80SEK

Topplock

(Hittade 175 resultat)

Cylinderhuvuden stänger av förbränningskammaren i en motor upptill. Ett cylinderhuvud består av en hel serie enskilda komponenter som tillsammans tjänar till att mekaniskt kontrollera gasutbytet. Komponenten är mest känd för kostsamma reparationer, till exempel när topplockspackningen är trasig. Topplocket är trots allt en av de mest komplexa - och därmed dyraste - komponenterna i en förbränningsmotor på grund av dess komplicerade tillverkning.

reservdelar FAG

Välj bil för att se matchande delar från Topplock

Alla bilmärken

Vilka funktioner har cylindern och cylinderhuvudet?

I cylinderhuvudet sker ett stort antal processer som är absolut nödvändiga för motorns funktion. Sammantaget har komponenten tre huvuduppgifter: För det första förseglar cylinderhuvudet förbränningskammaren från cylinderblocket. För det andra leder det bort förbränningsvärmen och för det tredje hjälper det till att forma förbränningskammaren.

Var sitter cylinderhuvudet i fordonet?

Cylinderhuvudet stänger förbränningskammaren upptill och är därför monterat på motorhuset. i detta fall avser "toppen" perspektivet på den oscillerande kolven, så att även med överliggande monterade motorer och boxermotorer används termen "cylinderhuvud" trots den olika positionen i motorrummet.

Cylinderhuvudpackningen är placerad mellan motorblocket och cylinderhuvudet.

Eftersom de krafter som verkar på topplocket liknar de som verkar på en kolv, skruvar tillverkarna ofta inte fast det i cylindern utan direkt i vevaxelhuset.

Komponenter i ett cylinderhuvud

- Cylinderns insugs- och avgasportar

- Ventilstyrning för gasutbytesprocesserna

- Oljekanaler för smörjning av ventilsystemet

- Kylvätskekanaler för vattenkylda motorer

- Tändstift (för bensinmotorer) och glödstift (för dieselmotorer), som initierar förbränning eller också fungerar som kallstarthjälp i dieselmotorer

- Insprutningsventiler (för bensinmotorer med direktinsprutning) och insprutningsmunstycken (för dieselmotorer)

- Kamaxlarna öppnar och stänger ventilerna. De är anslutna till vevaxeln via en kedja eller kuggrem.

Cylinderhuvuden i bensin- och dieselmotorer

Cylinderhuvudenas utformning i bensin- och dieselmotorer skiljer sig i vissa fall avsevärt. Förkammar- och virvelkammarmotorer i dieselfordon genererar temperaturer på upp till 900°C, vilket innebär en stor påfrestning på cylinderhuvudet. Förbränningskamrarnas placering kan leda till ojämn termisk expansion och deformering av cylinderhuvudet, vilket innebär att det krävs sofistikerade kyllösningar. Dessa inkluderar det allmänt använda vattenkylningssystemet och luftkylning.

Orsaker till defekter i cylinderhuvudet

Cylinderhuvuden utsätts permanent för höga belastningar. För att säkerställa en lång livslängd krävs regelbundet underhåll, tillfällig smörjning och, naturligtvis, högkvalitativa material. Men även då kan slitage uppstå. Om du inte tillsätter tillräckligt med frostskyddsmedel eller korrosionsskydd i kylvätskan riskerar du dessutom att cylinderhuvudet spricker om kylvätskan fryser

Indikatorer för ett defekt topplock

Ett defekt topplock eller en defekt packning känns igen på att bilen plötsligt behöver betydligt mer olja. Men olja i kylvätskan, en kylvätsketemperatur som är klart för hög, effektförlust eller dåligt kallstartsbeteende kan också vara indikatorer på ett defekt topplock, eftersom vätskorna ofta blandas eller en vätska kommer in i förbränningskammaren.

Reparation av ett defekt topplock

Eftersom symptomen på defekter kan vara mycket lika, är det vanligtvis nödvändigt att först ta bort cylinderhuvudet för att verkligen fastställa orsaken.

Byte av topplockspackning

I de flesta fall är det inte topplocket som är trasigt, utan topplockspackningen. Lyckligtvis är kostnaden för att byta ut den mycket lägre än att byta ut hela topplocket. Rätt topplockspackning för ditt fordon finns tillgänglig online till ett förmånligt pris.

Rengöring av topplocken

Under förbränningsprocessen i motorrummet bildas kol som avsätts som ett sotskikt på cylinderhuvudet. Om skiktet hårdnar försämras cylinderhuvudets prestanda.

För att rengöra cylinderhuvudet, ta först bort alla komponenter som täcker cylindern. Lossa sedan cylinderhuvudets bultar och ta försiktigt bort komponenten. Blästermedel eller kemiska medel rekommenderas för rengöring. Använd rengöringsmedel som är lämpliga för ytan och som inte orsakar skador såsom korrosion.

Byt packningen omedelbart vid återmonteringen. Det skadar inte heller att byta kylvätska, olja och oljefilter samtidigt.

Plana cylinderhuvudet

Om topplocket bara är lätt skevt med mindre än 0,5 mm på grund av värmen, är det tillräckligt att slipa det läckande topplocket.

Det är viktigt att du följer en viss sekvens när du drar åt och lossar skruvarna. Topplocket ska först dras åt i mitten och sedan utåt, med hänsyn till rotationsvinkeln och vridmomentet. Vissa tillverkare arrangerar även bultarna i enlighet med detta. Om du ignorerar detta riskerar du att cylinderblocket blir deformerat och att kolvarna skramlar.

Defekta topplock är en fråga för specialister

Eftersom reparationsarbetet på cylinderhuvuden är ganska krävande, är det lämpligt att besöka en specialverkstad. När allt kommer omkring måste alla underordnade enheter och tilläggsdelar tas bort före demontering. På grund av det tidskrävande arbetet kan en reparation av topplocket snabbt kosta mellan 500 och 2 000 euro.

Om du ändå vågar rengöra topplocket själv eller byta packningar, bör du se till att du har rätt reservdelar, som ofta skiljer sig från modell till modell. I vår onlinebutik på Motointegrator hittar du högkvalitativa reservdelar för alla vanliga bilmärken - naturligtvis i toppkvalitet till förmånliga priser. Om du har några frågor om lämpliga komponenter hjälper vårt kunniga kundserviceteam dig gärna.

Topp produkter från kategorin Topplock

Placeringskriterier