70SEK

Transmissionsdelar

(Hittade 1127 resultat)

Vad är växellådan?

Varje fordon som är utrustat med en motor har en växellåda som är utformad för att absorbera och överföra motorns kraft. Detta kallas också för överföring av vridmoment. Motorvarvtalet är en viktig indikator, eftersom varje växel kräver en annan utväxling. Det är det enda sättet att hålla varvtalet inom det område där motorn levererar optimal effekt. För dieselmotorer är det typiska användbara varvtalsområdet cirka 1500 - 5500, för bensinmotorer 1500 - 8000 varv.

Välj bil för att se matchande delar från Transmissionsdelar

Alla bilmärken

Vad är en del av växellådan?

Växelväljarkablar, växellådsupphängning, tätningar för växellådor, växelspakar, synkronisatorer och synkroniseringsringar, växellådslager eller andra transmissionskomponenter - hos Motointegrator hittar du transmissionsdelar från alla välkända tillverkare till låga priser. Vi har transmissionsdelar från Corteco, FEBI, Hans Pries, Korea, Scantech och många andra toppmärken i vårt sortiment. När du beställer från Motointegrator kan du lita på vår förstklassiga service och snabba, okomplicerade leverans.

Köp transmissionsdelar och spara på Motointegrator

Motointegrator är din partner om du letar efter högkvalitativa och prisvärda transmissionsdelar online! Från hastighetsmätarkablar till manuella växellådor, vi har exakt den transmissionsdel du behöver för din bil. Dra nytta av de många fördelarna med online-shopping och beställ transmissionsdelar, biltillbehör och mer från bekvämligheten av ditt eget hem. Du kommer att bli imponerad av våra snabba leveranstider och de råd som ges av vår kunniga servicepersonal.

Oavsett om det gäller transmissionsaktivering, växelväljarbussningar eller transmissionslager - du hittar ett stort urval av produkter för ditt fordons transmission i Motointegrators onlinebutik. Vi erbjuder dig prisvärda reservdelar för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller.

Topp produkter från kategorin Transmissionsdelar

Placeringskriterier

Växellådans uppgift

Växellådor behövs för att överföra motorns rotationsenergi anpassad till hjulens hastighetsberoende rotationshastighet. Förutom växellådor, som harmoniserar motor- och hastighetsberoende hjulrotationer, ansvarar differentialväxlar för att utjämna de olika hjulhastigheterna, beroende på den lägre hastigheten på det inre hjulet i en kurva respektive den högre hastigheten på det yttre hjulet. Växellådor som anpassar motorens vridmoment och rotationshastighet delas in i automatväxellådor och manuella växellådor. Det så kallade DSG-växellådan har också tillkommit.

Skillnad mellan automatväxellåda och manuell växellåda

Vid jämförelse mellan manuella växellådor och automatväxellådor blir det tydligt att växellådsoljor kan ha helt olika uppgifter. I en manuell växellåda växlas förenklat sett kugghjul med olika storlekar och därmed olika hastigheter in i varandra. Detta möjliggörs genom synkroniseringsringar som reglerar rotationsrörelsen mellan de kugghjul som ska kopplas samman. Dessa processer i sin helhet antyder att det uppstår mycket mekanisk friktion mellan kugghjulen och även synkroniseringsringarna. Därför tjänar växellådsoljor för manuella växellådor främst till smörjning. Dessutom leder de bort den värme som uppstår vid friktionen.

Vilka specifikationer finns för hydraul- och växellådsoljor?

Växellådsoljor för manuella växellådor

Vid specifikation har de amerikanska föreskrifterna från "American Petroleum Institute", förkortat API, slagit igenom. Det handlar inte om kvalitetsmärken, utan snarare om tekniska specifikationer. För närvarande delas det huvudsakligen in i API GL-1 till API GL-5. API GL-1 växellådsoljor är lämpliga för spiralformade kuggväxlar, snäckväxlar (styrning) och generellt vid låga glidhastigheter. API GL-2 är lämplig för snäckväxlar där högre temperaturer uppstår, till exempel på grund av högre glidkontakttryck.

API GL-3 växellådsoljor är lämpliga för spiralformade kuggväxlar med relativt genomsnittliga påfrestningar vid varvtal, belastning och därav resulterande temperatur. API GL-4 används i högre belastade transaxelväxlar med axelförskjutning. API GL-5 används främst i hypoidväxlar. De växellådsoljor som är relevanta idag är specifikationerna API-GL-3 till API GL-5. Förutom denna specifikation anges också viskositeten. Det är viktigt att följa fordonstillverkarens godkännanden.

Hydrauloljor för automatväxellådor

Automatväxellådsoljor (ATF från Autotransmission Fluid) måste uppfylla helt andra krav. Det handlar om hydrauloljor som hydrauliskt manövrerar ventiler i växellådans styrplatta. Den höga skärbeständigheten blir dock särskilt tydlig i den hydrauliska kraftöverföringen i omvandlaren. Kopplingen mellan växellådan och motorn upprätthålls av automatväxellådsoljan i omvandlaren. På grund av automatväxellådans konstruktion och funktion måste dessa växellådsoljor tåla höga temperaturer.

Specifikationen sker här på ett något annorlunda sätt. Framför allt Ford (Mercon) och General Motors (Dexron) har definierat sina krav på automatoljor och fastställt dessa internt genom de nämnda specifikationerna. Andra växellådstillverkare eller biltillverkare har tagit över dessa specifikationer och delvis kompletterat dem med egna uppgifter. Därför är specifikationerna något mindre överskådliga. Vid automatväxellådsoljor är det nödvändigt att följa fordonstillverkarens godkännanden och anvisningar.

