70SEK

Stötdämpare

(Hittade 5741 resultat)

Stötdämpare dämpar vibrationerna i fordonsupphängningen och kompenserar därmed för ojämnheter i vägytan. Komponenterna säkerställer optimalt väggrepp och är avgörande för körkomfort och säkerhet. Defekta stötdämpare kan snabbt bli en betydande säkerhetsrisk, som tyvärr inte alltid är omedelbart synlig.

Välj bil för att se matchande delar från Stötdämpare

Alla bilmärken

På Motointegrator kan du beställa högkvalitativa stötdämpare från olika tillverkare online till låga priser och förlita dig på expertis, servicekvalitet och bästa villkor.

Vad är stötdämpare

Stötdämpare är en oumbärlig komponent i fordon och är avgörande för körkomfort och säkerhet. Vid körning verkar krafter som orsakas av vägstötar på fordonets ofjädrade massor. Stötdämparnas uppgift är att dämpa dessa krafter och återföra fordonets kaross till sitt ursprungliga läge så snabbt som möjligt.

Stötdämpare är också konstruerade för att dämpa vibrationerna från hjulen på däckfjädern. Utan stötdämpare skulle körkomforten försämras avsevärt. Stötdämparna ser också till att hjulen har bästa möjliga grepp på vägen.

I dag installeras vanligtvis hydrauliska teleskopiska stötdämpare i fordon (mekaniska stötdämpare med bladfjädrar används främst i lastbilar). Hydrauliska stötdämpare använder en vätska: stötdämparolja.

Stötar som orsakas av fordonets rörelse utlöser en kolvrörelse. Denna pressar stötdämparoljan genom kanaler. Fordonets rörelseenergi omvandlas till värmeenergi och absorberas skonsamt.

Utöver oljestötdämpare finns det även gastryckstötdämpare. Dessa erbjuder en fördel jämfört med konventionella oljestötdämpare: dämpningskraften minskar inte ens vid längre körningar. Vid gastrycksdämpare tillsätts kväve i stötdämparna för att förhindra skumbildning. Oljan trycksätts av gasen, vilket förhindrar skumbildning.

Förekommande orsaker till fel på stötdämpare

Stötdämpare kan bli defekta på grund av enskilda extrema belastningar - t.ex. vägskador. Detsamma gäller mekaniska stötar till följd av en olycka. Detta är dock undantag. I regel orsakas defekter i stötdämparen av långvarigt slitage.

Risken för detta ökar med antalet kilometer som fordonet körs. Om du ofta kör på ojämna underlag (t.ex. i terräng eller på asfalterade vägar) ökar risken i motsvarande grad.

Fel på stötdämpare: detta är symptomen

Stötdämpare är slitdelar. Gradvisa skador kan därför uppstå, särskilt i fordon med hög körsträcka. Eftersom dessa skador sällan uppstår över en natt, märks defekter ofta inte omedelbart. Förare bör tänka på en defekt stötdämpare om de märker dessa symtom:

  • Körkomforten minskar på grund av att vägbulor upplevs som mer påtagliga i passagerarutrymmet
  • Bilens styrbeteende förändras, särskilt i form av en svampig körstil och en känsla av vibrationer eller vobbling på ratten.
  • Rattlande ljud kan höras under körning - särskilt runt hjulen vid start
  • När du kör över ojämnheter i vägen kan ett gnisslande ljud höras i området kring stötdämparna.
  • Olja läcker från stötdämparområdet.
  • Däckslitaget är ovanligt högt - ofta känns det igen på att däckmönstret på hjulen inte är jämnt slitet.
  • Svängningstestet: Efter att karossen har gungat tar det lång tid innan fordonet står stilla igen.

    Utöver dessa symptom finns det vissa säkerhetsrelevanta förändringar i körbeteendet som inte alltid märks i form av symptom. Till exempel kan risken för vattenplaning öka eftersom hjulen inte längre har optimal kontakt med marken.

    Om du misstänker defekter i stötdämparen bör du låta utföra ett stötdämpartest. Detta är möjligt på till exempel verkstäder, men även på testcenter och bilklubbar. På testcenter och bilklubbar är stötdämpartestet ofta till och med kostnadsfritt. Att testa på egen hand är i allmänhet inte möjligt, eftersom det krävs en testställning för att testa hjulen efter varandra.

