- Tom






Kopplingar
(Hittade 4618 resultat)
Köp kopplingar online på Motointegrator
Kopplingen i ditt fordon, liksom många andra bildelar, måste kämpa med tecken på slitage efter många års användning. Kopplingen i ett fordon ger en separerbar anslutning för kraftöverföring mellan motorn och växellådan. Den är därför nödvändig för start och växling.
Välj bil för att se matchande delar från Kopplingar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Hur fungerar en koppling i en bil
Bilens förare manövrerar kopplingen via kopplingspedalen och kopplingens utlösningssystem. När kopplingen inte manövreras pressas kopplingslamellen mot svänghjulet av membranfjädern i kopplingsaktuatorn via tryckplattan. Tryckplattan lyfts från kopplingsskivan mot fjäderkraften, vilket innebär att friktionsförbindelsen avbryts och därför överförs inget motormoment till växellådan.
Livslängd för kopplingar
Kopplingens livslängd kan förlängas genom att regelbundet byta ut hydraulvätskan i kopplingens frigöringssystem vid de intervall som rekommenderas av tillverkaren och genom att köra försiktigt: Till exempel har kavalleristarter och långa starter med en slirande koppling en negativ effekt på kopplingens livslängd, och du bör också ta foten från kopplingen när du kör i trafikstockningar om du är stillastående under långa perioder.
Köp billiga kopplingar online på MotointegratorDen som ofta måste byta sin koppling får vara beredd på höga kostnader. Men genom att beställa din koppling eller kopplingssats online kan du inte bara spara pengar, utan även tid. Motointegrator erbjuder kopplingssatser från alla välkända tillverkare - till exempel Akusan, Bosch, Corteco, Sachs och Valeo - till förmånliga priser. Vi kännetecknas också av förstklassig service och snabb, okomplicerad leverans. I vår omfattande onlinebutik hittar du inte bara reservdelar för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller, utan även andra biltillbehör. Beställ kopplingar och reservdelar online nu!
Topp produkter från kategorin Kopplingar
Vad innebär det att låta kopplingen slira?
Det är därför, förutom den låga utväxlingen, friktionslänken introduceras långsamt, så att hastigheten, friktionslänken och rörelsen (start) kan anpassa sig till varandra. Detta sker när föraren låter kopplingen slira i första växeln vid start. Friktionsmomentkopplingen sker därför endast långsamt - kopplingspedalen släpps upp på samma sätt som fordonet rör sig. I de andra växlarna, från ettan till tvåan och upp till högsta växeln (numera oftast femman eller sexan), sker detta genom synkronisering. I personbilar och ännu längre i lastbilar måste denna justering mellan växlarna göras med dubbel frikoppling.
Kopplingens funktion (torr enkel skivkoppling)
På transmissionssidan finns automatskivan, återigen en stålskiva som, tillsammans med kopplingsplattan, är fast ansluten till drivaxeln via en tandning. Sedan följer ett litet, fäst lager, trycklagret. Fjädrar samlas som en krans på maskinskivan. Trycklagret kan trycka på detta. Medan det yttre området, huset, är stelt, roterar det inre trycklagret när det trycker på fjädrarna. Trycklagret måste därför ha ett lager som ett hjullager (kul- eller rullager). Kopplingens arbetscylinder sitter på utsidan av växellådshuset och huvudcylindern sitter på kopplingspedalen.
När föraren nu trycker ned kopplingspedalen, tvingar kopplingshuvudcylindern bromsvätska genom hydraulledningen till hjälpcylindern på kopplingshuset. Denna trycker in ett stift genom en kolv, som i sin tur trycker på trycklagret. Detta trycks nu framåt och pressar på fjäderringen. Detta separerar maskinskivan och kopplingsplattan. Föraren kan nu växla. Genom att långsamt släppa upp kopplingspedalen återställs friktionsförbindelsen och fordonet rör sig.
Kan kopplingen överhettas?
Detta kan också märkas via en bränd kopplingsplatta efter en mycket lång belastning. Maskinhjulet är tillverkat av mindre högkvalitativt härdat stål än svänghjulet. Därför börjar detta brinna upp först. Men svänghjulet kan också brinna ut och bli blått. Då uppstår små hårfina sprickor och svänghjulet måste också bytas ut. Detta är dock mycket ovanligt, eftersom de flesta bilister är medvetna om att de inte bör köra för länge (faktiskt inte alls) med en slirkoppling.
Även en liten överhettning kan leda till dramatiska följdskador: fettet i trycklagret blir flytande och tar slut eller brinner upp. Kopplingen klibbar ihop efter att ha stannat. Eller, som nämnts tidigare, kopplingsbeläggningen brinner upp och lossnar. Dessutom kan värmen bli så hög att bromsvätskan blir för varm. Detta kan förändra dess egenskaper och även orsaka skador på kopplingscylindern. Men som sagt, de flesta förare vet "instinktivt" att ta en slirande koppling på allvar.
När är kopplingen särskilt belastad?
Vilka delar bör bytas ut?
Resten av kopplingen består av kopplingsplattan (separationsskivan) och den automatiska skivan samt trycklagret. Du kan köpa dessa delar separat, men du bör alltid byta ut alla tre samtidigt. Det är inte ovanligt att man bara byter kopplingslamell och maskin, men inte trycklagret. Följden blir att trycklagret efter några tusen kilometer ofta ger ifrån sig slipande ljud. Den springande punkten är arbetsinsatsen, eftersom varje kopplingsbyte kräver att växellådan demonteras. Det rekommenderas därför starkt att byta alla tre delarna samtidigt.
Kan kopplingsdelar lagas på annat sätt?
När och varför ska kopplingssystemet luftas?
Vid detta tillfälle kan även kopplingscylindern kontrolleras (lyft manschetten något, ingen bromsvätska ska läcka ut här). Bromsvätskan för kopplingen är ofta ansluten till bromssystemet. Två expansionskärl kan vara anslutna. Kretsarna kan dock också vara separata. Bromsvätskenivån bör kontrolleras i enlighet med detta. Vid en krets kan en låg bromsvätskenivå också betyda att bromsen är utsliten. Men om kopplingskretsen är bortkopplad är för lite bromsvätska alltid en varningssignal.