5% på motorstyrning och tändsystem

Kolvar

(Hittade 663 resultat)

Köp kolvar billigt online

Vilken funktion har kolven i motorn? I en fordonsmotor har kolven till uppgift att omvandla den energi som frigörs under förbränningsprocessen till mekaniskt arbete. Kolven har också till uppgift att täta förbränningskammaren, styra vevstaken i växelkolvmotorer och avleda den värme som alstras i förbränningskammaren. Kolven har också en stödjande roll vid laddningsutbyte och blandningsbildning. Den håller också kolvringarna. Kolvar är fordonsdelar som utsätts för särskilt höga belastningar. Den energi som uppstår vid förbränningen omvandlas mycket snabbt till värme och tryck, vilket leder till en snabb ökning av temperatur- och tryckvärdena i cylindern. Kolvarnas material måste därför vara tillräckligt motståndskraftigt mot tryck och värme.

reservdelar BOSCH

Välj bil för att se matchande delar från Kolvar

Alla bilmärken

Hur du förlänger livslängden på kolvar

Om en kolv i en bilmotor är defekt går det inte att undvika att byta ut den. Du kan dock vidta några försiktighetsåtgärder för att förhindra att kolven slits ut i förtid. För kolvar i bensinmotorer är det viktigt att bränslets oktantal stämmer överens med de värden som anges av fordonstillverkaren. Detsamma gäller för tändstiften, som du också bör kontrollera regelbundet. Om du kör på biobränsle bör du också förkorta intervallen för oljebyte. Motoroljans sammansättning bör också motsvara fordonstillverkarens specifikationer.

Gynnsamma kolvar hos Motointegrator

Hos Motointegrator hittar du kolvar från alla välkända tillverkare till toppriser. Du har möjlighet att anpassa din sökning så att den passar dina behov, vare sig det gäller tillverkare, pris eller specialerbjudanden. Med vårt praktiska filtersystem kan du hitta kolvar som passar din fordonsmodell på kortast möjliga tid och till bästa pris. Oavsett om de kommer från Mahle eller Korea - våra kolvar kännetecknas av hög kvalitet och rimliga priser. De som beställer från Motointegrator drar också nytta av vår förstklassiga service och snabba, okomplicerade leverans.

Topp produkter från kategorin Kolvar

Placeringskriterier

Funktionsprincip för en kolvmotor

Både Ottomotorer (bensinmotorer) och dieselmotorer är kolvmotorer. I dag är fyrtaktsmotorer vanligast, medan tvåtaktsmotorer fortfarande används i gräsklippare, motorsågar och mopeder. Arbetscyklerna beskriver också kolvens arbetscykler:

- Insugning (insugsventilen öppen)

- Kompression (båda ventilerna stängda)

- Arbete (båda ventilerna stängda)

- Utsläpp (utsläppsventilen öppen)

Under insugningsfasen rör sig kolven nedåt. Det undertryck som bildas suger in luft (syre) som behövs för förbränning. I äldre motorer, såsom förgasarmotorer, sugs bränsle-luftblandningen in. Idag är dock nästan alla motorer direktinsprutade. Den intermittenta lufttillförseln beaktas. Grafiskt representeras luftflödet som vågformat. Därför måste insugningssystemet justeras så att förbränningsrummet fylls optimalt.

Vid kompression pressas kolven uppåt av vevaxeln via vevstaken. Detta komprimerar blandningen i förbränningsrummet. Dieselmotorer kräver högre kompression (självtändning) än bensinmotorer. Idag uppnås dock även högre kompressioner i bensinmotorer. Trenden mot motor-downsizing är en bidragande faktor. Downsizing har blivit möjligt genom förbättrad tillverkningskvalitet av olika komponenter. De högre tryck som nu är möjliga tack vare överladdning med turbos eller kompressorer leder till bättre förbränning och därmed mindre utsläpp.

Under arbetscykeln antänds bränsle-luftblandningen och kolven trycks praktiskt taget nedåt. Detta roterar vevaxeln, och förbränningsenergin omvandlas till rörelseenergi. Vevaxeln överför rotationsrörelsen till växellådans huvudaxel. Här justeras motorvarvtalet genom växling för att matcha behovet.

Kolven skjuts sedan uppåt av vevaxeln igen. Under denna rörelse pressas förbränningsrester och avgaser in i grenröret och avgassystemet. Eftersom avgaserna trycks ut i takt med kolvens rörelse, är avgassystemet anpassat för att hantera detta.

Varför är kolvarna ovala i kallt tillstånd?

Inte alla bilägare vet det - kolvens form är oval i kallt tillstånd. Detta beror förenklat på infästningen av vevstaken. Här är kolven i princip fixerad, och materialet är anpassat för den höga belastningen. Om kolvens yta var rund skulle termisk expansion vid driftstemperatur leda till en oval yta. Om ytan däremot är något oval (osynlig för blotta ögat) blir kolvens yta rund i en varm motor.

Det finns också kolvar som är rätt ovala. Detta ökar kolvens yta, vilket kan ge upp till 40 procent större yta i en identisk motor.

Vilka typer av kolvar finns det?

