- Tom

Dragstänger, central
(Hittade 2 resultat)
Styrningen är en av de viktigaste funktionerna i varje bil. Ny utveckling gör ständigt styrningen ännu enklare och mer exakt. Vissa komponenter fortsätter att spela en viktig roll i varje form av utveckling. Middle dragstänger är definitivt en av dessa delar.
Välj bil för att se matchande delar från Dragstänger, central
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Styrningen av en bil
Föraren använder styrningen för att bestämma i vilken riktning bilen ska färdas. Grundprincipen har alltid varit densamma. En vridrörelse påratten överförs till de två framhjulen via styrsystemet. Tidigare skedde detta fortfarande på ett i stort sett direkt och rent mekaniskt sätt. Föraren var därför tvungen att använda mycket kraft för att vrida ratten i den ena eller andra riktningen - för att inte tala om de omfattande svängrörelser som krävs vid vändning eller parkering. Men uppfinningen och den ständigt ökande användningen av servostyrning har förändrat allt detta. Styrsystemet får hjälp utifrån på olika sätt. Detta innebär att föraren behöver använda mycket mindre kraft om han eller hon vill styra bilen i en viss riktning.
Typer av moderna styrsystem för bilar
I moderna bilar har tre typer av styrhjälp etablerats under de senaste åren.
- Hydraulisk styrning
- Elektrohydraulisk styrning
- Elektromekanisk styrning
Hydraulisk styrning
I denna typ av styrning sätts en vätska under tryck och detta tryck används för att förstärka styrrörelsen. Det nödvändiga trycket kommer från en pump, som sitter direkt påbilmotorn och drivs av en rem. Detta fungerar i sig mycket bra, men ökar bränsleförbrukningen. Utvecklarna satte därför igång att ta fram nya varianter.
Elektrohydraulisk styrningEn av varianterna förlitar sig på elektrohydraulik. Grundprincipen med tryck och styrrörelse är densamma. Den remdrivna motorn ersätts dock av en oberoendeelektrisk motor. Baserat på flera aspekter, såsom rattrörelsen eller körhastigheten, bestämmer flera sensorer när och hur mycket elektrohydrauliken ska hjälpa till. Vissa förare är dock inte helt nöjda med detta. Ibland kan det vara en liten fördröjning innan elmotorn blir tillräckligt märkbar.
Elektromekanisk styrning
Detta är den mest moderna styrvarianten. Med elektromekanisk styrning utelämnas den hydrauliska delen. Istället verkar elmotorn direktpådenstyrningen. Detta kan ske antingen direkt i botten av rattstången eller längre upp på rattstången. Implementering längst ner på rattstången är vanligare i större bilar. En sensor på ratten känner av vad föraren vill och elmotorn hjälper omedelbart till att implementera styrrörelsen. Med detta system kan styrassistansen fungera särskilt precist. Dessutom är det denna typ av styrning som gör många autonoma funktioner möjliga över huvud taget. De mest praktiska exemplen är korrigering av sidvind och automatiska parkeringshjälpmedel.
Spårstängernas rollOavsett assistanssystem måste styrrörelsen överföras till båda hjulen. Och det är just här som spårstängerna kommer in i bilden. Enkelt uttryckt ansluter spårstängernastyrstången medhjulupphängningen. Så när styrstället rör sig fram och tillbaka som ett resultat av styrrörelsen överför styrstället denna rörelse till de två hjulen. Denna typ av interaktion kallas styrknogstyrning. Beroende på fordonsmodell involverar detta två- eller tredelade styrstänger.
De individuella dragstängerna består vanligtvis av tre delar: två leder och ett stålrör. Lederna är placerade i båda ändarna av styrstången och säkerställer rätt anslutning med hjälp av kulfogar. Detta gör att rörelserna mellan styrstången och hjulupphängningen kan överföras och utjämnas så flexibelt som möjligt. Stålrörets längd kan justeras. Denna justerbarhet leder oss också till namnets ursprung. Spårstängerna används också för att individuellt justera spåret för de två hjulen. Detta innebär att hjulen kan riktas in idealiskt genom att ändra längden på styrstängerna.Möjliga problem med de centrala dragstängernaSpårstängerna i sig orsakar sällan problem för föraren. Extern påverkan såsom rost eller oavsiktlig skada måste inträffa för att de centrala dragstängerna som sådana ska behöva bytas ut. Saker och ting blir mer spännande vid lederna. Dessa kan bli slitna med tiden eller fungera orundat. Detta sker oftast genom att smuts, sand eller liknande partiklar kommer in i leden och orsakar ytterligare slitage. Om en av lederna orsakar problem bör hela länkstången bytas ut.
Byte av de centrala dragstängernaEftersom styrningen är ett mycket känsligt och, framför allt, viktigt system i bilen, bör detta byte endast utföras av verkligenkunniga händer. Dessutom behöver du ofta specialverktyg som det vanliga hushållsgaraget normalt inte har. Därför är det i de allra flesta fall en bra idé att gå till en specialistverkstad om du har problem med styrstängerna - om du inte redan är en välutrustad mekaniker själv.
Beställ dragstänger online på Motointegrator
De centrala dragstängerna är ett enormt viktigt kopplingselement i ett komplext och sofistikerat system. Om det uppstår problem med själva stången eller särskilt med lederna är det dags för ett snabbt byte. Du hittar säkert de lämpligareservdelarna för detta i Motointegrators prisbelönta onlinebutik.