- Tom






Drivaxlar och anslutningar
(Hittade 6052 resultat)
Köp drivaxlar och leder, drivaxelleder eller axelaxlar online
Som en del av drivlinan är drivaxlar och fogar en viktig komponent i ditt fordon. De ansvarar för kraftöverföringen mellan växellådan och drivhjulet och bör kontrolleras regelbundet för att upptäcka defekter eller överdrivet slitage i ett tidigt skede. Hos Motointegrator hittar du rätt reservdel för din bils drivlina. Vi erbjuder ett brett utbud av drivaxlar och leder, drivaxelleder och axelaxlar, samt många andra reservdelar till din bil
Välj bil för att se matchande delar från Drivaxlar och anslutningar
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Defekta drivaxlar och leder - symptom och åtgärder
Vägsmuts, potthål och styrrörelser - drivaxlar och leder måste arbeta hårt varje gång du kör och överföra de genererade hästkrafterna till hjulen. Drivlinan kännetecknas därför av en robust konstruktion, men i synnerhet drivaxlarna innehåller också känsliga delar som kan bli slitna. Symptom som sprickbildning, mullrande eller knakande uppstår endast under körning och är svåra att känna igen för icke-proffs. Om du behöver byta ut drivaxlar och fogar är det mycket fördelaktigt att köpa nya drivaxlar och fogar online. Detta sparar tid och pengar, eftersom Motointegrator erbjuder produkter av högsta kvalitet till toppriser samt snabb och okomplicerad leverans. Allt du behöver göra är att byta ut drivaxlarna och lederna eller installera den andra reservdelen du beställde.
Beställ drivaxlar och fogar billigt från Motointegrator
Är du ute efter högkvalitativa reservdelar till din bil? Beställ dina drivaxlar och leder, din drivaxelled eller andra reservdelar för axelaxeln från Motointegrator och dra nytta av förstklassig kvalitet, låga kostnader, omfattande service och snabb leverans. Kolla den okomplicerade onlinebeställningen i Motointegrators onlinebutik och få din bil tillbaka på rätt spår. Hos Motointegrator hittar du bildelar, tillbehör och tuningartiklar för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller från kända tillverkarmärken som Bosch, Mann Filter och Topran.
Topp produkter från kategorin Drivaxlar och anslutningar
Uppbyggnad av drivaxlar
Vilka symptom visar en defekt drivaxel?
Då tränger smuts och vatten in i det skyddade området vid korsleden, och samtidigt slungas lagerfettet ut. På grund av bristande smörjning och främmande partiklar slits en drivaxel snabbt ut. Det kan också vara så att en drivaxelled slits ut trots att manschetten är intakt, men det är mer sällsynt. Detta märks särskilt vid körning i kurvor. När ratten är kraftigt vriden hörs ett jämnt mullrande från det berörda hjulet. Ju intensivare ljudet är, desto mer avancerad är skadan.
Hur byter man själv ut ledkorset?
- inre korsled
- yttre hjulled
- drivaxel
Det betyder att man inte behöver byta hela drivaxeln. Generellt sett kan detta arbete utföras själv, men det krävs en del fackkunskap och specialverktyg. Det kan till och med vara så att hjullagret också har skadats. På nya fordon är det oftast pressade lager, medan äldre fordon har rullager som måste smörjas och justeras av en fackman.
För att byta korsleden (i regel går endast den yttre leden sönder) kan drivaxeln tas bort helt. Det finns dock växellådor där växellådsolja rinner ut och måste fyllas på igen. För dem som är välutrustade (med lyft, lämpliga verktyg) behöver drivaxeln inte nödvändigtvis tas bort helt. Först måste fjäderbenet lossas från länkarmen, och styrledshuvudet tas bort så att fjäderbenet kan röra sig fritt.
Navet tar emot axeln i mitten och är vanligtvis säkrat med en mutter, en sprint eller en säkerhetsbricka. Obs! På vissa fordon kan muttern ha vänster- och/eller högergänga (beroende på sida). På vissa fordon räcker det med två, tre riktade men försiktiga slag på insidan av navet för att lossa axeln. På andra fordon är det rekommenderat att använda en press. Vid slag på axeltappen måste gängan skyddas. Fjäderbenet kan nu dras utåt från drivaxeltappen.
Nu skärs axelmanschetten av och tas bort. Leden är också endast instucken på axeln och säkrad med en låsring (Seeger-ring). Denna tas bort, och sedan kan leden dras av. Obs! Axeln är lagrad och lagren kan falla ut! Axeln rengörs, och sedan sätts ett nytt axelskydd på plats. Därefter smörjs splinesen, den nya leden smörjs, sätts på plats och säkras. Sedan utförs de tidigare stegen i omvänd ordning. Strikt taget bör spårvidden nu justeras eller åtminstone kontrolleras.
Hur byter man själv ut en axelmanschett?
Ändarna säkras med band (liknande slangklämmor) som inte spänns med en skruv utan dras åt med en tång och pressas ihop. Vi vill tydligt påpeka att detta är ett arbetsmoment som kräver mycket fackkunskap och lämpliga verktyg. Vid ett fel under monteringen på chassit eller drivlinan kan det innebära livsfara för bilens passagerare och andra trafikanter! Därför rekommenderas det starkt att uppsöka en verkstad.
Hur underhåller man drivaxlar?
Vem kortar drivaxlar? Hur mycket måste de kortas?
Det går inte att ge ett generellt svar på vid vilken sänkning detta inträffar, eftersom trycket på växellådan eller differentialen också ökar vid inbromsning. Förutom sänkningens storlek i centimeter är även det efterföljande fjädringsutslaget avgörande. Generellt kan man säga att längden på drivaxlarna bör kontrolleras senast vid en sänkning på 30 mm. Den nödvändiga förkortningen ligger vanligtvis mellan 5 och 20 mm. Vissa drivaxlar har en stödring (även kallad stoppring). Om denna tas bort kan längden eventuellt bli passande. Men det är viktigt att kontrollera om detta påverkar vägtrafikregistreringen!
Förkortning av drivaxlar utförs av trimverkstäder, specialverkstäder och vissa bilverkstäder. Det finns olika metoder för att förkorta axlar. En tvådelad axel kan installeras, axeln kan kapas och svetsas om, och sedan förses med en klämhylsa. Dessa arbeten måste utföras av en verkstad med rätt verktyg, eftersom axelns obalans också måste kontrolleras! Arbetena bör under inga omständigheter överlämnas till utländska företag där de vanliga standarderna inte kan garanteras.