- Tom




Sänkfjädrar
(Hittade 6171 resultat)
Potthål och ojämnheter kan göra att fjädringen går sönder. I detta fall bör du byta ut fjädrarna, eftersom de inte bara kompenserar för ojämnheter, utan också påverkar fordonets hantering, bromsbeteende och position. Fjädringarna hör till de säkerhetskritiska komponenterna och måste därför servas regelbundet. Du hittar dina nya fjädringsfjädrar av högsta kvalitet i vår onlinebutik på Motointegrator.
Välj bil för att se matchande delar från Sänkfjädrar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad är fjädringsfjädrar?
Fjädringsfjädrar är förbindelsen mellan karossen och hjulen. Fjädringens funktion är att kompensera för eventuella ojämnheter i vägbanan och att garantera att hjulen alltid har säker kontakt med vägbanan. De är därför bland de säkerhetskritiska komponenterna i ett modernt fordon.
Typer av fjädringsfjädrarDet finns fyra huvudtyper av fjädrar som används i klassiska bilar:
- Cylindrisk fjädring
- Cylindriska fjädringsfjädrar
- Upphängningsfjädrar tillverkade av okonstant tråd
- fjädrar med miniblock
- Bananformade fjädrar för sidobelastning
Cylindriska fjädrar är konventionella cylindriska fjädrar med linjär fjäderkraft. Med inkonstanta trådfjädrar minskar diametern på den tråd som används mot fjäderns ände. De mjuka fjäderändarna säkerställer extremt bekväma köregenskaper under normala vägförhållanden och belastningar. Detta minskar belastningen på fjädringen och alla styrkomponenter. Som ett resultat ökar körkomforten.
Miniblockfjädrar, å andra sidan, är tunnformade och består av konisk fjädertråd. Detta skapar en progressiv fjädring och undviker direktkontakt från spole till spole. Den viktigaste egenskapen är att fjäderändarnas spolar griper in i varandra under belastning utan att vidröra varandra. Om fjäderändarna komprimeras och ligger plant på fjädertallrikarna minskar antalet aktiva spolar. Fjäderhastigheten ökar som ett resultat av detta.Bananaformade sidolastfjädrar styr kraftfördelningen i hela hjulupphängningen. Detta minskar friktionen mellan stötdämparens kolvstång och dess tätning. Stötdämparens responsbeteende förbättras.
Struktur hos hjulupphängningsfjädrar
Materialet i fjädrar varierar beroende på tillverkare. Det finns fjädrar tillverkade av konstant och icke-konstant tråd. Med en konstant tråd är trådens diameter densamma över hela fjäderns längd. Med en inkonstant tråd ändras trådens diameter över hela fjäderns längd. Dessutom består dessa fjädrar av två fjädrar i en - en stark och en mjuk. Progressiva miniblockfjädrar erbjuder då en hög nivå av åkkomfort när bilen till exempel bara är lätt lastad och minimal nedböjning när den är fullastad.
Känna igen defekta fjädringsfjädrar
Defekta fjädringsfjädrar kan kännas igen på otillräcklig dämpning av ojämnheter i vägen och på att fordonet lutar på en rak yta. Bilen verkar överlastad utan att vara det.
