80SEK

Dragstänger

(Hittade 2400 resultat)

Styrväxeln är en del av styrsystemet och dragstängerna är en viktig komponent i den. De ser till att hjulen rör sig när du vrider på ratten. På så sätt styrs fordonet och manövreras tillförlitligt från A till B. Du hittar de rätta utbytesstängerna här i vårt sortiment. Motointegrator ger dig ett stort urval av olika fordonsmärken och information om hur du byter ut stängerna i händelse av defekt.

Välj bil för att se matchande delar från Dragstänger

Alla bilmärken

Hur dragstänger fungerar: Många komponenter, men enkel mekanik

Spårstänger används i styrknogar. Denna typ av styrsystem används i nästan alla motorfordon med flera spår. Styrsystem med axelstång har fått sitt namn efter axelbalken, som förbinder fordonets två hjul. Två spårspakar är fästa vid denna axelbalk, en på varje sida direkt nära det vänstra respektive högra hjulet.

Där spårväxlarna är, är spårstången inte långt borta: Den löper parallellt med axelbalken och är också ansluten till spårväxlarna; den vänstra spårväxeln sitter på spårstångens vänstra sida och den högra på den motsatta sidan. På förarsidan, dvs. till vänster, är även en styrspak monterad på spårstången. Denna styrspak har en direkt anslutning till styrstången, som i sin tur är ansluten till styrstången i fordonet.

Så snart föraren vrider på styret träder den exakta sekvensen i kraft som är förutbestämd av den mekaniska konstruktionen av stubbaxelstyrningen:

  1. Styrstången vrids i en riktning, varvid styrstången dras uppåt eller trycks nedåt beroende på riktningen.
  2. Rörelsen av styrstången orsakar en rörelse av styrspaken, vilket förflyttar spårspaken som är placerad till vänster och ansluten till den.
  3. Spårstångens rörelse säkerställer att den, beroende på styrriktningen, antingen trycker mot vänster hjul och flyttar fordonet åt höger eller utövar tryck på spårstången. Styrstången trycker den anslutna högra styrspaken mot hjulet. Fordonet rör sig åt vänster.
  4. Den här mekanismen finns i framhjulsstyrningen på de flesta motorfordon. Om det inte finns någon bakhjulsstyrning strålar bakhjulen, som är inriktade i en rak linje, när de styr på marken. Detta leder till att fordonet svänger mindre skarpt i kurvor. Detta resulterar i det mycket omtalade "understyrda beteendet".

    Komponenter i spårstängerna

    Spännstänger består av två komponenter. Den första av dessa är själva stången, som är speciellt anpassad i längd för att säkerställa exakt styrning på båda sidor. Som vi redan har skrivit är styrspakarna anslutna till denna stång.

    Även om spårväxlarna är en separat del av styrsystemet, är de formellt sett också en komponent i spårstängerna i deras roll som en led. De två lederna är därför den andra komponenten i styrstängerna. De är vanligtvis i form av kulleder. Spårstångens axialled måste hela tiden vara rörlig så att den kan följa hjulens rotation.

    Andra styrvarianter där dragstången är uppdelad i två eller tre delar är mindre vanliga. Detta gäller fordon med oberoende fjädring. I majoriteten av motorfordon med flera spår finns den styrknut som beskrivs ovan.

    Är styrstången defekt? Dessa symptom är märkbara!

    Ett positivt budskap först: Spårstången anses vara mycket hållbar under normala omständigheter. De är vanligtvis lika hållbara som själva fordonet.

    Fel uppstår vanligtvis som ett resultat av olyckor. Istället är dragstångsändarna mycket mer känsliga än dragstången. Obemärkta defekter i dragstångsändarna kan leda till att styrsystemet slutar fungera. Detta har också en negativ effekt på dragstången och är farligt för förare.

    Om det är dragstången som är defekt och inte kulledshuvudena, är stången vanligtvis böjd eller bruten till följd av en olycka. I det här fallet bör du byta ut styrstängerna.

    Tecken på fel på styrstång eller dragstångsände

    Det är nästan omöjligt att se under körning om styrstången eller dess leder är skadade i händelse av styrproblem. Det är därför en bra idé att hålla utkik efter följande avvikelser, som kan uppstå både med trasiga styrstänger och slitna styrstångsändar:

    • Bilen drar åt vänster eller höger vid körning rakt fram
    • Ratten vibrerar
    • Höga klonkande ljud hörs vid styrning.
    • Styrningen har ett märkbart glapp.
    • Det är svårare att styra fordonet exakt.
    Ett byte är ett precisionsarbete

    Om någon av de beskrivna avvikelserna inträffar är en kontroll i verkstaden nödvändig. På grund av styrsystemets betydelse för trafiksäkerheten finns det inget alternativ till en professionell kontroll.

