80SEK

Differentialer

(Hittade 235 resultat)

Välj bil för att se matchande delar från Differentialer

Alla bilmärken

Vad är en differentialväxel?

Varje fordon är utrustat med minst en differential eller differentialväxel i sin drivlina. "Differentialväxel" är en alternativ term för detta. Denna term är baserad på differentialens funktion, eftersom när en bil kör runt en kurva, hjulen på utsidan och insidan av kurvan täcker olika avstånd. Den skillnad som uppstår måste utjämnas. Detta görs av differentialväxeln, som består av en stor skivring, flera koniska kugghjul och en drivring. Om det inte fanns någon differentialväxel skulle du behöva köra genom snäva kurvor med gnisslande och snurrande däck

Hur fungerar en differentialväxel?

Som redan beskrivits måste hjulen på en axel färdas olika långt vid kurvtagning - det yttre hjulet färdas längre än det inre hjulet. Som ett resultat av detta roterar hjulen med olika hastigheter. Differentialväxeln kompenserar för denna skillnad i hastighet och fördelar vridmomentet jämnt till drivhjulen.

Om vissa vägförhållanden orsakar skillnader i dragkraft mellan de yttre och inre hjulen, bestämmer hjulet med den lägre friktionskoefficienten för båda hjulen på en driven axel den överförbara framdrivningskraften. Hjulet med den lägre friktionen, t.ex. vid körning på is eller lös mark, snurrar redan med ett lågt vridmoment och ser till att det andra hjulet också får detta låga vridmoment. Här kan en differentialspärr hjälpa till. Den kan aktiveras automatiskt eller kopplas in manuellt. Om differentialen är låst kan du bara köra rakt fram. Fyrhjulsdrivna fordon har en differential mellan de två drivaxlarna, vilket kallas för en longitudinell eller centerdifferential.

Vinkelväxeldifferentialer - den så kallade vinkelväxeldifferentialen - inklusive differentialbur, två utgående axlar och två planetväxlar är de vanligaste. Den viktigaste egenskapen hos denna princip är att de två planetväxlarna utgör förbindelsen mellan de två utgående axlarna och motorns drivning på olika sätt:

Vid körning rakt fram: Här driver motorn differentialburen medan planetväxlarna är stillastående. Som ett resultat roterar de två utgående axlarna och korgen med samma hastighet. Omvänt innebär detta att de två hjulen på axeln också roterar med samma hastighet.

Vid kurvtagning: I detta fall måste det yttre hjulet på en axel tillryggalägga en längre sträcka, vilket innebär att de två utgående axlarna måste rotera med olika hastigheter. Genom att rotera planetväxlarna i differentialväxeln runt sin egen axel med olika hastigheter, utjämnas hastighetsskillnaden mellan de två hjulen.

Hur är en differential konstruerad?

Differentialväxellådan består vanligtvis av två eller fyra koniska kugghjul, som är roterbart monterade inuti, och en roterande differentialkorg. Differentialkorgen drivs av en kuggväxel. Vid körning rakt fram är hjulen stillastående, vid kurvtagning roterar differentialhjulen med hjulen.

Hur känner du igen en defekt differential?

Differentialväxlar minskar belastningen på drivaxlarna och däckslitaget vid kurvtagning. Om du skulle klara dig utan differentialväxel skulle däcken slira och spänningarna skulle bli stora, särskilt i snäva kurvor. Du skulle få svårare att styra. Dessutom kan allvarliga olyckor inträffa om hjulen låser sig på grund av en defekt differentialväxel. Av denna anledning bör en defekt differential repareras eller bytas ut omedelbart.

Den defekta differentialväxeln känns oftast igen på tjutande ljud vid inbromsning, t.ex. vid inbromsning. I detta fall bör du besöka verkstaden så snart som möjligt och få differentialen kontrollerad. Om skadan upptäcks i ett tidigt skede kan den ofta fortfarande repareras och reparationskostnaderna hållas låga. I alla andra fall är den enda lösningen att byta ut eller reparera differentialväxeln.

Symptom i korthet:

  • visslande ljud när bilen rullar
  • tung styrning
  • Skrikande och snurrande däck
  • låsning av hjulen

Köp differentialväxlar på nätet

En defekt differentialväxel kan bli dyr. För att undvika allvarliga olyckor bör du inte rygga för kostnaderna. I värsta fall kan körning i höga hastigheter, t.ex. på motorvägen, leda till att hjulen låser sig och leda till allvarliga olyckor.

Du kan spara avsevärda kostnader genom att köpa differentialen online och lämna in den till experter för reparation. På grund av komplexiteten och säkerhetsrisken bör du endast låta specialister utföra reparationen eller utbytet.

I Motointegrators onlinebutik hittar du högkvalitativa differentialväxlar för olika modeller från märkestillverkare. Högsta kvalitet till förmånliga priser är en självklarhet för oss. Mycket bra kundbetyg talar för kvaliteten på vår pålitliga butik för reservdelar och tillbehör till bilar. Se själv och bläddra igenom vårt sortiment. Vår kundtjänst, som fått betyget "mycket bra", hjälper dig gärna. Du kommer att få din leverans inom en till tre arbetsdagar efter att du har lagt din beställning i vår onlinebutik.