Den här skadan uppstår ofta på fjädringsfjädrarnas nedre spolar, eftersom smuts och stenar kastas upp av hjulen och sedan samlas i de nedre fjäderskivorna. I kombination med vatten och vägsalt bildar damm och smuts en slags slipande pasta där, vilket leder till skador på fjäderns yta. Särskilt under vintermånaderna kan det ta upp till flera veckor för denna blandning att torka. Som ett resultat rostar stålet i fjädringarna. Regelbunden rengöring av fjädrar och fjäderplattor ökar livslängden.Fjädringsfjädrarna bör bytas ut vid en körsträcka på ca 70.000 kilometer. Vid denna körsträcka har fjädrarna redan komprimerats flera miljoner gånger och kan komprimeras med upp till två centimeter. Fjädringsfjädrarna måste bytas ut. Eftersom den andra fjädern vanligtvis redan är skadad vid en defekt fjädring och ett ensidigt byte orsakar obalans och därmed en osäker position för fordonet på vägen, bör den andra fjädern bytas utKöp billiga fjädringsfjädrar online
Defekta fjädringsfjädrar bör bytas ut omedelbart för att undvika ytterligare skador på fordonet eller olyckor. Även en defekt fjädring har en enorm inverkan på körbeteendet, vilket är anledningen till att du måste agera snabbt om fjädrarna är defekta. Du bör planera för att byta ut båda fjädrarna, eftersom den andra fjädern ofta redan är skadad. Detta kan bli dyrt under vissa omständigheter. Du kan spara pengar genom att köpa nya fjädrar billigt online.
Gynnsamma fjädringsfjädrar hittar du i vår Trusted Shops-certifierade onlinebutik för bilreservdelar och tillbehör. I vårt sortiment med cirka fem miljoner komponenter och tillbehör finns bland annat fjädring till Opel Zafira och fjädring till Ford Focus. Vi har även ett brett sortiment av produkter för andra fordonsmodeller och märken. Förmånliga priser, snabba leveranser och mycket goda kundomdömen talar för sig själva.Topp produkter från kategorin Sänkfjädrar
Fjädringsprincip för chassifjädrar
Chassifjädrar har två grundläggande uppgifter. Ingen väg är helt jämn. De måste alltså kompensera för dessa ojämnheter och samtidigt trycka hjulen mot underlaget. De måste klara av denna uppgift oberoende av lastens storlek (från tom till full). Stötdämparna står slutligen för den nödvändiga finjusteringen, eftersom båda komponenterna fungerar optimalt tillsammans.
Typer av chassifjädrar
Dessutom finns det olika konstruktionstyper:
- Inkonstanta fjädrar
- Miniblockfjädrar
- Cylindriska fjädrar
- Side-load-fjädrar
Inkonstanta fjädrar
Chassifjädrar tillverkas av tråd. Fjädern blir tunnare mot ytterkanten. Fjädern smalnar alltså av i sin helhet. Dessa fjädrar är ofta reserverade för fordon som ska erbjuda hög fjädringskomfort på asfalterade vägar.
Miniblockfjädrar
Vid miniblockfjädrar smalnar själva fjädertråden av mot ytterkanten. Detta resulterar i ett progressivt fjädringsbeteende - ju högre belastning, desto mindre ger fjädern efter, vilket gör att kördynamiken bibehålls även vid tung last.
Cylindriska fjädrar
Cylindriska fjädrar är enklast att tillverka och därmed de mest använda fjädrarna. Deras funktion är alltid linjär, det vill säga konstant.
Side-load-fjädrar
Dessa fjädrar kännetecknas av sin "bananformade" böjda form i chassit. Genom formgivningen fördelas belastningen över hela fordonets sida - fjädrarna kompletterar varandra mycket väl. Detta avlastar stötdämparna vid kritiska punkter (friktion vid tätningarna) avsevärt och ökar deras livslängd.
Varför går chassifjädrar sönder?
Korrosionsskydd för chassifjädrar - vad bör man tänka på?
Vad ska man göra om chassifjädrarna är "för hårda"?
Tyvärr lider körkomforten också av detta. Ju mjukare fjädrarna är, desto sämre blir kördynamiken - den blir svampigare. Fjäderhårdheten är alltså alltid en kompromiss mellan kördynamik och komfort, men den måste också kunna hantera höga laster. För hårda fjädrar betyder antingen sportfjädrar eller en kombi eller ett nyttofordon med linjära fjädrar. Progressiva fjädrar är bättre här, eftersom de även utan last fjädrar bra (på grund av sin progressivitet).