- Tom






Komponenter till insprutningssystem
(Hittade 701 resultat)
Insprutningsventilens uppgift är att exakt spruta in rätt mängd bränsle varje gång fordonsmotorn startas. Styrenheten beräknar hur mycket bensin eller diesel som behöver sprutas in i varje enskilt fall. I princip måste en jämn fördelning av bränslet säkerställas med så låga kondensationsförluster som möjligt. För att uppnå detta är det nödvändigt att bibehålla specifika insprutningsvinklar och avstånd. Styrenheten beräknar de elektriska pulserna för att öppna och stänga insprutningsventilerna. För detta ändamål använder den individuella sensordata för motorns driftstatus.
Välj bil för att se matchande delar från Komponenter till insprutningssystem
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Insprutningsventilen - uppbyggnad
Förr var insprutningsmunstyckena mekaniskt styrda, men idag är de utrustade med elektroniskt styrda injektorventiler. De består av en ventilkropp som innehåller en munstycksnål med en integrerad solenoidarmatur, en styrning för nålen och en solenoidlindning. Så snart styrenheten aktiverar dessa, rör sig munstycksnålen och släpper ut en precisionsborrning. När spänningen släpps igen rör sig munstycksnålen tillbaka till sitt ventilsäte med hjälp av en fjäder för att stänga hålet. Beroende på storleken på precisionshålet är flödeshastigheten för bensin eller diesel exakt definierad när injektorventilen är öppen. För att säkerställa att exakt den mängd bränsle som krävs för drifttillståndet sprutas in, beräknar styrenheten även injektorventilens öppningstid. Detta säkerställer att en exakt mängd diesel eller bensin alltid sprutas in. Tack vare de specifika egenskaperna hos borrningen och ventilsätet kan man också uppnå exakt finfördelning av bränslet.
Vad händer om insprutningsventilen är defekt?Under vissa omständigheter är det möjligt att injektorventilen inte fungerar som den ska. Detta kan vara orsaken till bland annat följande avvikelser:
- Stammar eller svårigheter att starta motorn
- ökad bensin- eller dieselförbrukning
- försämrat avgasbeteende
- Hastigheten vid tomgång varierar
- Ostadig tomgångskörning
- Bortfall av prestanda
- Kontrollampan för motorn blinkar
- Permanenta förbränningsfel
- Knackningar i motorn
Långsiktiga konsekvenser av en defekt injektorventil är t.ex. funktionsstörningar i katalysatorn eller skador på dieselpartikelfiltret. Det är därför viktigt att du besöker din pålitliga verkstad om du märker något av de symptom som anges ovan i ditt fordon.
Årsaker till en defekt injektorventilOm det finns ett avbrott i kabeln till styrenheten kan detta påverka injektorventilens funktion. Ett blockerat utflöde eller precisionshål eller en igensatt filterskärm i ventilen på grund av förorenat bränsle är också vanliga orsaker till ett defekt. Om nålventilen stänger dåligt på grund av föroreningar eller om det har uppstått en kortslutning i spolen, kan detta också leda till funktionsstörningar hos injektorventilen.
Kontrollera injektorventilens funktion - så här gör du:Insprutningsventilen kan felsökas när motorn inte längre är igång. Du kan till exempel kontrollera insprutningsventilens kontinuitet. För att göra detta ansluter du din ohmmeter mellan de två anslutningsstiften. Om värdet motsvarar tillverkarens specifikationer - ofta runt 15 ohm - är allt i sin ordning. För att vara på den säkra sidan kan du utföra ytterligare ett test. Det är tillrådligt att kontrollera ventilerna för en eventuell kortslutning till jord. För att göra detta håller du varje anslutningsstift mot ventilhuset. Det ideala värdet bör vara cirka 30 ohm.Bränsletrycksmätningen kan också vara användbar för att testa om ventilen fungerar korrekt. I samband med detta kan även andra eventuella defekta komponenter identifieras. Dessa inkluderar tryckregulatorn, bränslepumpen eller bränslefiltret. Överlag är injektorventiler ganska känsliga för defekter. Detta beror delvis på deras högprecisionsteknik, men även en liten förändring i finfördelningen av bränslet kan ha en negativ effekt på motorns prestanda.Beställ högkvalitativa injektorventiler från alla märken, såsom Delphi Diesel, VDO Diesel, Febi Bilstein, Meat & Doria, Bosch, Meyle eller Reinz, från Motointegrator. De förmånliga priserna och den utmärkta servicen kommer att inspirera dig
Bättre avgasutsläpp - med det här tricket
Eftersom insprutningsventilerna utsätts för extremt höga belastningar, särskilt i direktinsprutningsmotorer, kan en förändring i insprutningsbeteendet till och med skada andra komponenter. Det är därför fullt möjligt för en trasig insprutningsventil att bränna hål i kolven. Varför är det så? Istället för en tunn bränsledimma bildas en bensin- eller dieselstråle som bränner direkt på kolvens botten. Förkoksning av insprutningsventilerna är också ett vanligt förekommande fel.
Rengöring av insprutningsventilerna i ett ultraljudsbad kan ofta leda till en förbättring av insprutningsbeteendet. Detta beror på att eventuella befintliga avlagringar lossas, vilket förbättrar bränsleflödet. Även om en betydande ökning av prestanda inte alltid är märkbar, har rengöringen en positiv effekt på avgaserna.Beställ injektorventiler bekvämt onlineNär du beställer rätt insprutningsventiler för ditt fordon från vår Trusted Shops certifierade onlinebutik, kommer du att bli imponerad av det breda utbudet av produkter och den snabba leveransen. De utmärkta kundrecensionerna talar också för sig själva. Vilka injektorventiler behöver du för ditt fordon? Om du inte är helt säker hjälper vårt kundsupportteam dig gärna när som helst.