80SEK

Reläer

(Hittade 252 resultat)

Reläer ser ganska oansenliga ut, men får poäng med sin robusta design och säkra funktion. De elektromekaniska brytarna gör det bland annat möjligt att slå på sätesvärmen, använda vindrutetorkarna och få blinkers att fungera på ett säkert sätt i bilen

reservdelar DELPHI

Välj bil för att se matchande delar från Reläer

Alla bilmärken

På Motointegrator hittar du högkvalitativa reläer för din bil och motorcykel. Från arbetsströmsreläer, blinkers och ljusreläer till vindrutetorkarreläer, startreläer och universalreläer - alla reservdelar som du kan beställa från vår prisbelönta onlinebutik kännetecknas av högsta kvalitet. Beställ din reservdel idag. Tack vare vår blixtsnabba leverans kommer reläet att vara hos dig inom 1 till 3 arbetsdagar.

Autorelä - uppbyggnad och funktion

Ett relä är en elektromagnetisk brytare.

Reläer används när en kraftfull krets behöver styras av en svagare signal. Ett relä kan användas för att öppna och stänga kretsar. Växling mellan olika styrkretsar är också möjlig. Till exempel växlar ett omkopplingsrelä i en bil från halvljus till helljus.

Strukturen hos ett relä är ganska enkel. Brytarna består vanligtvis av en magnetspole, en rörlig armatur, en fjäder och minst två brytpunktskontakter. Man skiljer mellan normalt öppna (NO) och normalt slutna (NC) brytare:

  • Med en
  • Med ett NO-relä är brytarens lastkrets initialt öppen. När denna är sluten genererar spolen ett magnetfält. Detta attraherar ankaret, som också sluter en mer kraftfull styrkrets.
  • Med ett NC-relä är den kraftfullare kretsen sluten från början. Reläet är inte spänningssatt. Om en spänning tillförs drar solenoidspolen ner ankaret, lastkretsen sluts och styrkretsen öppnas.

    I moderna bilar har komplexa styrelement nu till stor del tagit över uppgifterna för de olika reläerna. Vissa reläer finns dock fortfarande installerade i både bilar och motorcyklar, särskilt i äldre modeller.

    Reläer i bilen

    Reläer är vanligtvis svåra att urskilja från utsidan. De kan identifieras baserat på kretsschemat samt deras märkspänning, omkopplingskapacitet och de olika anslutningsmöjligheterna.

  • Alla interna kretsar är markerade på kopplingsschemat för din bil. Reläer visas vanligtvis med siffrorna 85, 86, 30, 87 och 87a.
  • Reläets klassade spänning beror på fordonets inbyggda spänning. Den är vanligtvis 6, 12 eller 24 volt.
  • När det gäller strömstyrka eller omkopplingskapacitet kan du välja mellan reläer med värden från 5 till 190 ampere.
  • De flesta bilreläer är flatkontakter med anslutningsdimensioner på 4,8, 6,3 och 9,5 millimeter. Det finns även reläer i form av lödstift, skruvar, skruvplintar och kontaktdon.
  • De mest kända reläerna i bilar

    Reläer används på många ställen i bilar. De mest kända reläerna inkluderar:

    • Glödstiftsrelä/glödtidsrelä: Glödstift används som tändningshjälpmedel för att säkerställa en snabb start i kalla dieselmotorer. Glödstiftsreläer styr till- och frånkopplingen av strömmen till dessa glödstift. Samtidigt är de nödvändiga för att styra glödstiftens glödtid.
    • Bränsleinsprutningsreläer: Som namnet antyder styr bränsleinsprutningsreläerna insprutningen av bränsle i cylindrarna i Otto-motorn.
    • Blinkersrelä/blinkersenhet: En blinkersenhet är ett tidsrelä. De styr blinkers och varningsblinkers.

Vindrutetorkare, bakruteuppvärmning, sätesuppvärmning och centrallås styrs också av reläer. Här används intermittenta reläer, pulsreläer eller överbelastningsreläer.

Typiska defekter hos reläer

Reläer är extremt robusta komponenter som har en lång livslängd. Beroende på deras syfte och placering i bilen utsätts de för starka vibrationer, höga termiska belastningar och olika vätskor, inklusive olja och bränsle. Även om relädefekter är sällsynta kan de fortfarande uppstå.

Reläkontakterna kan bland annat oxidera och därmed orsaka ett fel. I synnerhet de delar som monteras i motorutrymmet utsätts ofta för vatten och fukt. Dessutom kan den extrema värmen i motorn leda till överhettning av komponenten. Detta kan också inträffa om en apparat är påslagen för länge. Inre skador på spolen orsakas av de kraftiga vibrationerna i bilen. Ständig till- och frånkoppling kan också leda till slitage på kontakterna. Om ett relä "bränns" eller "fastnar" på detta sätt kan det i sällsynta fall leda till en pyrande brand. Om ett relä är defekt bör det bytas ut av en specialist.