    Även byte av spårstång eller axelhuvud bör utföras fackmannamässigt. Å ena sidan är spår- och axelmätningar nödvändiga vid byte av spårstången. För det andra måste spårstången finjusteras. En spårjustering utförs också. Om du är kunnig eller till och med utbildad i motorfordonsfrågor kan du naturligtvis utföra dessa steg själv. Du kan köpa de rätta verktygen för att byta styrstänger direkt från Motointegrator.

    Hitta styrstänger till din bil på Motointegrator

    På Motointegrator hittar du ett urval av dragstänger med ett bra pris-prestanda-förhållande. Du kan använda sökfunktionen för att specificera ditt fordon i detalj för att få rätt sökresultat direkt. Du kommer att hitta dragstänger från följande märken:

    • YAMATO (för Mitsubishi och andra)
    • LEMFÖRDER (för BMW och andra)
    • CORTECO (för Alfa Romeo m.fl.)
    • Fortune Line (för VW m fl)
    • och andra

    Vi levererar dessa till din önskade adress på kortast möjliga tid så att du snabbt kan få din bil tillbaka på vägen.

Topp produkter från kategorin Dragstänger

Placeringskriterier

Funktionsprincip och uppbyggnad av styrstänger

Styrstängerna förbinder styrväxeln med styrspindlarna på den styrande axeln. Ändarna måste vara rörliga för att kunna utföra en styrvinkel. Samtidigt förbinder styrstängerna också styrväxeln, som är fäst vid karossens underrede, med styrspindlarna. Hjulen fjädrar in och ut genom chassit. Därför måste styrstängerna kunna kompensera för både vertikala och horisontella rörelser.

Det finns två olika principer. Det finns styrstänger som är direkt fästa eller skruvade i ändarna på styrväxeln och som sedan är förbundna med styrspindlarna via styrstångsändar. Andra styrsystem fungerar genom en styrarm som överför rörelsen till styrstängerna. Här finns också flexibla styrstångsändar på insidan av styrstängerna.

Hur kontrollerar/testar man styrstänger?

Styrstängerna själva uppvisar normalt inga defekter vid vanlig körning. Dock kan krafter som påverkar styrstängerna faktiskt böja dem. Detta kan ske vid en olycka eller när man kör över en hög trottoarkant. För att kontrollera styrstängerna behöver du dock ett särskilt verktyg som varierar beroende på fordonstillverkare. Det är en mall som används för att kontrollera om styrstängerna är i gott skick, det vill säga om en styrstång är böjd eller inte.

Hur känner jag igen eventuella skador på en styrstång?

Om styrningen inte längre reagerar bra (fordonet börjar svaja, ett knakande ljud vid styrning, ensidigt slitage på däckmönstret osv.), är det i nästan alla fall styrstångsändarna som är trasiga. Dessa är slitagedelar på grund av den höga belastningen och bör kontrolleras och vid behov bytas ut regelbundet, beroende på körstil och körförhållanden (motorväg kontra landsväg).

Varför får/ska styrstänger inte svetsas?

I mycket sällsynta fall kan en styrstång gå sönder. Under inga omständigheter får en bruten styrstång svetsas. Svetssömmen skapar en helt annan inre metallstruktur. Detta är jämförbart med strukturen av gjutjärn, medan styrstänger är tillverkade av legeringar baserade på smidesjärn. Liksom gjutjärn kan svetsfogen brytas redan vid låg belastning. Fordonet skulle då bli helt okontrollerbart, vilket innebär stora risker inte bara för passagerarna utan även för andra trafikanter. Därför är det också förbjudet att installera en svetsad styrstång. Detta skulle omedelbart upphäva godkännandet av fordonet.

Hur länge håller styrstänger?

Som redan nämnts går styrstänger normalt aldrig sönder. Det är snarare styrstångsändarna som utsätts för normalt slitage och bör kontrolleras regelbundet beroende på körstil. De enda riskerna är alltså böjda styrstänger, och dessa skador är svåra att identifiera utan en lämplig mall.

Vad bör man i övrigt tänka på när det gäller styrstänger?

Styrstänger är kraftigt belastade fordonsdelar som är avgörande för styrning och säkerhet. Du bör under inga omständigheter köpa styrstänger om det inte är tydligt att det är kvalitetsprodukter från välrenommerade tillverkare. Det är särskilt viktigt att undvika billiga kopior, exempelvis från Asien, eftersom dessa snabbt kan drabbas av materialutmattning.