80SEK

Insprutningsmunstycken

(Hittade 765 resultat)

Insprutningsmunstycken är också kända som insprutningsventiler. De ansvarar för att varje motor får den ideala och korrekta dosen bränsle före varje förbränningscykel. Insprutningsmunstycken används också i dieselmotorer. I detta fall kallas de dock vanligtvis för injektorer. Oavsett om de används i diesel- eller bensinmotorer är insprutningsmunstycken en mycket vanligt förekommande reservdel.

reservdelar DELPHI

Välj bil för att se matchande delar från Insprutningsmunstycken

Alla bilmärken

Vad används bränsleinsprutare till

Syftet med bränsleinsprutare är att säkerställa att en motor injiceras med rätt mängd bränsle hela tiden, oavsett dess drifttillstånd. Rätt mängd fördelas till varje cylinder i motorn. Samtidigt finfördelas bränslet. Detta säkerställer att det kan förbrännas optimalt i förbränningskammaren. För att detta ska vara möjligt, beroende på motorn, måste inte bara ett visst avstånd utan också en idealisk insprutningsvinkel upprätthållas av insprutningsmunstyckena.

Insprutningsmunstyckena manövreras elektromagnetiskt. De elektroniska pulserna för att öppna och stänga insprutningsmunstyckena beräknas och styrs av en styrenhet. Injektorer har en speciell konstruktion. Insprutningsmunstycket består av en ventilkropp. Denna innehåller en solenoidlindning och en styrning för den så kallade munstycksnålen. Denna munstycksnål har en solenoidarmatur. Om styrenheten nu aktiverar solenoidlindningen kan munstycksnålen lyftas från sitt säte i ventilen. Denna process frigör en precisionsborrning. Om det inte finns någon mer spänning stängs detta hål igen.

När insprutningsmunstyckena är öppna är flödeshastigheten som strömmar genom precisionshålet exakt definierad. En styrenhet beräknar denna bränslemängd. Samtidigt beräknar styrenheten hur länge insprutningsmunstycket måste vara öppet. Detta säkerställer att exakt den mängd bränsle som krävs alltid sprutas in genom insprutningsmunstyckena. Utformningen av ett insprutningsmunstycke, inklusive ventilsätet och precisionshålet, garanterar optimal finfördelning av bränslet.

Var sitter insprutningsmunstycket i fordonet?

Insprutningsmunstycket är alltid placerat i motorn på ett fordon. Varje enskild cylinder har sitt eget insprutningsmunstycke. Insprutningsmunstyckena utför sitt arbete antingen i insugningskanalen eller direkt i förbränningskammaren på en cylinder. I detta sammanhang används även termen insugningsrörsinsprutning eller direktinsprutning. Numera finns det dock även kombinationer av insugningsrörsinsprutning och direktinsprutning i moderna motorer.

Insprutningsmunstycken för diesel- och bensinmotorerVarje fordon har ett insprutningsmunstycke. Som regel har varje enskild cylinder i en motor sitt eget insprutningsmunstycke. Detta utför en funktion inom en motor som kan jämföras med en kran. En bensinmotor kallas även för insprutningsventil, medan en dieselmotor kallas för injektor.

Typer av insprutningsmunstycken

En distinktion måste göras mellan olika typer av insprutningsmunstycken.

  • Hålinjektor
  • Hålinjektor: Hålinjektorn används i allmänhet endast i motorer med direktinsprutning. Det finns säteshålsinjektorer och blindhålsinjektorer.
  • Pumpmunstycke: Detta munstycke kombinerar insprutningsmunstycket med den individuella kolvpumpen. Detta minimerar störningar från bränsletrycksledningarna till hela systemet.Stiftinjektor: Denna typ av injektor används i allmänhet i motorer med förkammare eller virvelkammare. Ett stift stänger insprutningshålet när insprutningsmunstycket är stängt. Kontrollera och byt ut insprutningsmunstycken

    Insprutningsmunstycken är bland de mest sårbara komponenterna. I princip kan man säga att ju mer exakt tekniken är, desto känsligare är ett insprutningsmunstycke. Hålen i insprutningsmunstycket är extremt små och kan snabbt bli blockerade. Detta kan till exempel orsakas av bränsle som har filtrerats dåligt. Andra orsaker till defekter eller begränsad funktion hos insprutningsmunstycket kan vara följande:

    • Filterskärmen i bränsleinsprutaren är igensatt av smutsigt bränsle;
    • Det finns ett kabelavbrott till styrenheten;
    • ett utloppshål är blockerat;
    • en nålventil kan inte stängas ordentligt eftersom den är blockerad av de minsta föroreningarna;
    • det finns en kortslutning i spolen;

      En defekt injektor måste ersättas med en reservdel så snabbt som möjligt. Till exempel kan oförbränt bränsle komma in i antingen partikelfiltret eller katalysatorn. Som ett resultat kan dessa skadas. I regel bör du besöka en verkstad för att byta ut insprutningsmunstycken. Om du har ett äldre fordon kan du som ett första steg försöka rengöra insprutningsmunstyckena. För att göra detta bör du använda rengöringsmedel för insprutningsmunstycken som rekommenderas av fordonstillverkaren.

      Populära tillverkare av insprutningsmunstycken

      Insprutningsmunstycken är mycket sårbara komponenter och behöver ofta ersättas med reservdelar. Av denna anledning finns det också många populära tillverkare av bränsleinsprutare. Dessa är:

      • BOSCH
      • BOSCH
      • VDO
      • MAGNETI MARELLI
      • DELPHI
      • DENSO
      • DIESEL REMAN
      • WUZETEM

    Köp bränsleinsprutare online på Motointegrator

    Behöver du en ny bränsleinsprutare till ditt fordon? Då är Motointegrator rätt plats för dig. Hos oss får du inte bara förmånliga priser, utan även blixtsnabb leverans av de reservdelar du behöver. Vi erbjuder dessutom fri returfrakt. Leveransen sker till dig inom 1-3 arbetsdagar. Vår kunniga kundtjänst finns alltid till hands för att svara på alla frågor du kan tänkas ha om bränsleinsprutare.

    Topp produkter från kategorin Insprutningsmunstycken

    Placeringskriterier