    Få defekta stötdämpare utbytta snabbt

    Stötdämpare kan vanligtvis inte repareras. Defekta stötdämpare byts ut axel för axel. Byte av endast en stötdämpare på en axel rekommenderas inte. Nya stötdämpare har alltid en bättre dämpningseffekt än äldre modeller. Att byta ut ena sidan av en axel skulle därför leda till asymmetrisk dämpning.

    Om du har mycket kunskap och utrustning kan du byta stötdämpare själv. För de flesta förare är dock ett besök på verkstaden förmodligen att rekommendera. På verkstaden demonteras hjul, fjädringsleder, kopplingsstång och fjäderben och därefter spänns fjädringsfjädern. Detta gör att den defekta stötdämparen kan tas bort och ersättas med en ny komponent.

    Det finns ett brett spektrum av kostnader för att byta ut defekta stötdämpare. Materialkostnaderna beror på fordonsmodell och även på vilken axel som berörs. Stötdämpare för bakaxeln kostar cirka 100-700 euro, stötdämpare för framaxeln cirka 150-1200 euro. Dessutom tillkommer verkstadskostnader. Här kan du förvänta dig att betala cirka 150-500 EUR. Det kostar cirka 100 EUR mer om en hjulinställning krävs i efterhand.

    Beställ stötdämpare online från Motointegrator

    Du kan enkelt beställa stötdämpare online på Motointegrator. Du hittar Sachs stötdämpare såväl som komponenter från många andra tillverkare. Njut av ett stort urval för alla märken och fordonsmodeller och lita på hög kvalitet över hela sortimentet.

    Du kan också dra nytta av vår enastående service. Vi erbjuder blixtsnabb leverans inom 1-3 arbetsdagar och fria returer i hela Tyskland.

    Använd filtret i vår onlinebutik för att visa lämpliga produkter för ditt fordon. Om du har några frågor kan du när som helst kontakta vårt kundserviceteam via e-post, telefon och livechatt.

    Topp produkter från kategorin Stötdämpare

    Placeringskriterier

    Vilka stötdämpare är bättre - oljetrycks- eller gastrycksstötdämpare?

    När det är dags att byta stötdämpare kan bilägare välja mellan gastrycks- och oljetrycksstötdämpare. Men det vanligaste argumentet, att oljetrycksdämpare skulle ge sämre dämpning på grund av temperaturberoende viskositetsförändringar, stämmer inte. Båda typerna av dämpare fungerar nämligen med olja. Skillnaden är att i gastrycksdämpare är oljan vanligtvis under konstant förtryck med kväve, det vill säga med gas.

    I konventionella oljetrycksdämpare kan det finnas luft som kan komprimeras. Dessutom kan oljan skumma. Förtrycket som uppnås med gas gör att gastrycksstötdämparen reagerar omedelbart, medan oljetrycksdämparen kan dröja något. Detta förbättrar kördynamiken och gör den dessutom konstant bra. Frågan bör därför snarare vara varför oljetrycksdämpare fortfarande monteras från fabrik. Delvis har det att göra med historik. Tidigare reparerades dessa stötdämpare, vilket fortfarande görs på motorcyklar. Dessutom, och detta är förmodligen den avgörande punkten, är gastrycksstötdämpare något dyrare.

    Därför har många fordon från fabrik varit utrustade med oljetrycksdämpare, eftersom försäljningspriset ska hållas attraktivt. Gastrycksdämpare var länge reserverade för övre mellanklassen, lyxbilar och sportbilar. Numera har dock försäljningsargumentet förändrats något. Mer säkerhet med gastrycksstötdämpare säljer bättre än några euro lägre inköpspris. Vid köp av nya stötdämpare bör därför alltid gastrycksdämpare föredras.

    Kan eller får stötdämpare bytas ut individuellt?

    Grundläggande kan alla stötdämpare bytas ut individuellt. Det rekommenderas dock att byta minst på samma axel. Att byta alla stötdämpare samtidigt är mindre meningsfullt. Chassit är exakt inställt för spårning (toe-in, toe-out) och camber. Detta är så viktigt att laserteknik används för att justera det. Även små avvikelser förändrar kördynamiken och därmed körsäkerheten dramatiskt. Om en stötdämpare byts ut individuellt blir fjädringsbeteendet på axeln ojämnt. Detta märks särskilt vid kurvtagning.

