- Tom






Kopplingslameller
(Hittade 102 resultat)
Kopplingen är en av de mest belastade komponenterna i fordon. En kopplingslamell används för att dämpa denna belastning. Denna kopplar samman olika delar i kopplingen.
Kopplingsskivan är inblandad när kopplingen mellan motorn och drivlinan först kopplas bort och sedan återställs under växlingsprocessen. Utan kopplingslamellen skulle växlingsprocessen vara mycket mer ryckig. Kopplingslamellen är en slitdel och måste bytas ut från tid till annan beroende på körstil och andra påverkande faktorer.
I vår onlinebutik hittar du kopplingslameller för alla tillverkare och fordonsmodeller i hög kvalitet och till låga priser.
Välj bil för att se matchande delar från Kopplingslameller
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vilka typer av kopplingslameller finns det
?De flesta fordon med manuella växellådor använder idag en enskiktad torrkoppling. En viktig komponent i denna enskiviga torrkoppling är kopplingslamellen. I de flesta varianter som används idag pressas denna mot motorns svänghjul av fjädrar. Fjädrarna ger en viss elasticitet, vilket möjliggör ett mjukt kopplingsingrepp.
Kopplingslamellen har viktiga uppgifter. Den avgör också hur högt det överförbara vridmomentet är. På grund av de enorma belastningarna under drift måste kopplingslamellerna vara mycket motståndskraftiga mot temperaturer och annan påverkan. Därför används material på skivorna som även används i t.ex. bromsbelägg.Var sitter kopplingslamellen i bilen?
Kopplingslamellen är placerad mycket nära motorn. Den pressas mot motorns svänghjul. Kopplingslameller finns i manuella fordon, men vanligtvis inte i automatiska fordon.
Vad händer om kopplingslamellen är defektKopplingen är en central komponent i motor- och transmissionsområdet. Om kopplingslamellen inte längre fungerar alls är det inte längre möjligt att koppla in och ur kopplingen eller att starta. Fordonet är då inte längre trafiksäkert.
Kopplingslamellen kan dock vara skadad och fortfarande fungera i begränsad omfattning. I detta fall bör du förvänta dig betydligt mer ryckighet vid växling.En defekt kopplingslamell kan dessutom innebära att du inte kommer att klara nästa allmänna kontrollbesiktning. Eftersom fjäderelementen i området kring kopplingslamellen ofta också dämpar motorns vibrationer mot förarhytten, kan en defekt fjäder leda till att motorns vibrationer känns starkare.
Orsaker till skador på kopplingslamellenI princip håller en kopplingslamell mer än 100.000 km, förutsatt att inget sämre material har använts. Körstilen är dock också avgörande. Ibland är kopplingen eller kopplingslamellen defekt redan efter 30.000 km. En försiktig och genomtänkt körstil är avgörande. Så här skyddar du kopplingen och kopplingslamellen:
- Avstå från att köra med en slirande koppling
- Skifta växlarna rent och undvik att det gnisslar i växellådan.
- Skifta upp och ner genom växlarna kronologiskt, till exempel från 1:a till 2:a växeln, men inte direkt från 1:a till 3:e växeln.
- Börja inte på högre växlar
- Lägg i backväxeln först när bilen har stannat helt - och inte när den fortfarande rullar lätt.
- Tryck inte ned kopplingen hela tiden vid trafikljus eller när bilen står stilla. Starta med handbromsen åtdragen i uppförsbackar.
- Låt inte bilen rulla något innan du startar vid trafikljus. I långsamtgående trafik bör du växla till neutralläget och helt enkelt låta bilen rulla. Var uppmärksam på den maximalt tillåtna lasten för ditt fordon och överskrid den inte.
En kopplingslamell kan skyddas av en försiktig körstil, men inte aktivt underhållas. Du kan inte komma åt kopplingsskivan.
Om du märker av dessa symptom bör du tänka på kopplingslamellen
Om en defekt kopplingslamell tas bort är fodret på den ofta till stor del bortnött. I det här fallet är det enda reparationsalternativet att byta ut kopplingslamellen. I regel måste du besöka verkstaden för detta - om du inte har mycket expertis och utrustning.
Om du bara byter ut kopplingslamellen på verkstaden kan du förvänta dig att betala cirka 200 euro. Ofta finns det dock ytterligare skador i transmissionsområdet. En helt ny koppling kan bli betydligt dyrare.När ska du besöka en verkstad eller själv ta en titt på din kopplingslamell? Var uppmärksam på om det finns några märkbara förändringar i växlingsprocessen. Frekventa ryck-, slip- och sprickljud är lika mycket en varningssignal som en betydligt svårare växling.Beställ en kopplingslamell enkelt online från Motointegrator
Behöver du byta ut din kopplingslamell? Inga problem då! Du kan enkelt beställa disken online i Motointegrators webbshop. Vi har komponenter från alla större tillverkare av kopplingslameller. Köp en kopplingslamell till en Peugeot 206 eller till en annan modell - du får din leverans inom 1-3 arbetsdagar.
Njut av fri returfrakt vid behov. Är du osäker på vilken modell du behöver? Desto större anledning att ta en titt i vår onlinebutik. Använd sökfunktionen för att hitta rätt kopplingslamell för dig. Om du är osäker kan du när som helst kontakta vår kundtjänst. Våra expertrådgivare hjälper dig gärna.