70SEK

Topplock

(Hittade 3551 resultat)

Köp cylinderhuvud online på Motointegrator

Cylinderhuvudet är ett viktigt element i ditt fordon. Du kan hitta prisvärda reservdelar för motorstyrenheten och cylinderhuvuden i Motointegrators onlinebutik. Vårt omfattande sortiment erbjuder billiga reservdelar för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller. Du kommer garanterat att hitta rätt cylinderhuvud för din bil. Övertyga dig själv om våra topprodukter till toppriser!

Välj bil för att se matchande delar från Topplock

Alla bilmärken

Vad är ett cylinderhuvud?

Cylinderhuvudet är så att säga den övre änden av motorns förbränningskammare. Topplocket innehåller insugs- och avgaskanaler och ventiltider för gasutbytesprocesserna, oljekanaler för smörjning av ventilsystemet och, i vattenkylda motorer, kylmedelskanaler. Topplocket är en av de dyraste bildelarna, eftersom det är extremt komplicerat att tillverka.

Byte av topplockspackning

Bubblande kylvätska eller konstig rök kan tyda på att topplockspackningen behöver bytas ut. I de flesta fall betyder det att topplockspackningen är sliten och därför läcker. När du byter ut den, se till att du köper rätt reservdel för ditt fordon. Då kommer din bil att vara redo för trafik igen så snabbt som möjligt.

Köp topplock online på Motointegrator

Om du behöver ett nytt cylinderhuvud till ditt fordon är Motointegrator rätt ställe för dig. Vi har topprodukter i vårt sortiment - oavsett om det gäller topplock, insugsventiler, avgasventiler, ventillås, ventilspindeltätningar, ventilstyrningar, topplockstappare, ventilspelsjusteringsplattor, vipparmar, ventilfjädrar, topplocksbultar, kamaxlar, kamaxellagerskal, tätningar för kamaxlar eller andra topplocksdelar. Våra produkter kännetecknas av högsta kvalitet och kommer från välkända tillverkare som 4MAX, Akusan, FEBI, Impergom och Sasic. Beställ inte bara högkvalitativa reservdelar från Motointegrator, utan även biltillbehör och tuningartiklar och dra nytta av den enastående kvaliteten på våra produkter, våra förmånliga priser, vår förstklassiga service samt snabba och okomplicerade leveranser.

Topp produkter från kategorin Topplock

Placeringskriterier

Vad är ett cylinderhuvud?

Hjärtat i en fyrtaktsförbränningsmotor är vevhuset eller motorblocket. Ovanpå detta monteras cylinderhuvudet. Cylinderhuvudet ansvarar för den mekaniska styrningen av motorn och tätar förbränningsrummet uppåt. Mellan dessa två komponenter placeras en packning, cylinderhuvudpackningen. På cylinderhuvudet skyddas den mekaniska styrningen av ventilkåpan eller cylinderhuvudkåpan. I cylinderhuvudet finns kamaxeln eller kamaxlar samt insugsventiler och avgasventiler. På utsidan av kamaxlarna (framsidan) syns kamremdrivningen och eventuellt kamaxeljusteringen (kallad VANOS hos BMW).

Inuti cylinderhuvudet finns många fina oljekanaler. Genom trycket som oljepumpen skapar, transporteras motoroljan med anpassat tryck till ventiler och kamaxlar. Det finns delvis oljehål i axlarna, men även sprutsmörjning används. Mellan kamaxlar (överliggande kamaxlar OHC respektive SOHC och DOHC) och ventiler finns på moderna fordon hydrauliska ventillyftare som exakt bestämmer avståndet mellan ventilerna och kamaxlarna. På äldre motorer måste ventilspel justeras med justerskruvar på vipparmarna (underliggande kamaxel eller hängande ventiler OHV) eller med hjälp av ventilbrickor (shims).

Uppbyggnad och kylning av cylinderhuvudet

Cylinderhuvudet är ofta tillverkat av lättmetall (aluminiumlegering) och vevhuset eller motorblocket av en gjutjärnslegering. Detta leder till betydande skillnader i termisk expansion. Hela motorn, inklusive cylinderhuvudet, måste därför också kylas. Det finns oljekylning , vattenkylning och luftkylning. Alla tre kylningstyper används till viss del. Om vattenkylningen fallerar kan det snabbt leda till överhettning.

Varför spricker cylinderhuvuden?

På grund av den starka värmeutvecklingen kan ett cylinderhuvud spricka. Vanligtvis är cylinderhuvudpackningarna den svagaste länken och de spricker först. Men på grund av den komplexa konstruktionen med oljekanaler och kylvätskekanaler kan även sprickor uppstå här. Dessa sprickor kan också orsakas av felaktigt underhåll. Om endast rent vatten används som kylvätska saknas viktiga antioxidativa beståndsdelar från frostskyddsmedlet. Detta kan, även genom elektrolys (två olika metalllegeringar som cylinderhuvud och motorblock) orsaka gropfrätning. Dessutom höjer frostskyddsmedlet kokpunkten för vattnet avsevärt, vilket leder till lägre trycknivåer.

Vad innebär det att plana ett cylinderhuvud? Vad är fördelarna?

Att ett cylinderhuvud spricker kan också betraktas som det andra steget i förstörelseprocessen på grund av överhettning. I det första steget skevar sig huvudet. Eftersom huvudet är fastsatt med många cylinderhuvudbultar kan det nu också uppstå spänningssprickor. En annan möjlig orsak är felaktig åtdragning av cylinderhuvudbultarna (från utsidan mot insidan eller från ena sidan till den andra istället för korsvis eller spiraliskt från insidan mot utsidan). Även återanvända cylinderhuvudbultar (de får endast användas en gång eftersom bultskafterna vrids vid åtdragning) kan vara orsaken.

Om huvudet bara är skevt kan det planas. Ett skevt huvud identifieras med hjälp av en metallmall som ser ut som en linjal. Samtidigt måste sprickor i huvudet uteslutas. Detta är dock inte lätt eftersom mycket små hårfina sprickor kan bildas som knappt är synliga. Om hårfina sprickor kan uteslutas är det fördelaktigt att plana cylinderhuvudet eftersom ett nytt huvud kostar mycket pengar. Dessa sprickor kan dock också finnas osynligt inuti cylinderhuvudet. Att plana huvudet är därför alltid förenat med en viss risk.

Vad innebär cylinderhuvudsarbeten?

Vid cylinderhuvudsarbeten måste en distinktion göras mellan den redan nämnda planingen och revisionen. Vid en cylinderhuvudsrevision byts andra komponenter som kamaxeln, och eventuellt installeras nya kamaxlar. Vid en cylinderhuvudsrevision byts även ventilstyrningens tätningar. Dessutom kan ventilerna bytas ut och slipas in beroende på omfattningen av arbetet. Kanalerna (olja, luft) kan spolas, och som redan nämnts, kan huvudet planas. Detta gör att det gamla cylinderhuvudet kommer mycket nära ett nyskick. Detta är definitivt värt det om motorn är värd att bevara. I vissa fall är en utbytesmotor billigare. För veteran- och klassiska bilar är det ofta bara revision som är ett alternativ, eftersom nya motorer inte längre finns tillgängliga.

Vad bör man tänka på vid en cylinderhuvudskada?

En cylinderhuvudspricka eller ett skevt huvud är oftast resultatet av överhettning. Vid byte av cylinderhuvudpackningen bör därför även andra delar som cylinderhuvudbultarna bytas av de redan nämnda anledningarna, samt alla tätningar vid huvudet, termostaten, vattenpumpen och kylvätskan. Det kan också vara fördelaktigt att spola kylsystemet.