80SEK

Delar till länkarmmontering

(Hittade 311 resultat)

Hjulupphängningen är avgörande för ett stabilt körbeteende och därmed för säkerheten för de som sitter i fordonet. Som förbindelsen mellan hjulets kontaktyta och fordonets kaross utsätts den för höga belastningar. En reparationssats för hjulupphängningen ger en snabb lösning i händelse av defekter. Och det är också viktigt. En funktionsstörning eller ett fel kan ha en enorm inverkan på körsäkerheten och till och med äventyra liv. I vår onlinebutik hittar du ett sortiment med över 5 miljoner reservdelar och fordonstillbehör, inklusive Lemförder-reparationssatser för hjulupphängningen, LKO-199 231 J-reparationssatser för hjulupphängningen, en A4 B7-reparationssats för hjulupphängningen (inklusive en önskebenreparationssats för den främre hjulupphängningen på Audi A4, A5 och Q5) i vårt sortiment.

reservdelar DELPHI

Välj bil för att se matchande delar från Delar till länkarmmontering

Alla bilmärken

Hjulupphängningens uppgift

Hjulupphängningen utgör förbindelsen mellan hjulets kontaktyta och fordonets kaross. Den överför alla rörelser och krafter från hjulhållaren till karossen och säkerställer därmed optimal hjulstyrning. Hjulupphängningen är därför också ansvarig för ett stabilt körbeteende och säkerheten för de åkande i fordonet.

Hjulupphängningens funktion

Hjulupphängningen är en del av bilens chassi. Den består av flera komponenter som hjul, hjulhållare, hjullager, bromsar, hjulupphängning, axelhållare, fjädring (inklusive stabilisator), dämpning, styrväxel, rattstång, enhetsfästen, t.ex. motor- och transmissionsfästen, sidoaxlar, axeldrivningar och chassikontrollsystem. Dessa funktionsgrupper är självständiga system som måste vara exakt harmoniserade med varandra. Detta är det enda sättet att säkerställa att hela chassit fungerar optimalt.

Inom chassit säkerställer hjulupphängningen optimal hjulstyrning och överför alla rörelser och krafter från hjulhållaren till karossen. För att säkerställa ett säkert körbeteende måste denna process ske omedelbart. För detta ändamål används styrarmar med leder.

Ledsarmar för fjädring

Upphängningens styrarmar överför fjäder-, dämpnings- och stabilisatorkrafter samt hjulstyrningsuppgifter. De är tillverkade av antingen aluminium (smidda, pressgjutna) eller stål (smidda, gjutna, plåt). Beroende på konstruktionskraven används två-, tre- eller fyrpunkts styrarmar. Antalet punkter avser anslutningspunkterna på en styrarm.

Antal styrarmar på fram- och bakaxeln

Länkar med kulleder används alltid för att ansluta hjulhållaren till karossen på framaxeln. De ger den rörelsefrihet som krävs för att styra hjulet. Minst tre styrarmar krävs för hjulstyrning: en nedre styrarm, en övre styrarm och en dragstång. Vid axelkonstruktioner med fjäderben räcker det även med två styrarmar och dämparen för hjulstyrning. I vissa axelkonstruktioner används upp till fem styrarmar. I detta fall fördelas de påförda krafterna mellan styrarmarna.

Kulleder är inte absolut nödvändiga på bakaxeln. Av denna anledning används vanligtvis gummilager eller hylsleder här. Fem tvåpunktslänkar och fem leder krävs för utmärkt styrning av bakaxeln.

Typer av styrarmar

Beroende på installationsriktningen delas styrarmarna in i:

  • Wishbones som är placerade tvärs mot hjulplanet
  • Längsgående styrarmar, som är placerade i färdriktningen
  • och vridbalk - två bakre armar anslutna till en tvärbalk

Beroende på deras funktion kategoriseras styrarmar i tre typer: Styrarmar, fjädringsarmar och hjälpstyrarmar:

Guide-styrarmar tar över hjulstyrningen utan att stödja fordonets vikt. Huvudsakligen horisontella krafter överförs till länkarmarnas leder.

Suspensionskontrollarmar är kontrollarmar som har ytterligare kraftöverföringspunkter för dämpar- och fjäderkrafter. Dessa verkar vertikalt och är större än de horisontella krafterna. Av denna anledning är stödlänkarna större och stabilare än styrlänkarna. I princip är det också möjligt att använda styrarmar som stödarmar.

Hjälpstyrarmarna förbinder styr- och upphängningsarmarna med varandra. I speciella axelkonstruktioner ansluter de dem också till hjulhållaren.

Länkarmarnas sammanfogningar

Varje styrarm har minst två leder. De delas in i kaross- och hjulled. När det gäller leder på karossidan används gummilager som pressas in i de hål som finns i styrarmen. Det är här rörelserna sker i gummit. Det är viktigt att varken gummilagrets innerhylsa eller ytterring kan rotera. Detta är endast möjligt genom en felfri anslutning mellan metallen och gummit. Med dessa leder är rotationsrörelsen begränsad till en vinkel på ca ± 20 grader och en uppåtgående eller tvärgående rörelse till en bana på ±1 millimeter. Fördelarna med denna typ av led är gummits vibrations- och bullerdämpning.

Leder på hjulsidan ansluter styret till hjulhållaren via kulleder som är bultade eller nitade till styret eller pressade in i ett kopphus. Om kullederna är flänsmonterade kan de bytas ut utan att ändra styret, vilket kan minska reparationskostnaderna. Om kullederna är integrerade i styret måste de bytas ut helt och hållet tillsammans med styret. Fördelarna är lägre vikt, mindre monteringsutrymme och högre funktionssäkerhet.

Typer av hjulupphängning

Det finns olika typer av hjulupphängning. Typerna inkluderar oberoende hjulupphängningar, sammansatta axlar och styva axlar. De är en del av ett fordons chassi och är en viktig del av fordonstekniken.

Tillverkare av reparationssatser för hjulupphängning

Marknaden för reparationssatser för hjulupphängning är omfattande. Det kan vara svårt att behålla överblicken. Topptillverkare inom detta område inkluderar Tedgum, Reinhoch, Moog, Monroe, Meyle, Lemfoerder, Febi Bilstein och 4Max. Du kan hitta din nya reparationssats för hjulupphängning från dessa tillverkare i vår prisbelönta onlinebutik.

Köp en reparationssats för hjulupphängning online till ett förmånligt pris

Hjulupphängningen är en säkerhetsrelevant komponent på fordonet. Vid reparation av hjulupphängningen bör verkstadsspecialister kontrollera alla upphängningskomponenter. Detta inkluderar att kontrollera om gummibälgarna på lederna är täta och om det föreskrivna avböjningsspelet (axiellt spel) för kulbultarna är korrekt. Vid byte av fjädringskomponenter bör endast produkter från etablerade OE-leverantörer användas.

För att spara kostnader kan du köpa en reparationssats för hjulupphängningen från premiumtillverkare och toppmärken i vår onlinebutik. Detta sparar pengar och säkerställer också att den produkt du beställer är en högkvalitativ produkt. Gör din beställning idag.

Topp produkter från kategorin Delar till länkarmmontering

Placeringskriterier