5% på motorstyrning och tändsystem

Startmotor

(Hittade 2202 resultat)

Till skillnad från elmotorer kräver förbränningsmotorer en roterande puls för att starta. Denna uppgift utförs av en liten elmotor i startmotorn, som därför också kallas "startmotorn". Om startmotorn är defekt kan ditt fordon inte längre startas med tändningsnyckeln. Hos Motointegrator hittar du nya startmotorer för nästan alla bilmärken i vår prisbelönta onlinebutik, liksom billiga reparationssatser för startmotorer

reservdelar BOSCH

Välj bil för att se matchande delar från Startmotor

Alla bilmärken

Hur fungerar en startmotor i en bil?

Startmotorn har en elmotor med högt vridmoment. Den är fäst i botten av motorn i höjd med motorns svänghjul. Svänghjulet är försett med en ringväxel så att startmotorns kugghjul kan gripa in där och överföra sin genererade rotationsrörelse till ringväxeln. För att starta behöver motorn ca 300 varv på vevaxeln per minut så att den kan fortsätta att gå självständigt utan startmotor.

Startmotorn får den nödvändiga strömmen från bilbatteriet, som därför också kallas startbatteriet. När motorn är igång laddas den ström som tas från bilbatteriet upp av växelströmsgeneratorn medan fordonet körs. Ett defekt bilbatteri eller en defekt växelströmsgenerator kan också vara orsaken till att en startmotor inte längre kan starta bilen. Nya startbatterier och generatorer av högsta kvalitet finns tillgängliga i Motointegrators onlinebutik

Hur är en startmotor konstruerad?

Startmotorer är konstruerade på liknande sätt. De har ofta en planetväxel för att öka elmotorns vridmoment och minska varvtalet till det motorvarvtal som krävs. Följande komponenter ingår i en startmotor eller startmotor för bilar:

- Elmotor

- Magnetbrytare

- Inkopplingsspak

- Pinjong med frihjul

När tändningsnyckeln vrids till start i tändningslåset, kopplar magnetomkopplaren in kugghjulet i tänderna på motorns svänghjul. Startmotorns elmotor försörjs då med ström och driver motorns vevaxel via svänghjulet.

För att förhindra att startmotorn skadas av motorns högre varvtal vid start, har kugghjulet ett frihjul. En startmotor fungerar genom samspelet mellan dess enskilda komponenter. Om en komponent är defekt, till exempel bara magnetbrytaren, kan fordonet inte startas med startmotorn. Hos Motointegrator kan du också köpa enskilda komponenter från startmotorer till kompletta reparationssatser för startmotorer. Använd sökmasken i onlinebutiken för att hitta rätt reservdelar för ditt fordon

Vilka defekter kan förhindra att ett fordon startar?

Startmotorer är inte fria från defekter trots sin robusta konstruktion. Lager, kugghjul och magnetomkopplare utsätts för slitage, vilket kan leda till att de går sönder. Naturligtvis finns det också andra orsaker än en felaktig startmotor om en bil inte startar.

Bilbatteriet

På vintern är det vanligare att en startmotor misslyckas med att starta motorn. Ofta är dock orsaken inte alls startmotorn, utan ett startbatteri som är för svagt. Startmotorn kräver mycket energi för att vrida svänghjulet. På vintern sjunker start- eller bilbatteriets prestanda på grund av den lägre temperaturen. Om startbatteriet inte längre når sin fulla kapacitet kan det uppstå startsvårigheter på vintern. Startmotorn snurrar ofta mycket långsamt och stannar sedan när batteriet är helt urladdat. Du kan få ett nytt startbatteri från välkända tillverkare snabbt och billigt på Motointegrator.

Generatorn

Ett fullt fungerande startbatteri behöver också en felfri generator för att ladda upp den energi som dras från det. Om generatorn är defekt eller motorns gångtid är för kort (kort resa), kommer ett bilbatteri inte längre att vara fulladdat. Du kan hitta nya generatorer och testanordningar för startbatterier bland de upp till 5 miljoner bilreservdelarna och tillbehören på Motointegrator

Den magnetiska strömbrytaren

Om du bara hör ett klickande ljud när du försöker starta motorn kan magnetbrytaren vara defekt eller ha fastnat. Om så är fallet kommer den inte att koppla in kugghjulet och motorn kommer inte att starta. Ibland kan du bara höra elmotorns vinande från startmotorn om kugghjulet inte har kopplats in ordentligt. Du kan hitta nya solenoidbrytare i onlinebutiken på Motointegrator

Kablarna

Startmotorn kan vägra att fungera om den inte är ordentligt ansluten. På grund av dess låga placering på motorblocket är anslutningskablarna mer utsatta för körpåverkan, t.ex. vattenstänk. Mårdar gillar också att mixtra med kablar och till och med möss gnager av plasthöljet för att få bomaterial.