Topp produkter från kategorin Differentialer

Placeringskriterier

Differentialväxelns uppgift

Funktionen kan bäst förklaras med ett enkelt cykelkärraexempel. Du kan snurra cykelkärran i en cirkel så att det inre hjulet stannar på samma plats, medan det yttre hjulet ritar en cirkelradie runt denna "mittpunkt". Om båda hjulen är kopplade till en stel axel och du med våld försöker vrida kärran som beskrivet, skulle den stela axeln teoretiskt sett brytas. Det fungerar inte annorlunda med bilar. Vid körning i en kurva roterar det inre hjulet färre gånger än det yttre hjulet. Denna skillnad i rotationsrörelse kompenseras av axeldifferentialet, eller differentialväxeln i växellådan.

Hur mycket underhåll kräver differentialväxeln?

Det finns inget enhetligt svar på denna fråga. Generellt sett kan dock fastställas att underhållsbehovet är mycket lågt. Tyvärr leder detta ofta till att differentialen trots det låga underhållsbehovet ofta får försummat underhåll. När fordonet är 5 till 10 år gammalt ökar frekvensen av skador på differentialen.

Vissa fordonstillverkare hävdar till och med att inget underhåll krävs. Detta gick så långt att dessa tillverkare, särskilt på 1990-talet, till och med meddelade att automatväxellådor var underhållsfria. Det kallas också livslång fyllning. Detta var en missuppfattning. Därför erbjuder vi till exempel för olika Mercedes-modeller även mätstickor med höljen för olika automatväxellådor. Dessa monterades inte längre. Senare visade det sig att underhåll inte kan försummas.

Hur byts differentialoljan? Vad bör beaktas?

Beroende på körsträcka och ålder eller tidsintervall mellan inspektioner bör åtminstone en kontroll av axeloljan göras med avseende på konsistens, färg och oljenivå. För nyare fordon rekommenderas fortfarande oljebyte, eftersom differentialen består av kugghjul. Överallt där mekaniskt arbete utförs uppstår också slitage. Därför var många växellådors avtappningspluggar (även vid differentialen) tidigare utrustade med en magnet.

Oljan bör bytas åtminstone med några års mellanrum. Slutligen är oljans ålder och körsträcka avgörande, men naturligtvis också kvaliteten på den använda oljan. Vi rekommenderar att oljan kontrolleras var 20 000:e km eller om körsträckan inte uppnås efter två år. Oljebytet bör sedan göras efter 50 000 till 100 000 km eller efter senast 5 till 10 år, om det inte finns några tillverkarens bytesintervall. På de flesta axeldifferentialer är den nedre kanten av påfyllningsöppningen (inlopps- och avtappningsplugg) den föreskrivna oljenivån. Det är dock alltid viktigt att använda tillverkarens specifikationer i verkstadshandboken för att bekräfta oljenivån.

Vilken olja bör användas?

Det beror på tillverkaren. Utbudet sträcker sig från automatväxellådsolja (ATF) till hypoidolja med motsvarande specifikation. Det finns stora skillnader beroende på hur en differential är uppbyggd. Så kräver axelväxlar med differentialspärr, som lamellspärren (LSD vid BMW), en särskild specifikation. Därför bör varje fordonseger konsultera tabellerna över godkända oljor från fordonstillverkaren.

Vad ska man göra om differentialen ylar?

Ett ylande eller sjungande differential är särskilt bekant för förare av bakhjulsdrivna modeller. Så främst Mercedes- eller BMW-ägare. Orsakerna kan variera. Differentialen, vilket många inte vet, måste justeras. En feljusterad differential är ofta orsaken. Men detta kan inte utföras av varje verkstad, eftersom speciella verktyg eller motsvarande mätinstrument behövs.

Utöver detta kan skadade komponenter, som slitna kugghjul eller skador på distansbrickor, också vara orsaken. Även lagringen av axelväxeln (vid tätningarna) kan vara ansvarig för ett sjungande eller ylande ljud. På grund av det ofta försummade underhållet kan även förbrukad eller för lite olja vara en möjlig orsak att kontrollera.

Vad ska man göra vid oljeläckage?

Några av de nämnda skadorna kan också leda till oljeläckage. Om det finns en oljefläck under differentialväxeln, om höljet är helt oljigt eller om oljenivån är signifikant låg, bör tätningarna övervägas och bytas ut. Som redan nämnts, eftersom inte varje verkstad kan justera en differential, bör även uppdraget att byta tätningar ske med försiktighet.

Köp reservdelar och slitdelar samt differentialoljor av hög kvalitet och till bra priser online

I vår omfattande onlinebutik för reservdelar kan du köpa alla vanliga reservdelar och slitdelar för din axeldifferential för nästan alla fordon. Vi rekommenderar att du beställer alla nödvändiga delar, som eventuellt nya tätningar eller lager och en axelolja som är godkänd av tillverkaren. Alla fordon delar som erbjuds här kommer från etablerade kvalitetsproducenter. Således garanteras originalutrustningskvalitet. Ändå kan vi erbjuda våra permanenta låga priser. Leverans av differentialersättningsdelar sker omedelbart efter din framgångsrika beställning. Vid ytterligare frågor står vårt kompetenta kundteam till förfogande.