    I båda riktningarna beter sig bilen helt olika, eftersom den sämre stötdämparen avlastas och den bättre belastas i ena riktningen, och i den andra riktningen belastas den sämre stötdämparen och den bättre avlastas. Fordonets generella kördynamik blir därmed mer oförutsägbar. Även vid omkörning och vid allmänna lastväxlingar kan ett fordon med ensidiga stötdämpare lättare bli instabilt. Dessutom kan det vara nödvändigt att justera spårningen igen. Vid olika bra stötdämpare skulle karossen nu hänga något på sidan med den sämre dämparen. Detta förvränger också mätningen av spårningen. Däcken slits då också ojämnt.

    Det är därför inte nödvändigt att byta på både fram- och bakaxeln samtidigt. Vanligtvis är stötdämparna på framaxeln mycket mer belastade eftersom trycket från drivlinan (motor, växellåda) är större där. Defekta stötdämpare på fram- och bakaxeln påverkar därför också kördynamiken olika. Dessutom bör alltid nya stötdämpare monteras. Stötdämpare är definitivt inte reservdelar som bör köpas begagnade på internet eller hos en skrothandlare. Har man otur kan man köpa nästan utslitna eller skadade stötdämpare (till exempel efter att ha körts över en trottoarkant). Har man ännu mer otur kan man till och med få stötdämpare från en olycksdrabbad bil.

    Hur och var kan stötdämpare kontrolleras eller testas?

    Att kontrollera stötdämparna kan enkelt göras själv. Även på verkstäder och vid besiktningen är detta det första stötdämparprovet. För detta trycks karossen ner kraftigt vid stötdämparen och släpps snabbt. Vid återfjädring måste dämparen stanna omedelbart i sitt övre ändläge. Defekta dämpare "gungar" något efteråt.

    Detta är också ett beteende som kan märkas vid körning. Fordonet fjädrar ovanligt djupt och gungar upp sig om ojämnheterna finns över en längre sträcka. Vid kortare men kraftigare ojämnheter hörs ett "dunkande" ljud. I vilket fall som helst blir kördynamiken nu svampig och därmed riskabel. Om du inte är säker och inte kan bedöma stötdämparnas skick bör du uppsöka en verkstad du litar på - eller besöka en oberoende besiktningstjänst som TÜV eller Dekra. De erbjuder speciella dämpartester. Restdämpningen mäts då. Dessutom kontrolleras hur jämnt bra stötdämparna på en axel reagerar. En restdämpning på 50 till 60 procent är fortfarande okej, och skillnaden mellan vänster och höger bör inte vara mer än 5 procent.

    Vad ska man göra om stötdämparna orsakar ljud?

    Om stötdämpare är slitna kan okända ljud uppstå. Typiskt är dunkandet när fordonet kör över ojämnheter. Ofta kontrolleras dock stötdämparna men inte fjädertallrikarna. I den övre delen, där stötdämparna är monterade, finns fjädertallrikar på de främre stötdämparna. Dessutom används gummibussningar, men dessa är på fjädrarna.

    Dessa kan också börja gnissla eller orsaka andra konstiga ljud när de blir gamla och porösa. En fjäderbrott kan också förekomma. Ett annat problem med ljud är att de kan överföras från andra chassidelar (tvär- och längsgående länkarmar, bussningar, stabilisatorfästen osv.) via stötdämparna. Därför kan ljuden vara svåra att identifiera även för en lekman eller en mekaniker. En verkstadsbesök är därför absolut rekommenderat.

    Dessutom kan förändrad viskositet på grund av vintertemperaturer orsaka ljud från oljan. Särskilt mycket kalla nätter kan vara orsaken här.

    När och varför bör stötdämpare bytas ut?

    Det går inte att ge ett generellt svar på när stötdämpare bör bytas ut. Varje fordon används på olika sätt. Mycket motorväg sliter mindre än landsvägar och småvägar. Släpvagnsdrift, ofta full last eller tungt lastat gör också en skillnad. Liksom sportig körning med frekventa och kraftiga lastväxlingar. Om någon inte märker att dämparna är dåliga, kommer de första indikationerna ofta från verkstäder som byter sommar- och vinterdäck.

    Ojämnt slitna eller "vågiga" däck är tecken på defekta stötdämpare. Beroende på individuella körkrav och körsträcka bör en stötdämptest utföras av oberoende instanser som TÜV eller Dekra. Detta ger en indikation på när nästa test eller byte bör ske.