- Tom

Länkarm
(Hittade 5403 resultat)
Köp styrarmar billigt online på Motointegrator
Oavsett om du letar efter kontrollarmar, upphängningsleder, styrleder eller andra reservdelar för din bils chassi - Motointegrator erbjuder dig ett omfattande utbud av högkvalitativa reservdelar för alla vanliga fordonstyper och bilmodeller. Övertyga dig själv om den höga kvaliteten på våra produkter. Välrenommerade tillverkare, snabba leveranstider och förmånliga priser - Motointegrators sortiment kännetecknas av en mängd fördelar!
Välj bil för att se matchande delar från Länkarm
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Funktion hos länkarmar
Som ett cylindriskt förbindningselement är bultar en viktig del av ett stort antal maskiner. Bultar spelar också en viktig roll i fordon, till exempel i chassit. Bultar används främst när det finns en tvärgående belastning. Bultar är ofta utrustade med olika ytterligare gjutna element, såsom ett huvud, krysshål, kort gänga eller kryssspår, för att säkerställa en positiv passform mellan bulten och de anslutande delarna.
Byte av upphängningsledUpphängningsleden är en viktig komponent som är fäst vid styrarmen för att ansluta styrarmen till hjullagerhuset. Som en del av hjulupphängningen ser dessa leder - precis som stötdämparna - till att din bil har förstklassigt grepp och är därför avgörande för din körkomfort. Är din bils hjulupphängningsleder defekta? Skramlande ljud som märks vid kurvtagning eller körning genom gropar tyder på att hjulupphängningslederna är slitna och bör bytas ut. Du hittar lämpliga reservdelar för fjädring och liknande i Motointegrators onlinebutik.
Beställ länkarmar i onlinebutiken
På Motointegrator är du garanterad att hitta rätt styrarmsstift och rätt styrled för din bil. Vi har olika tillverkare som 4MAX, Fortuna Line, Korea och MOOG på erbjudande. Våra produkter är av högsta kvalitet till bästa pris! Övertyga dig själv om vår förstklassiga service och den snabba och okomplicerade leveransen av reservdelar, biltillbehör, tuningartiklar och offroadtillbehör.
Topp produkter från kategorin Länkarm
Vilken funktion har länkarmen?
Länkarmarna är en del av chassit och är oumbärliga vid individuell hjulupphängning, som är vanligt i moderna fordon. Länkarmarna är dock bara en del av chassit. I vardagligt språkbruk har termen även kommit att användas för andra delar av chassit. Följande komponenter kan hittas i chassiupphängningen:
- Länkarmar
- Längsgående länkarmar
- Torsionsfjädrar, även kallade längsgående länkarmar
- Fjädrar parallella med (stel) bakaxel (Panhardstång)
- Stabilisatorstänger
- Krängningshämmare eller vardagligt kallade "stabis" eller stabistänger
Hur många länkarmar finns det på ett fordon?
Varför slits tvär- och längsgående länkarmar?
Karossidan:
- en yttre lagerbussning, som är fastskruvad eller svetsad på länkarmen
- ett gummilager i den yttre bussningen
- en lagerbussning över gummilagret
- bult
Hjulsidan:
- ett sfäriskt lager med en bult på den uppåt- (nedre länkarm) eller nedåt- (övre länkarm) riktade sidan
- en gummimanschett som håller fettet i lagret och fungerar som dammskydd
- bulten pressas genom en motsvarande bussning vid hjulnavet och skruvas fast (bulten har en gänga)
Det sfäriska lagret på hjulsidan är rörligt i alla riktningar och kan även vridas runt sin egen axel.
Gummilagren på karossidan fungerar också som smörjning av bulten. På hjulsidan är styrbulten till hjulnavet skyddad av en gummihätta, en dammskyddshätta. Detta håller också det fett som behövs för smörjning i lagret.
Vid högkvalitativa märkesprodukter, som även installeras i fabriken, kan fordonsägaren lita på att bultar och bussningar är tillverkade av lika högkvalitativa och särskilt härdade stål eller gjutgods. Under normala användningsförhållanden är det då snarare dammskyddshättorna av gummi samt gummilagren som med tiden blir porösa på grund av åldring. Smuts tränger in på hjulsidan och fettet läcker ut. Då slits lagret snabbt. Vid långvarigt dåliga vägförhållanden påskyndas slitaget motsvarande.
Kan länkarmar bytas ut individuellt?
Detta är dock inte möjligt för varje länkarm. Dessutom kan länkarmen deformeras om utbytet försenas för länge. För detta finns också mätverktyg hos märkesverkstäderna. Dessutom gör tidsåtgången för att byta ut lager och bussningar ofta besparingen jämfört med att byta hela länkarmen obetydlig, ja, till och med högre.
Eftersom länkarmar är ganska dyra, byts de ofta ut individuellt. Men precis som med stötdämpare är det rekommenderat att byta dem parvis (vänster/höger). Dock belastas övre och nedre länkarmar olika mycket. När de nedre länkarmarna byts ut kan de övre länkarmarna fortfarande hålla i många tusen kilometer. Det finns dock bilägare som väljer att byta ut hela chassit, det vill säga länkarmar, längsgående länkarmar, stabilisatorstänger, bakaxellager osv.
Hur upptäcker man defekta länkarmar?
En svampig körkänsla kan också uppstå. Detta märks ofta inte av föraren, eftersom körbeteendet förändras mycket långsamt under månader eller år. Därför kan det hända att den förändrade körkänslan knappt märks till en början. Det är dock inte alltid länkarmarna som är defekta. Ofta är det de betydligt billigare stabilisatorstängerna eller gummilagerna till krängningshämmarna som har slitits ut.