- Tom






Remskivor
(Hittade 529 resultat)
Remskivan för generatorn (dagens term: generator) säkerställer en tyst och smidig remdrift för generatorn. I synnerhet generatorer i moderna fordon är utrustade med en frihjulsremskiva (överrullande generatorremskiva). Denna remskiva överför endast drivkraften i en rotationsriktning, vilket garanterar en tyst remdrift. Liksom många komponenter på fordonet utsätts även generatorremskivan för höga belastningar, vilket kan leda till en defekt eller tecken på slitage över tiden.
Du kan köpa en ny remskiva online till ett lågt pris. Vår onlinebutik erbjuder ett stort urval av komponenter från premiumtillverkare och toppmärken. Ta en titt.
Välj bil för att se matchande delar från Remskivor
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Alternatorns remskiva: funktion
Till skillnad från elmotorer har förbränningsmotorer inte en jämn roterande rörelse, eftersom vevaxeln ständigt accelereras och bromsas på grund av fyrtaktsprincipen. De vibrationer som uppstår överförs till drivenheten, vilket har en negativ inverkan på drivremmens livslängd och bullernivån. För att motverka denna effekt är alternatorn (generatorn) utrustad med en överrullande alternatorremskiva (överrullande alternatorremskiva). Denna remskiva monteras direkt på växelströmsgeneratorns drivaxel, varifrån den överför drivkraften i endast en rotationsriktning. På så sätt frikopplas generatorn från vevaxelns vibrationer, vilket gör att remdriften blir tystare och smidigare. Dessutom förlängs livslängden.
Overrullande generatorremskivor: betydelse
Överrullande generatorremskivor spelar en viktig roll i tillbehörsenheter och V-ribbade remdrivsystem. På grund av växelströmsgeneratorns tröghet genereras motstånd mot remmen varje gång motorn saktar in, t.ex. genom att stänga av motorn eller växla. När remmen saktar ner tillåter överrullande generatorskivor generatorn att "överrulla" eller "frirulla". Detta förhindrar att remmen slirar och minskar slitage, vibrationer och pipande ljud.
Remskiva till växelströmsgenerator: defekt
Om remskivan i generatorn är defekt kan vibrationerna inte längre dämpas effektivt. Kraften som överförs till generatorn är då inte heller längre tillräcklig. En sådan defekt kan påverka hjälpenheterna. Det är därför viktigt att kontrollera remskivan i generatorn vid varje underhållsintervall.
Om en ny generator installeras måste även remskivan bytas ut. Specialverktyg krävs för detta.Vid byte av remskivorna i generatorn bör spänn- och tomgångsskivorna bytas ut samtidigt, eftersom dessa utsätts för lika stora påfrestningar som remskivan. Detta byte förhindrar att komponenterna går sönder igen efter en kort tid och minskar därmed risken för en reparation av generatordrivningen.
Testa om det finns en defekt remskiva till en överrullande växelströmsgeneratorDet är inte alltid man med blotta ögat kan se att remskivan är sliten. Enkla tester hjälper till att upptäcka eventuellt slitage. Om dessa misslyckas måste generatorremskivan bytas ut omedelbart.
Tester när den inte är monterad1:a testet:
Håll i innerringen och försök att vrida ytterringen i den riktning som remmen skulle vridas. Om den yttre ringen inte rör sig är allt OK. Om den rör sig måste remskivan bytas ut.
2:a testet:Håll i innerringen och vrid den i motsatt riktning mot remmen. Om den roterar är allt OK. Om ringen inte rör sig måste remskivan bytas ut.
Test med remmen monterad
Låt motorn gå på tomgång. Kontrollera remspännarskivans rörelse. Om denna är för stark kan detta vara en första indikation på slitage på generatorremskivan.
Accelerera motorn till cirka 2.000 till 2.500 varv/min. Stäng sedan av motorn och kontrollera med örat om generatorn brummar. Om du hör detta ljud kan det vara en indikation på att remskivans lager är slitet. I så fall måste även generatorremskivan bytas ut. Om bilen piper när du startar eller stänger av motorn är detta också en indikation på en sliten generatorremskivaByt ut generatorremskivan: Tips
Alternatorns remskiva bör endast bytas ut med hjälp av specialverktyg. För att undvika ytterligare skador bör du använda rätt typ av remskiva för ditt fordon. Varning: Envägskopplingar, massiva remskivor och frikopplare för överrullande växelströmsgenerator är inte utbytbara.
För bytet måste remskivans axel hållas fast med en kalibrerad momentnyckel och rätt verktyg och växelströmsgeneratorns rotoraxel måste vridas med en momentnyckel. För en remskiva med högergänga, vrid moturs. För en remskiva med vänstergänga, vrid medurs. Som regel är installationsvridmomentet 90 Nm.Observera: Plastskyddet kan inte längre användas när remskivan har tagits bort. Ett nytt lock medföljer den nya remskivan. Montera därför det nya locket först när du är säker på att du har installerat den nya remskivan korrekt i generatorn. Detta inkluderar även kontroll av att drivningen inte är feljusterad - en av de vanligaste orsakerna till för tidigt fel på remdrivningen.
Tillverkare av remskivor för generatornKända tillverkare av remskivor till generatorn är INA, Bosch, Febi Bilstein och Magneti Marelli. Var och en av dessa tillverkare står för komponenter av högsta kvalitet
Köp generatorremskivor online till låga priser
En defekt remskiva i generatorn är alltid irriterande och kostsam - även om du byter ut den själv. Om du köper generatorhjulet online kan du spara mycket på materialkostnaderna. Bläddra igenom vår onlinebutik och hitta din nya generatorremskiva. Tack vare våra snabba leveranstider på 1-3 dagar kommer du att få din reservdel inom kort tid - med garanterat gratis retur.
Topp produkter från kategorin Remskivor