Tidigare tillverkades kolvar vanligtvis av stålgjutlegeringar. Tack vare förbättrade och avancerade tillverkningsmetoder kan idag främst aluminiumlegeringar användas. Det finns flera sätt att skilja mellan kolvtyper. Först och främst mellan diesel- och bensinmotorer. Dieselkolvar är förstärkta med en ytterligare metalllegering i förbränningsområdet, vid den första kolvringen, för att tåla de högre tryck och temperaturer som de utsätts för.

Det finns också en skillnad mellan gjutna kolvar och smidda kolvar. Gjutlegeringar är mer spröda och därmed hårda, ungefär som glas. Smidd stål är valsad stål, vilket ger en helt annan struktur i stålet. Smidda kolvar är mer "elastiska", liknande gummi, vilket gör att de bättre tål höga tryck och används därför i stora dieselmotorer.

Båda ståltyperna har dock nackdelar. Om stålet blir för varmt sintras det, vilket gör stålet hårdare men också sprödare. En bruten kolvkropp kan därför bero på påverkan på legeringen. Till exempel kan fel bränsle eller en trasig knackningssensor orsaka motorens knackning. Detta resulterar i en icke-optimal tändningstidpunkt, vilket belastar materialet avsevärt.

Det finns också sportkolvar, som oftast är smidda, medan seriekolvar ofta är gjutna. Sportkolvar kan också ha en annan kolvyta (skålformad eller näskolv för bättre blandning av luft-bränsleblandningen).

Hur kan kolvar rengöras?

I grund och botten rengörs kolvarna inte. Bilägaren kan dock göra något åt det. För en motor som kan köras på vanlig bensin är det en bra idé att då och då använda en tank med superbränsle. Det sägs ofta i internetforum att detta är en felaktig "gammal visdom" från mekaniker som bara vill framstå som viktiga. Men det är felaktigt att säga att förändring av bränslet inte kan rengöra motorn.

Det som är avgörande här är skillnaden i oktantal (RON). Vanlig bensin har 95 RON, medan super har 98 RON. Det finns även bränslen med 100 RON. Oktantalet påverkar tändtidpunkten avsevärt. Därför är moderna motorer utrustade med en knackningssensor. Till exempel, om en motor är designad för superbränsle, kommer tändtidpunkten att justeras om det blir knackningar vid användning av vanlig bensin. Även om tändtidpunkten kan justeras i moderna motorer, bör det bränsle som motorn är designad för användas.

På äldre motorer utan knackningssensor kan användning av superbränsle (i en motor designad för vanlig bensin) leda till en något förändrad tändtidpunkt, vilket kan hjälpa till att lösa upp förbränningsrester på kolvens yta. Om det vid demontering av cylinderhuvudet upptäcks att kolvens yta är kraftigt smutsad med förbränningsrester, är enbart rengöring inte alltid rekommenderad. Istället bör man undersöka varför så stora avlagringar har uppstått. Det är ofta ett tecken på slitna kolvringar (oljeringar, kompressionsringar) eller slitna cylinderväggar (korsslipning) som behöver repareras. Vid behov av reparation (honing) måste överdimensionerade kolvar användas.

De installerade kolvarna kan bäst rengöras med bensin. Använd under inga omständigheter produkter som inte är avsedda för detta, såsom ugnsrengöringsmedel (som har föreslagits på internet). Sådana produkter kan allvarligt skada metalllegeringen. Demonterade kolvar kan rengöras bäst med ultraljud.

Hur länge ska nya kolvar köras in?

En ny motor eller en renoverad motor måste köras in – så lyder den allmänna åsikten. Det finns dock inte bara olika åsikter om detta, utan faktiskt olika riktlinjer från fordonstillverkare. Frågan är så svår att svara på att det rekommenderas att kontakta fordonstillverkaren direkt, snarare än en slumpmässig verkstad.

Problemet är att det i nyare motorer kan vara möjligt att köra in motorn under maximala förhållanden. Detta härdar ytorna på kolvringarna och cylinderväggarna. Men det bör också beaktas att en nybyggd motor innebär att cylinderhuvudet måste ha tagits bort. Det kan ibland vara föreskrivet att cylinderhuvudet måste dras åt efter en viss körsträcka.

Under denna tid är försiktig körning rekommenderad för att undvika större skador runt cylinderhuvudet. Om det är svårt att få ett tydligt svar från fordonstillverkaren, rekommenderar vi att följa de inriktningsriktlinjer som fordonstillverkaren har angett specifikt för bilmodellen och motoriseringen.

Beställ hållbara och prisvärda motorkolvar och tillbehör

När du beställer nya kolvar från vår onlinebutik får du endast högkvalitativa motorreservdelar som motsvarar originalutrustningens kvalitet. Vi rekommenderar dessutom att du genomför en fullständig motorrenovering. Om nya kolvar installeras, är det också fördelaktigt att byta kolvringar. Lagringarna (vevstakslager, vevaxelhuvudlager) måste kontrolleras och mätas. Förutom de nämnda delarna kan även cylinderhuvud- eller motortätningssatser, kamremssats eller kamkedjespännare och andra delar behövas. Dessa kan du beställa i den redan nämnda höga kvaliteten till våra vanligtvis konkurrenskraftiga priser. Leveransen sker omedelbart efter avslutad beställning.