Använd en fordonstestare för att kontrollera om det överhuvudtaget finns någon spänning i anslutningarna när du vrider om tändningsnyckeln. Glöm inte kablarna på tändningslåset under kabeltestet. Du hittar ett brett utbud av testanordningar för motorfordon och ersättningskablar på Motointegrator.

Åtgärda defekter i startmotorn omedelbart

Om du märker att startmotorn snurrar långsammare eller att du bara hör ett klickande ljud då och då, är detta ett tecken på att startmotorn är på väg att gå sönder. Du bör vara medveten om att en defekt startmotor kan påverka eller helt äventyra ditt fordons trafiksäkerhet. Som en nödåtgärd kan fordon med manuell växellåda fortfarande skjutas eller bogseras om du kan hitta någon som är villig att hjälpa till.

Om du har ett fordon med automatisk växellåda kan du inte längre starta fordonet utan startmotor och kan bara bogsera det i begränsad utsträckning (följ tillverkarens anvisningar).

Det är mycket enkelt att beställa en reparationssats för din startmotor från Motointegrator eller att köpa en ny startmotor som passar ditt fordon. Hos Motointegrator får du toppkvalitet från välkända tillverkare som Bosch, Denso, Stardax, Vicma och många fler.

Topp produkter från kategorin Startmotor

Placeringskriterier

Funktionsprincip för startmotorn

Startmotorn eller startaren behövs för att vrida motorn. Utmaningen ligger i att motorn genomgår olika cykler under startprocessen, inklusive kompressionen. Kompressionen är särskilt viktig vid start. Hur viktig kompressionen är vid start visas tydligt hos dieselmotorer, där kompressionen inte längre fungerar på grund av andra skador som trasiga kolvringar osv.

De startar då mycket dåligt eller inte alls. Manuell start av en optimalt fungerande motor skulle kräva enormt mycket kraft. Därför uppfann bilindustrin startmotorn redan tidigt. Detta skedde 1899. Den första serietillverkade startmotorn installerades 1913 i en Cadillac. Först under 1920-talet utvecklades tekniken långsamt och blev alltmer utbredd.

Var sitter startmotorn?

Redan tidigare var motorer utrustade med ett svänghjul . Svänghjulet sitter idag mellan motorn och växellådan. Det är en tung gjutjärnsplatta som även bidrar till jämnare gång, ungefär som balanserade hjul. Svänghjulets ytterkant är utformad som en kugghjulskrans. Startmotorn har ett litet kugghjul, en kuggkrans, som exakt griper in i denna kugghjulskrans. Detta kugghjul drivs av en kraftfull elmotor. Redan styrkan på strömkablarna till startmotorn indikerar hur mycket energi som krävs för att starta motorn. Därför bör startkabeln (klämma 30) också hållas så kort som möjligt. Startmotorn sitter alltså mellan motorn och växellådan.

Vad betyder det om startmotorn bara "klickar" vid start?

Vid start skapas två magnetfält. Detta aktiverar en solenoid som rör kugghjulet axelvis, alltså framåt eller bakåt. Detta kugghjul griper in i och frigörs från svänghjulets kugghjulskrans. En av de vanligaste orsakerna till skador är att kugghjulet inte längre griper in i kugghjulskransens tänder. Elmotorn som driver kugghjulet aktiveras endast när kugghjulet är "utfällt". Om du nu hör ett klickande ljud beror felet på solenoiden, som inte kan skjuta ut kugghjulet. Smuts kan vara orsaken, liksom en sliten axel.

En typisk tillfällig lösning är att ge solenoiden ett lätt slag med en hammare. Då kan mekanismen lossna och kugghjulet kan ofta skjutas ut ändå. Detta fungerar dock inte alltid, och problemet återkommer ofta vid nästa start. En reparation är då nödvändig. Byte av enskilda komponenter utförs dock sällan. Vanligtvis byts hela startmotorn mot en fabriksrenoverad enhet. Byte bör dock utföras av en utbildad mekaniker av flera skäl. I regel kopplas batteriet bort, vilket vid återanslutning kan utlösa en specifik procedur, en form av programmering, av fordonet.

Hur fungerar en startmotor med integrerad frikoppling?