Kan växellådsoljor med olika specifikationer blandas?

Nu ställer sig bilägare naturligtvis frågan om till exempel olika API-specifikationer eller olika Mercon- och Dexron-specifikationer för hydrauloljor kan blandas. Svaret är klart nej! Oljor som godkänts av tillverkaren kan inte ersättas med sådana med en annan specifikation. Beroende på vilken API-olja som felaktigt fylls i, ökar det mekaniska slitaget, men omvänt kan också friktionen bli för låg. Endast de oljor som har ett godkännande får fyllas på.

När ska växellådsoljan bytas i manuella respektive automatväxellådor?

Här har biltillverkarna själva orsakat största möjliga förvirring. Till många växellådor har nybilsköpare i många år fått höra att växellådorna i deras fordon är underhållsfria eller nästan underhållsfria (en gångs oljebyte). Detta är ett vilseledande svar, eftersom det talas om en livslång oljefyllning. Samtidigt är en bils livslängd begränsad.

De flesta bilar har en livslängd på mellan åtta och maximalt 15 år. Därmed avser den påstådda underhållsfriheten alltså ändå en begränsad tidsperiod. Det blir särskilt problematiskt med detta uttalande eftersom man också utgår från en genomsnittlig körsträcka. På 1990-talet kom denna försäljningsstrategi fram med påståendet att underhållskostnaderna skulle bli betydligt lägre på grund av underhållsfrihet eller maximal begränsning. Ett särskilt bra exempel är de automatväxellådor från Mercedes-Benz som erbjöds från mitten av 1990-talet.

Här saknades till och med oljestickan och ersattes av ett lock. Därefter uppstod det ofta problem med växellådorna. Nyckelpunkten är enkel: alla oljor som utsätts för påfrestningar upplever materialutmattning. Det kan handla om partikelansamling, försämring av skäregenskaper på grund av höga temperaturer osv. Tidigare genomfördes växellådsoljebyten på följande sätt: det fanns en stor och en liten serviceplan. Vid varje stor service byttes växellådsoljan, vid varje liten service kontrollerades kanske oljenivån.

Det är svårt att ge ett generellt svar här. Vid de tidigare nämnda Mercedes automatväxellådorna bör ett oljebyte ske efter 80 000 till 100 000 km. Du kan eventuellt få information om kraven på din egen bil via forum på internet. I modellspecifika internetforum är det oftast mest uppenbart om avsaknaden av oljeservice medför en påtagligt hög frekvens av andra skador. Annars rekommenderar vi att oljenivån kontrolleras var 50 000:e km och att oljan byts ut efter 80 000 till 100 000 km, även om den individuella påfrestningen på fordonet också spelar en roll.

Hur mäts och fylls växellådsoljan på?

Förfarande vid manuell växellåda

Här måste vi också skilja mellan automat- och manuella växellådor. Vid den manuella växellådan hittar du en oljeavtappningsplugg (oftast med sexkant eller insex) på undersidan av växellådans hölje, och en påfyllningsplugg på sidan. Den nedre kanten av påfyllningspluggen är vanligtvis den nödvändiga oljenivån. En magnet kan vara integrerad i avtappningspluggen för att fånga upp metallspån.

Förfarande vid automatväxellåda

Vid automatväxellådan sker påfyllning och kontroll av oljenivån på ett något annorlunda sätt. Automatväxellådan är utrustad med en oljesticka som når in i motorrummet. Motorn måste vara igång medan växelspaken står i läge "N" eller "P". Det är viktigt att följa markeringarna på oljestickan. Tänk på att den avlästa oljenivån vid avstängd motor inte ger någon korrekt indikation! På undersidan av växellådan finns en avtappningsplugg. Ibland finns det också avtappningspluggar på omvandlaren. Dessutom finns det ett växellådsfilter i automatväxellådor.

För att byta detta filter måste växellådspannan demonteras. Observera att det finns specifika instruktioner för att dra åt oljetråget (över kors eller spiralformigt åtdragning av skruvarna i flera steg och moment, beskrivs i respektive verkstadshandbok). Vid påfyllning fylls först en viss mängd olja på. Därefter startas motorn och oljenivån kontrolleras. Eventuellt saknande olja fylls nu på. Påfyllningen av automatväxellådsolja sker genom stickans rör.

Hur länge kan man köra utan växellådsolja?

Automatväxellåda

En för hög oljenivå kan leda till att oljan skummar. Vid automatväxellåda kan då bromsbanden eventuellt dyka ner i oljan. Vid för låg oljenivå kan ventilerna i styrplattan eventuellt inte längre skifta exakt, och kraftkopplingen i omvandlaren kan inte uppnås. Beroende på den befintliga elektroniken kan det nu uppmätta oljetrycket eventuellt leda till att nödlägesprogrammet aktiveras. Utan olja kan automatväxellådan inte fungera alls.

Manuell växellåda

Vid manuell växellåda leder en för låg oljenivå till sämre smörjning av kugghjul, synkroniseringsringar och växellådsaxellager. Med en för låg oljenivå ökar slitaget markant. Man bör alltså inte köra utan växellådsolja, lika lite som utan motorolja. Annars kan det när som helst uppstå en allvarlig växellådsskada.

Differentialväxel

Även för differentialväxlar hävdas ofta att dessa är underhållsfria. Trots det rekommenderas även här en regelbunden kontroll av oljenivån och byte av oljan med långa intervaller beroende på körsträcka, eller efter en fastställd tidsperiod vid låg körsträcka.