80SEK

Generatorer

(Hittade 2999 resultat)

Vilken funktion har generatorn i fordonet?

Alternatorn är en elektrisk generator som drivs av bilens motor. Den förser de elektriska förbrukarna ombord på bilen med energi. Startmotorn försörjs också med ström från generatorn. Det finns olika typer av generatorer: likströmsgeneratorer, växelströmsgeneratorer och trefasgeneratorer. De senare är vanliga idag och har en rotor, som genererar excitationsfältet, och en stator, i vars spolar den trefasiga växelspänningen induceras.

reservdelar DELPHI

Välj bil för att se matchande delar från Generatorer

Alla bilmärken

Alternatorbutik Motointegrator

Det är inte bara på vintern när temperaturen är låg som vissa bilar inte startar. Oftast beror det på bilbatteriet, men ibland är det även generatorn som är orsaken. En trasig generator laddar inte batteriet. Lyser batterilampan i förarhytten eller varnar färddatorn? Då bör du snarast ta hand om bilens strömförsörjning. Att ta bort och installera en ny generator går snabbt och enkelt för många bilmodeller. Ofta är det bara enskilda delar av generatorn, t.ex. spänningsregulatorn, som är defekta. Dessa delar kan bytas ut separat. Du kan hitta reservdelar till din generator till toppriser i Motointegrators onlinebutik.

Köp reservdelar till generatorn online till låga priser

Om generatorn är defekt kan en reparation först ge ett botemedel. Du kan få reservdelar av högsta kvalitet för din generator från alla välkända tillverkare - från Akusan till Bosch och Topran - på Motointegrator. Vi erbjuder högkvalitativa produkter till rättvisa och förmånliga priser. Som vår kund drar du också nytta av vår förstklassiga service och vår snabba och okomplicerade leverans.

Topp produkter från kategorin Generatorer

Placeringskriterier

Innan du kontrollerar generatorn: uteslut andra komponenter

Först bör batteriet kontrolleras. Om batteriet inte längre laddas korrekt kan generatorn eventuellt inte leverera den nödvändiga spänningen. Det kan också vara så att kablarna mellan generatorn och batteriet (ofta är startmotorn också inblandad) inte är i gott skick. Om spänningsskillnaden mellan batteriet och generatorn är mer än en volt när flera förbrukare är påslagna och generatorn laddar, bör kablarna kontrolleras. Spänningen vid batteriet bör vara minst 12,3 V.

Vid underhållsfria batterier bör du kontrollera inspektionsfönstret. Beroende på färg är batteriet antingen bra eller redan defekt. För batterier som kräver underhåll, öppna syrakammarna först och kontrollera vattennivån. Denna bör nå upp till markeringen och kan fyllas på med destillerat vatten. Med en syramätare kontrolleras syrainnehållet. Om batteriet är i gott skick bör det laddas över natten för att se om det fortfarande kan laddas.

Det är också viktigt att kilremmen kontrolleras för korrekt spänning. Om kilremmen slirar kan spänningen vara felaktig eller till och med noll. Detta händer till exempel om kilremmen är blöt. Men även låg spänning kan vara orsaken.

Hur fastställs rätt spänning från generatorn?

Spänningen kan teoretiskt mätas vid batteriet eller till och med vid cigarettändaren. Då måste man dock förutsätta att kablarna är i gott skick. Annars mäts spänningen direkt vid generatorn. För detta behövs en multimeter. Spänningen bör ligga mellan 13,7 och 14,3 V - vid både batteriet och generatorn. Mätningen görs vid tomgång och med två stora förbrukare (helljus, fläkt). Mätningen kan också göras utan förbrukare, då vid tomgång och en andra mätning vid cirka 400 varv per minut.

Om den nödvändiga spänningen inte uppnås är det oftast laddningsregulatorn som är defekt. Regulatorn på generatorn är relativt billig och kostar några euro beroende på generatorns modell. Men det är också viktigt att utesluta att batteriet är defekt.

Ingen spänning, ingen varningslampa som lyser

Om det inte finns någon spänning alls och ingen indikatorlampa i instrumentpanelen lyser, tyder det på slitna kolborstar. Dessa kan också enkelt och billigt bytas ut.

Generatorn låter konstigt

Om det hörs mullrande eller malande ljud från generatorn som kommer från framsidan, är lagret i friläget defekt. Friläget kan också köpas separat för många generatorer. Obs! För att demontera det gamla friläget och montera ett nytt behövs specialverktyg. Vissa leverantörer av generatorfrilägen erbjuder också detta speciella verktyg.

Om ljuden kommer mer från insidan av generatorn kan även ett av de inre lagren vara defekt. Dessa två lager för spolen kan också bytas ut.


Byte av kolborstar löste inte problemet

Det kan också vara så att släpringen inuti generatorn måste bytas ut. Denna är dock pressad på plats och måste tas bort på ett krävande sätt (med en liten fräs). Dessutom måste kablarna tas bort (lödas av). Därefter pressas den nya släpringen på plats och kablarna löds på igen.

Kontroll av dioder

För att kontrollera dioderna (3 negativa, 3 positiva) används multimeterns diodtestfunktion. Värdet bör ligga mellan 400 och 700. I motsatt riktning bör det finnas ett stopp, alltså inget att mäta.

Kontroll av kablar

Som tidigare nämnts är det ofta kablarna som har en defekt. En dålig anslutning med oxidation eller en kabelbrott kan vara möjlig. Därför bör jordkabeln kontrolleras först. Om den är fäst vid karossen skruvas den loss, anslutningsytan slipas och smörjs med batterifett. Gör samma sak med polklämmorna på batteriet. Även kontakterna vid generatorn och startmotorn rengörs och underhålls på samma sätt. För att fastställa en kabelbrott måste du mäta motståndet (Ohm).

Vad ska man göra om generatorn är blöt?

Det kan alltid spruta vatten på generatorn. Normalt skyddas den av en isolering vid pluskontakterna, så inget bör hända. Det kan dock bli ett problem om kilremmen blir blöt, eftersom den då kan slira. Om generatorn verkligen är genomblöt kan du torka den med en varmluftsblåsare (för hår, inte för smältning eftersom den kan bli för varm). Även enkel tryckluft från en tryckluftpistol hjälper.

Vad ska man tänka på vid en motortvätt?

Den största risken att generatorn blir helt blöt är vid en motortvätt. Se till att högtrycksstrålens stråle inte riktas direkt mot generatorn. Riktas inte heller direkt mot kilremmen och hela kilremssystemet. Om det finns mycket olja här kan du behöva planera in tillräckligt med tid så att generatorn kan torka innan du startar motorn igen. Stänkvatten påverkar normalt inte en generator, eftersom det också kan tränga in under körning om det inte finns något underkåpa.

Vad ska du göra om du behöver gå till en verkstad?

Många verkstäder byter gärna ut hela generatorn. Men i många fall är det inte nödvändigt. Särskilt mindre och oberoende verkstäder är benägna att även byta ut de medhavda enskilda delarna som friläge, regulator, kolborstar, lager, dioder eller släpring. Fråga bara i förväg. Du kan spara mycket pengar, eftersom en generator förutom dessa slitdelar lätt håller hela bilens livslängd.