- Tom






Vippramar
(Hittade 91 resultat)
Det finns bildelar som nästan alla känner till, även om de flesta inte vet vad de är till för. Och så finns det delar som bara väldigt få människor känner till och som ändå spelar en avgörande roll för om din bil kan köras smidigt dag efter dag eller inte. Vipparmen hör helt klart till den andra kategorin. Den har en mycket viktig uppgift när det gäller ventilernas samverkan. Men om denna hårt arbetande medhjälpare orsakar problem eller går sönder kan du vara säker på att hitta rätt ersättning bland våra 5 miljoner reservdelar och tillbehör.
Välj bil för att se matchande delar från Vippramar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Vad är en vipparm och var sitter den i bilen?
Även om en vipparm bara är en relativt liten komponent, spelar den en viktig roll i respektive motor och dess processer. Enkelt uttryckt hjälper den till att styra insugs- och avgasventilerna. På så sätt överför den rörelsen från samspelet mellan motor, vevaxel och kamaxel(ar) till de två ventilerna. För detta ändamål är vipparmen en hävstång med två sidor och en vridpunkt i mitten. På ena sidan finns en anslutning till kamaxeln via en tryckstång. På den andra sidan möter vipparmen respektive ventil. För att bättre förstå detta samspel ska vi ta en närmare titt på kamaxeln och dess funktion.
Kamaxeln och vipparmen
En bilmotor är i grunden en enorm krets med otaliga element som måste fungera i perfekt harmoni med varandra. I grunden rör sig kolven upp och ner efter kompression och förbränning av en luft-bränsleblandning. Kopplingsstången överför denna energi i form av rörelse till vevaxeln. Vevaxeln överför i sin tur denna rörelse till hjulen med hjälp av växellådan och bilen är på väg. För att denna process ska kunna fortsätta måste dock förbränningsprocessen starta om igen. För detta ändamål måste de förbrända avgaserna ledas ut ur cylinderhuvudet och (beroende på motorvariant) luft eller en luft-bränsleblandning måste tillföras. För att detta ska kunna ske behövs insugs- och avgasventiler.
Ventilerna styrs via en eller flera kamaxlar. Med hjälp av en kuggkedja eller en kuggrem är det återigen vevaxeln som ger den nödvändiga rörelseenergin. Kamaxeln roterar dock bara hälften så snabbt som vevaxeln. På kamaxeln sitter de så kallade kammarna. Dessa är kamskivor som styr ventilerna genom att rotera ojämnt. Och det är just här som vipparmen kommer in i bilden. Kamaxeln trycker ena sidan av vipparmen uppåt via en tryckstång, som i sin tur ser till att den andra änden trycks nedåt. Därmed öppnas ventilen och den så kallade laddningsändringen äger rum. Avgaserna trycks ut och kolven kan komprimera ny luft eller en ny blandning för förbränning. Och så fortsätter detta spel i en till synes evig cykel.Justering av ventilspelet
Den till synes eviga cykeln kan dock stanna upp om delar av den inte fungerar som de ska. En möjlig källa till problem är ventilspelet. För att samspelet mellan kamaxel, insugs- och avgasventiler etc. ska fungera optimalt måste bland annat kamaxel och vipparm vara perfekt matchade. Det finns två lösningar på denna punkt. Antingen förbinds vipparm och stötstång med varandra via en gängskruv eller så används ett automatiskt utjämningselement. I den första varianten sitter skruven i ena änden på stötfångaren. I den andra änden är den placerad i en gänga på vipparmen. Där kan samspelet justeras exakt och fixeras med en låsmutter.
Vad händer om en vipparm går sönder
Vipparmarna i sig är dock inte immuna mot potentiella problem och skador. Särskilt om vissa delar av det samspel som beskrivs ovan inte fungerar korrekt kan en vipparm bli sliten med tiden eller, i värsta fall, till och med gå sönder. Sådana skador orsakas vanligtvis av problem med ventilerna. Vipparmen kan drabbas särskilt om ventilerna erbjuder mer motstånd än avsett eller fastnar alls på grund av otillräcklig olja, föroreningar eller liknande orsaker.
Om så är fallet är det dags att byta ut vipparmarna. I vilken utsträckning detta bör göras beror främst på vilken modell det gäller. I många fall rekommenderar mekaniker att alla vipparmar byts ut direkt. Detta innebär att alla delar är i samma skick igen. På vissa modeller kan ändå bara hela vipparmsaxeln bytas ut på en gång. Varning: Att byta en vipparm är inte ett snabbt jobb för mellanjobb. Endast erfarna händer bör verkligen börja arbeta här. För de flesta bilägare innebär det att åka till verkstaden och få jobbet utfört av proffs. Endast erfarna mekaniker bör göra detta. Du kan dock spara pengar om du beställer dina vipparmar online i förväg och tar dem med dig till verkstaden.Förebyggande åtgärder och skötsel
Det finns inga specifika skötsel- eller förebyggande åtgärder för själva vipparmen. Om allt fungerar som det ska med ventiler och andra komponenter bör det inte vara några problem med vipparmarna. Endast på vissa modeller bör vipparmarna ändå bytas ut vid vissa intervall som en försiktighetsåtgärd.
Vipparmar av högsta kvalitet från Motointegrator
Oavsett om din bils vipparm faktiskt är sliten eller till och med trasig, eller om den bara behöver bytas ut som en försiktighetsåtgärd, kommer du säkert att hitta rätt reservdel för din bilmodell i vår prisbelönta onlinebutik. Tack vare snabb leverans kommer du snart att kunna installera din nya vipparm.