Beställ bilreläer från Motointegrator

Är du ute efter ett billigt relä till ditt fordon? På Motointegrator erbjuder vi dig 5 miljoner reservdelar och tillbehör från toppmärken. Upptäck högkvalitativa reläer från premiumtillverkare som AUGER, BOSCH, BPART, HELLA, HERTH + BUSSE, PROKOM och många fler. Använd vår omfattande sökning för att hitta rätt relä för din bil. Alternativt kan du kontakta vårt kunniga kundserviceteam. De kommer gärna att ge dig omfattande råd. Vår prisbelönta onlinebutik kännetecknas av en hög nivå av kundnöjdhet, vilket återspeglas i de mycket bra kundbetygen. Om du mot förmodan har beställt fel reservdel kan du utnyttja vår kostnadsfria returservice.

Topp produkter från kategorin Reläer

Placeringskriterier

Uppbyggnad och funktionsprincip för reläer

Reläer är viktiga små hjälpredor som möjliggör specifika elektriska kretsar. För nästan varje krets i fordonets elsystem behövs ett relä.

Först och främst måste man skilja mellan olika typer av reläer. De elektriska kretskomponenterna har en styrkrets och en arbetskrets. Den viktigaste tekniska skillnaden är mellan slutande och öppnande reläer. De förstnämnda komponenterna öppnar en elektrisk krets när ström tillförs. Slutande reläer däremot sluter en krets, så att strömmen kan flöda. På detta sätt säkerställs till exempel att dimljusen bara får ström när minst halvljuset är påslaget. Även halvljuset, som inte stängs av men släcks när tändningen stängs av, fungerar via ett relä.

Vilka felorsaker uppstår vid fel på fordonsreläer?

Inuti komponenten finns en spole som fungerar enligt principen för en elektromagnet. Beroende på om det är ett slutande eller öppnande relä, dras en ankare magnetiskt och öppnar eller sluter en elektrisk kontakt. Vid ett defekt relä kan arbetskretsen alltså inte öppnas eller stängas. Om till exempel vindrutetorkarens intervallfunktion slutar fungera skulle ett slutande relä inte längre kunna sluta kretsen, och torkarna skulle inte fungera. Om det å andra sidan var ett öppnande relä (som ett illustrativt exempel) skulle torkarna fungera kontinuerligt utan avbrott eftersom kretsen inte skulle brytas.

Hur testar man ett bilrelä?

Att testa ett relä är relativt enkelt. För detta behövs en ohmmeter, och spänning från ett batteri appliceras på styrkretsen. Beroende på om det är ett slutande eller öppnande relä, mäts motståndet i ohm i arbetskretsen. En första kontroll kan dock göras direkt på fordonet genom att aktivera den aktuella kretsen. När kretsen aktiveras hörs ett "klick" från reläet. Om ledningarna är lättåtkomliga (vid klämmorna) kan den inkommande spänningen också mätas direkt vid reläet. Även motståndet i ohm kan då mätas och kontrolleras.

Hur kan man reglera strömförbrukningen i fordonet?

På äldre fordon kan det ofta hända att batteriet urladdas på grund av krypström. Då kan ett batteriavskiljningsrelä installeras. När tändningen vrids till läget "av" stänger reläet av och bryter strömkretsen. När tändningen slås på, sluter även reläet kretsen. För detta ansluts styrkretsen till tändningens ström.

Användningen av ett batteriavskiljningsrelä är dock endast delvis tillämplig på moderna fordon från mitten av 1990-talet och framåt. Användningen av ett sådant avbrottsrelä likställs med att koppla bort batteriet. För fordon med elektroniska komponenter kan det då krävas att vissa inställningar görs, till exempel att fönsterhissar och soltak öppnas och stängs eller att styrningen vrids helt från vänster till höger (styrvinkelsensorer) innan motorn startas första gången. Kontrollera med fordonstillverkaren vad som gäller för ditt fordon innan du använder ett sådant relä för att undvika problem vid bortkoppling av batteriet eller avbrott i strömkretsen.

Vilket relä är det rätta?

Reläer är standardiserade och finns i olika storlekar. Vilket relä som behövs bestäms av reläsockeln. Här finns det skillnader. Den rätta relästorleken hittar du i en motsvarande tabell. Dessutom är de angivna märkspänningarna (som står på reläet) avgörande, liksom antalet klämmor som finns.