- Tom






Slavcylindrar
(Hittade 383 resultat)
Ett steg på pedalen, kopplingen öppnas och du kan lägga i växeln. Detta möjliggörs av huvudcylindern och slavcylindern. Som viktiga komponenter i kopplingen möjliggör de exakt kraftöverföring och tillförlitlig funktion.
Välj bil för att se matchande delar från Slavcylindrar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
I Motointegrators onlinebutik hittar du högkvalitativa slavcylindrar från toppmärken som ABE, BLUE PRINT, FEBI BILSTEIN och SACHS. Välj fordon, modell och tillverkningsår för din bil och du kommer att visas ett urval av lämpliga slavcylindrar.
Slavcylinderns funktion och uppgiftKopplingen i din bil är ett hydrauliskt system. När kopplingspedalen trycks ned byggs ett hydraultryck upp via en stoppstång i huvudcylindern (primärkolven). Detta tryck överförs via en hydraulledning till slavcylindern (sekundärkolven), som i sin tur överför det till den så kallade kolven (frigöringsspaken). Denna aktiverar den automatiska kopplingen och kopplingen öppnas. Om du tar bort foten från kopplingen igen sjunker trycket i systemet och kopplingen stängs
Struktur hos slavcylindrar
Strukturen hos huvud- och slavcylindrar är mycket likartad. Båda cylindrarna består av ett stabilt hölje, inuti vilket det finns en kolv inklusive krage. Kopplingens slavcylinder är ansluten till kopplingens huvudcylinder via en anslutning. Olika tätningar säkerställer smidig drift. För att säkerställa att kolven åker ut och dras in är kolven inuti cylindern fäst vid en fjäder. Vid behov kan slavcylindern avluftas via en avluftningsventil. Detta sker t.ex. när hydraul- eller bromsvätskan i systemet behöver bytas ut. I regel är den hydraulvätska som används bromsvätska. Kopplingen är ofta till och med ansluten direkt till bromsvätskebehållaren i din bils bromssystem.
För att säkerställa optimal kraftöverföring är slavcylindern i genomsnitt större än huvudcylindern. Tack vare sin större diameter förstärker den kraften som utövas på kopplingspedalen många gånger om. Denna princip bygger på den fysikaliska ekvationen p = F/A och motsvarande F = p*A.
Fel och deras symptom på slavcylindern
Slavcylindern är en av de slitdelar som finns i bilen. Den utsätts för både kraftig mekanisk och kemisk påfrestning. Därför bör huvud- och slavcylindrar servas regelbundet, underhållas och bytas ut omedelbart i händelse av defekter. Typiska skador och defekter på slavcylindern inkluderar slitage, korrosion och läckage i ledningar och tätningar.
Dessa defekter kan orsakas av olika faktorer. Bromsvätska är hygroskopisk, vilket innebär att den drar till sig vatten. Men om det finns vatten i kopplingens hydraulsystem kan inte tillräckligt tryck längre byggas upp. En möjlig konsekvens är att man "kliver in i tomrummet" när man trycker på kopplingspedalen. En liknande effekt uppstår om en tätning skadas. Detta kan kännas igen på en låg nivå av bromsvätska i expansionskärlet. Det kan bildas en vattenpöl under fordonet. Vatten i bromsvätskan kan också orsaka korrosion på cylinderväggarna.
Om hydrauloljan på annat sätt är förorenad kan skador även uppstå på kolvstängerna. Detta innebär att kolvarna endast kan flyttas i begränsad omfattning och kan fastna.Byt ut slavcylindern
Om du märker att du "kliver in i tomrummet" när du kopplar eller att kopplingen är särskilt styv, bör du besöka en verkstad eller kontrollera din koppling själv. Om kopplingen inte fungerar kommer du inte längre att kunna växla ordentligt, vilket kan leda till kraftig nötning, slitage och överhettning av komponenterna.
På verkstaden kontrolleras först hydraulvätskebehållaren. Om den är tillräckligt full och alla tätningar är intakta är nästa steg att kontrollera slavcylindern. Om en defekt upptäcks här ersätts cylindern med en reservdel. Av- och påmontering av slavcylindern är relativt enkel. Endast de två fästskruvarna och hydraulledningen behöver lossas. Byte av slavcylindern innebär i regel att huvudcylindern och hydraulledningarna byts ut. Huvud- och slavcylindrar utsätts i allmänhet för samma belastning, så det rekommenderas att båda komponenterna byts ut samtidigt.Om du låter en specialverkstad utföra utbytet bör du vara beredd på att spendera cirka 250 euro enbart för arbetskostnaden. Till detta kommer kostnaderna för reservdelarna.Du kan spara pengar genom att beställa en högkvalitativ slavcylinder och en ny huvudcylinder från Motointegrator. Du kan hitta rätt komponent med hjälp av vår praktiska sökning och/eller våra olika filter. Helst bör du ha nyckelnummer, produktionstid, motor- och växellådsnummer och eventuellt reservdelsnummer för din gamla slavcylinder till hands. Det gör sökningen till en barnlek. Om du fortfarande har frågor om de olika komponenterna hjälper vår kunniga kundtjänst dig gärna.
Köp slavcylindrar från MotointegratorI Motointegrators prisbelönta onlinebutik erbjuder vi dig över 5 miljoner reservdelar och tillbehör för alla bilmärken. Förutom högsta kvalitet imponerar vi med fördelaktiga priser, blixtsnabb leverans på 1 till 3 arbetsdagar och gratis returfrakt. Förutom kopplingsslavcylindrar och kopplingshuvudcylindrar omfattar vårt sortiment även andra reservdelar för din drivlina, från drivaxlar och leder till olika transmissionsdelar och utlösningslager, svänghjul och skivor för din koppling