När startmotorn kopplas in startar den motorn genom att ge den nödvändig kraft. Starten innebär omedelbart en högre varvtal. Dessutom förblir kugghjulet utfällt så länge tändningsnyckeln är i startläget. Utan ytterligare säkerhetselement skulle kugghjulet nu uppnå en enorm hastighet i motsatt riktning. Detta skulle förstöra hela startmotorn. Därför finns en frikoppling integrerad här. Detta är inget annat än en koppling som endast fungerar kraftfullt i en riktning. Detta princip finns även på cyklar. När pedalerna trampas framåt, rörs kugghjulet vid navet.

Vid nedförsbacke kan en cykel nå mycket höga hastigheter. Om pedalerna rörde sig med cykeln skulle det vara livsfarligt. När cyklisten slutar trampa förblir pedalerna ändå stilla. Här finns också en frikoppling, som bara fungerar i en riktning. Denna frikoppling fungerar på samma sätt i bilens startmotor. När föraren nu släpper tändningsnyckeln, skjuts kugghjulet också tillbaka. Frikopplingen kan också bli smutsig. Då hörs ett kontinuerligt surrande från startmotorn, men motorn startas inte.

Vad betyder det om startmotorn drar för mycket ström?

Den effekt som tilldelas startmotorn regleras av reläer. Dessutom måste, som tidigare nämnts, kabelareorna anpassas efter strömbehovet. Annars överhettas dessa kablar. Beroende på modell och ålder på fordonet kan dock en lätt uppvärmning vara normal. Om kabeln blir för varm drar startmotorn för mycket ström. Då bör startmotorn inte användas. I detta fall ligger orsaken vanligtvis i lindningarna i motorns spole. Det finns en kortslutning, vilket gör att startmotorn drar mycket ström.

Andra fel - inte alltid startmotorns fel!

Det finns många andra orsaker och konsekvenser som kan göra att startmotorn slutar fungera. Felet ligger dock inte alltid hos startmotorn själv. Följande komponenter kan också vara orsaken:

- Batteri

- Tändningslås

- Startmotorns kablage

- Kontakter för elektriska ledningar

- Kabelfel

- Skada på svänghjulets kugghjul

- Brist på jordning

Eftersom orsakerna till skadorna är omfattande, men själva felen är relativt sällsynta, beskriver vi dem bara kortfattat.

Batteri

Om batteriet är för svagt (under 12 V) kan solenoiden klicka jämnt efter varandra. Solenoiden aktiveras, men har för lite ström. Batterilampan slocknar med ett för svagt batteri.

Tändningslås

Fel på tändningslåset är svåra att lokalisera utan hjälpmedel. De kan ha samma symtom som andra orsaker.

Kablar och kontakter

En delvis kabelbrott kan förekomma, kontakter kan vara korroderade eller lösa. Jordledningen är antingen en jordrem eller en jordkabel. Båda kan vara korroderade och därmed inte erbjuda tillräcklig jordning. Batterilampan lyser oftast i detta fall, till skillnad från när det är för lite ström eller ett för svagt batteri.

Kugghjulsring eller kugghjulskuggar skadade

Kugghjulsringen pressas på det gjutna svänghjulet. Det kan hända att denna förbindelse lossnar. Detta kan också ha olika effekter beroende på om motorn är varm eller kall. Om startmotorn aktiveras under drift kan kugghjulskuggningen och/eller kugghjulet förstöras. Vid nästa start ger startmotorn ett obehagligt skrapande eller skrikande ljud.

Korrekt underhåll skonar startmotorn

För vinter- och sommarbruk bör motoroljor anpassas efter viskositet (ju kallare, desto tunnare). Sommaroljor på vintern är extremt sega. Startmotorn måste då leverera så mycket kraft att de inre kollektorerna kan lödas loss.

Vad du bör undvika

Hammarslag på solenoiden, kortslutning av klämma 30 och 50 vid startmotorn, att spraya magnetventilen externt med bromsrengöring, kontakt- eller penetrerande olja - detta är typiska "nödhjälper". För fordon utan betydande elektronik, beroende på biltillverkare och modell från början av 1990-talet till 2000-talet, kan dessa lösningar tillfälligt hjälpa till att lokalisera orsaken. För moderna fordon bör dessa självhjälpsåtgärder undvikas, eftersom elektroniken kan skadas allvarligt och därmed kraftigt öka reparationskostnaderna. Det är alltid bättre att konsultera en fackman. Många fel kan bara upptäckas på en startmotorstestbänk.