sin form: en sluten, cylindrisk konstruktion. Bromsen består av följande komponenter:
Trumbromsens bromsmekanism är baserad på en stick-slip-effekt. Bromstrumman är en enhet med hjulet, vilket innebär att bromstrumman roterar samtidigt som hjulet. När du trampar på bromspedalen släpper du bromsmekanismen. Med hydrauliska trumbromsar överförs bromskraften via bromsvätskan - bromskraften sker i huvudbromscylindern. Kraften överförs sedan till hjulbromscylindern, som överför energin till bromsbackarna. Bromsbackarna pressas utåt mot bromstrumman. Den resulterande friktionen försämrar hjulens rörelse och leder till bromsning.
När du tar bort foten från bromspedalen frigörs bromsbackarna från bromstrumman och återgår till sitt ursprungliga läge. Hjulen är fria och fordonet kan fortsätta köra.Typer av bromstrummorMed tiden har flera typer av trumbromsar utvecklats. Förutom simplexbromsen finns även duplexbromsen och servobromsen.
SimplexbromsSimplexbromsen är den äldsta och vanligaste trumbromsen. Den har en upp- och nedåtgående bromsback, som är arrangerade runt en central klämanordning, t.ex. hjulbromscylindrar. Oavsett om du kör framåt eller bakåt: Bromseffekten som genereras med simplexbromsen är densamma i båda fallen.
DuplexbromsDuplexbromsen har en karakteristisk design. Med denna trumbroms är bromsbackarna inte bredvid varandra, utan mitt emot varandra. Dessutom verkar två klämanordningar vardera på ena sidan av den relevanta bromsbacken på duplexbromsen. Eftersom båda bromsbackarna är i kontakt med varandra är bromseffekten vid körning framåt betydligt större än med en simplexbroms. Vid backning har bromsen däremot en betydligt svagare effekt.
ServobromsMed servobromsar både ansätts och lossas bromsbackarna. Till skillnad från simplexbromsen är de dock monterade på flytande lager. Bromseffekten förstärks av den inbyggda tryckbulten, som överför kraften från den uppåtriktade bromsskon till den nedåtriktade bromsskon. Därmed har servobromsen en betydligt högre bromssänkande effekt vid körning framåt än alla andra trumbromsar. Med duo servobromsar säkerställer ett lager att de självförstärkande bromskrafterna är effektiva vid körning framåt och bakåt.
Fördelar och nackdelar med trumbromsenFördelar med trumbromsen
- okänslig för smuts
- lätt att integrera i parkeringsbromsen
- hög hållbarhet och lång livslängd
- Kostnadseffektiv
- Inkapslad design förhindrar att bromsdamm tränger in på utsidan
- trumbromsbelägget blir inte glasigt så snabbt
Nackdelar med trumbromsen
I regel behöver fordonsägaren inte oroa sig för underhållet av trumbromsen, eftersom verkstaden kontrollerar bromsarna under inspektionsarbetet. Men om bromssträckan ökar och bromsarna gnisslar måste du vidta åtgärder. Då måste trumbromsen bytas ut. Trumbromsar har en längre livslängd än skivbromsar. Ofta behöver de bytas ut först efter 200 000 kilometer. Bromsbeläggen slits ut mycket oftare, vilket är anledningen till att nya bromsskosatser ofta måste bytas ut tidigare.
Om trumbromsen sitter fast och hindrar dig från att köra vidare är det ofta korrosion som är orsaken. Här kan en rostborttagare hjälpa till. Om korrosionen redan är mer avancerad måste trumbromsen bytas ut.Om trumbromsen måste bytas ut bör endast reservdelar av hög kvalitet användas. På grund av den höga säkerhetsaspekten och den stora arbetsinsatsen vid underhåll och byte måste eller bör reservdelarna installeras av en specialist.Köp trumbromsar online till låga priser
På grund av de olika typerna av trumbromsar är det inte alltid lätt att hitta rätt trumbroms för ditt fordon. Vårt filter i vår Trusted Shops certifierade onlinebutik från Motointegrator hjälper dig att hitta rätt broms för din bil. Här kan du enkelt välja och beställa rätt trumbromsar för din fordonsmodell. Allt du behöver är typen av ditt fordon. Om du har några frågor hjälper vår kundtjänst, som fått betyget "mycket bra", dig gärna. Din beställning skickas inom en till tre arbetsdagar. Övertyga dig själv om kvaliteten på våra produkter från märkestillverkare. Varför inte ta en titt.