- Tom
- Pris
Inga resultat hittades för din fråga
Tyvärr, inga resultat hittades för din förfrågan.
Kontakta oss!
Behöver du hjälp med att hitta en produkt?
Zadzwoń: (+49) 30 3080 8048
Kundservice är öppen 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
Använd chatten: Börja chatta
Skillnaderna mellan laddkablar för elbilar
Fordonsbatteriet har en maximal kapacitet, som representerar den mängd elektricitet det kan hålla. Detta kompenseras av elbilens effektbehov, vilket resulterar i räckvidden. Om den tillgängliga restkapaciteten sjunker mot tomt måste du nå en laddstation med den återstående mängden och ladda ny energi till fordonsbatteriet. Laddningstiden eller laddningstiden beror på tre faktorer:
- Vilken laddstation som är tillgänglig- vilken laddningseffekt elbilen tillåter
- vilken laddningskabel som används
Elbilar använder den likström (DC) som finns i fordonets batteri. Hushållsnät och laddstationer försörjs dock med växelström (AC). Elbilar behöver därför en likriktare som omvandlar växelström till likström. Denna likriktare kan integreras i fordonet för att utföra omvandlingen eller så kan laddstationen ta över denna uppgift och leverera likström direkt till elbilen eller fordonsbatteriet.
Beroende på vilken laddningsteknik som används används olika laddningskablar för elbilen, vilket också begränsar den maximala strömmen. På Motointegrator kan du få den laddningskabel du behöver för elbilar till ett förmånligt pris för att ladda fordonsbatteriet så snabbt som möjligt. När du beställer online, var särskilt uppmärksam på rätt kontaktversion. Du kan enkelt välja lämpliga laddningskablar efter fordonstyp med hjälp av Motointegrators sökmask.
Typ 1-kontakten
Typ 1-kontakten används främst i Asien och Nordamerika. Amerikanska fordon från Ford eller asiatiska fordon från Hyundai, till exempel, är kompatibla med den. För den europeiska marknaden levereras dock en typ 2-kontakt som ett alternativ. Laddningskabeln för elbilar med typ 1-kontakt är endast avsedd för enfasladdning och endast en laddningskapacitet på upp till 7,4 kW vid 230 volt och 32 ampere är tillåten. I Europa är laddstationer med permanent anslutna laddkablar av typ 1 mycket sällsynta.
Typ 2-kontakten
I Europa förlitar sig många fordonstillverkare på den mest använda typ 2-kontakten för laddningskablar. Den är trefasig och möjliggör snabbare laddning vid privata laddstationer och företagsladdstationer med 22 kW vid 400 volt och 32 ampere, och vid offentliga snabbladdningsstationer till och med med upp till 43 kW vid 400 volt och 63 ampere.
På offentliga laddstationer i synnerhet hittar du oftast ett typ 2-uttag. Det är kompatibelt med alla Mode 3-laddningskablar. Fordon med typ 1-kontakter eller typ 2-kontakter kan anslutas till det, men med typ 1 med begränsad laddningseffekt.
CCS-kontakten
CCS-kontakten (Combined Charging System) är även känd som "kombikontakten". Jämfört med typ 2-kontakten har CCS-kontakten 2 extra strömkontakter, särskilt för en snabbladdningsfunktion med 170 kW upp till 350 kW laddningsström. I praktiken erbjuder snabbladdningsstationer sällan mer än 50 kW laddningsström. CSS-kontakten möjliggör laddning med likström och växelström. CSS-laddningskabeln är en allround-laddningskabel och är även kompatibel med typ 2-kontakter
CHAdeMO-kontakten
CHAdeMO-kontakten utvecklades i Japan parallellt med de befintliga laddningskablarna för snabbladdning upp till 150 kW. Men precis som med CCS-kontakten är endast upp till 50 kW snabbladdningsström allmänt tillgänglig vid offentliga laddstationer. Fordon som är kompatibla med denna typ av kontakt inkluderar till exempel:
- Honda
- Kia
- Mitsubishi
- Citroën
- Nissan
- Peugeot
- Subaru
- Toyota
- Tesla
Det kan antas att CHAdeMO-kontakten kommer att ersättas av CCS-kontakten med tiden
Laddning av elbil i jordat uttag
Med lämpligt säkringsskydd kan laddningskapaciteter på upp till 3,7 kW vid 230 volt och 16 ampere uppnås i vanliga hushållsuttag. Du bör endast använda detta alternativ för att ladda en elbil i en nödsituation. På grund av den relativt låga strömstyrkan tar laddningen mycket lång tid, så kablarna kan värmas upp och orsaka kabelbrand. På lång sikt rekommenderar vi att du inte drar mer än 2,3 kW laddningsström från ett Schuko-uttag
Wallboxen
Att ladda din elbil med hushållsel är ett tidskrävande alternativ med laddningstider på över 15 timmar i vissa fall. Du kan ladda din elbil bättre, snabbare och säkrare med en wallbox. Denna fästs på väggen och måste anslutas av en elektriker med en separat matningskabel. Var uppmärksam på skillnaderna. Wallboxar för enfasanslutning levererar 4,6 kW laddström. Med en trefasanslutningskabel är 11 kW eller upp till 22 kW möjligt. Elektrikerns kabeldragning och lämpliga säkringsskydd möjliggör säker drift även under många timmars laddningstid.
Var god notera att du måste registrera wallboxen hos din elleverantör när du installerar den. Laddstationer över 11 kW kräver också tillstånd från nätoperatören.Oavsett vilken typ av laddningsalternativ du väljer, se till att laddkablarna är av god kvalitet. Hos Motointegrator kan du få laddkablar av högsta kvalitet, som CCS-laddningskabeln, till förmånliga priser i den prisbelönta onlinebutiken.