- Tom






Spänningsregulatorer
(Hittade 241 resultat)
Moderna fordon har ett stort behov av elektrisk effekt, vilket täcks av generatorn - tidigare generatorn. Generatorns regulator ansvarar för att säkerställa att alla elektriska förbrukare i bilen förses med tillräcklig ström och fungerar felfritt. Detta säkerställs genom att regulatorn styr och övervakar batteriets laddningsprocess. Av denna anledning är komponenten också känd som en spänningsregulator. I startfasen avlastas motorn och koncentrationen av avgaser reduceras.
Välj bil för att se matchande delar från Spänningsregulatorer
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Hur fungerar en generatorregulator?
Moderna fordon kräver en elektrisk uteffekt på mellan 400 och 1.600 watt. Anledningen till detta är det ökande antalet funktioner som rör komfort och säkerhet, såsom elektroniska kontroller, kameror, elektrisk styrning eller elektriska bromsar. En exakt och tillförlitlig förbrukningsstyrning krävs för att förse alla enheter med ström från generatorn (alternatorn) jämnt och i linje med efterfrågan.
Ström flödar genom rotorn i generatorn, en roterande magnetspole, som ändrar magnetfältet. Värdet på denna ström styrs av generatorregulatorn beroende på den tidigare uppmätta batterispänningen. Denna process sker flera hundra gånger per sekund. På så sätt kan batteriet utjämnas snabbt och exakt vid belastningsändringar. Regulatorn ändrar strömmen genom att koppla till och från med olika långa intervall (duty cycle), beroende på varaktigheten och förhållandet mellan till- och frånkoppling levererar generatorn hög eller låg effekt. Detta beror på följande intervall:- Lång tillkoppling och kort frånkoppling inom en reglerperiod: hög generatoreffekt
- Kort tillkoppling och lång frånkoppling inom en kontrollperiod: låg generatoreffekt
Alternatorn är en kraftfull generator som levererar den el som krävs för alla elektriska förbrukare i fordonet. Mekanisk energi omvandlas till elektrisk energi via kilremmen och levereras till förbrukarna eller lagras i bilbatteriet. Växelströmmen omvandlas till likström via en likriktare. Generatorns regulator ser till att generatorn och batteriet samt de elektriska förbrukarna är perfekt synkroniserade. I nyare fordon används en multifunktionsregulator istället för generatorregulatorn, som utför många andra uppgifter utöver batteri- och användningsövervakning, till exempel feldiagnos eller stöd för motorhantering.
Generatorregulatorns uppgifter
En annan viktig uppgift för generatorns styrenhet är att anpassa batteriets laddningseffekt till omgivningstemperaturen via en laddningskurva. Detta kompenserar för det olika laddningsbeteendet vid höga och låga temperaturer (temperaturer under noll). Förutom sina grundläggande uppgifter ansvarar generatorregulatorn nu även för följande funktioner:
MotorstartNär motorn startar ökar alternatorregulatorn alternatorns uteffekt inom 2 till 10 sekunder. Denna process är till hjälp vid start i kalla temperaturer eller med ett svagt batteri.
Minimera mekanisk belastningMekanisk påfrestning är den påfrestning som orsakas av belastningsförändringar när elektriska förbrukare som helljus eller sätesvärme i fordonet slås på och av. Generatorns regulator minskar denna påfrestning på drivaxeln, lagren och spännrullen i generatorn. Detta uppnås genom en långsamt ökande eller minskande laddningskurva till börvärdet. Tidsfördröjningen skyddar komponenterna och ökar deras livslängd.
I moderna fordon övervakas batterispänningen inte längre av generatorregulatorn, utan av motorns styrenhet. Styrenheten är ansluten till regulatorn och skickar motsvarande signaler till den. I detta fall förlorar generatorregulatorn sin egentliga funktion och fungerar endast som en strömbrytare.Möjliga skador på generatorregulatornGeneratorregulatorer kräver inget underhåll och är extremt tåliga, även om de måste tåla höga belastningsnivåer. Dessa inkluderar höga temperaturskillnader, aggressiva vätskor och rengöringsmedel. Skador orsakas ofta av överhettning av elektroniken eller av fukt som tränger in genom små sprickor i höljet.
En defekt i styrenheten kan vara orsaken till startsvårigheter. Vissa skador, som korroderade anslutningar eller trasiga lindningar, kan identifieras genom visuell inspektion.Byte och reparation av generatorregulatorn
Om generatorregulatorn är defekt försämrar detta fordonets funktionalitet till den grad att bilen inte längre kan startas. Teoretiskt sett kan generatorregulatorer repareras, men det är vanligtvis mer meningsfullt att byta ut dem. Med lite erfarenhet och rätt verktyg för fordonet kan du göra det själv. Viktigt: Batteriet ska kopplas bort innan arbetet påbörjas. För att byta ut generatorns regulator måste spännhjulens täckklaff tas bort och kilremmen avlastas, därefter kan generatorn öppnas och den defekta regulatorn tas bort. När regulatorn har bytts ut är det viktigt att alla steg utförs i omvänd ordning. Förfarandet varierar beroende på fordon; den exakta strukturen, generatorns position och generatorns regulator finns i fordonets tekniska manual.
Köp generatorregulator online på MotointegratorI vår onlinebutik med cirka 5 miljoner reservdelar och tillbehör för alla bilmärken hittar du högkvalitativa generatorregulatorer från Bosch, Hella, Valeo och många andra toppmärken. Vår kundtjänst hjälper dig gärna att hitta rätt reservdel. Vilken generatorregulator som är rätt för ditt fordon beror på respektive tillverkare, fordonsmodell och den specifika generatorn.