80SEK

Tändkablar

(Hittade 845 resultat)

Att starta ett fordon är en komplex och krävande process för komponenterna. De komponenter som berörs är tändledningarna (även kända som tändkablar). De leder genererade spänningar till tändstiftet så att blandningen av luft och bränsle antänds. Fordonet startar och kan starta. Defekter och det resulterande behovet av att byta ut tändkablarna uppstår då och då. På Motointegrator hittar du rätt reservdelar för sådana fall. Vi levererar blixtsnabbt inom 1-3 arbetsdagar.

Välj bil för att se matchande delar från Tändkablar

Alla bilmärken

Vad används tändkablar till?

Bilens startbatteri levererar energi vid en låg spänning på 12 volt. Spänningen höjs endast av tändspolens funktion, som fungerar som en transformator. Strömmen flödar nu genom tändkablarna med upp till 40 000 volt. Dessa har bara en uppgift: att överföra energi under högspänning. När energin har nått tändstiftet skapas en gnista. Detta gör att gasblandningen antänds, bilen startas och är redo att köras.

Var finns tändkablarna och hur är de konstruerade?

Tändkablarna löper från motorrummet till motorn. De är anslutna till tändspolen via en tändfördelare, som i sin tur är ansluten till startbatteriet. Tändfördelaren fördelar energin till ledningarna, som vidarebefordrar den till tändstiftet. Du kan känna igen tändkablar i ditt fordon genom denna position och dessa anslutningar.

Tändkablarnas konstruktion är baserad på de ibland extrema kraven. De höga temperaturerna börjar i tändkablarna och stiger i motorn. På grund av de extrema förhållandena i motorrummet å ena sidan och närheten till motorn å andra sidan, måste tändkablarna vara robusta. De måste klara temperaturer på 200 °C och de ovannämnda spänningarna på upp till 40 000 volt. Hur höga temperaturerna och spänningarna faktiskt är varierar beroende på respektive fordon och dess drivtyp.

Olika typer av tändkablar för olika krav

Tändkablar behövs inte i alla fordon. Det finns till exempel tändspole med tändstiftsbrunn, där tändspolen är monterad direkt på tändstiftet. Följaktligen krävs ingen tändfördelare. I synnerhet nyare fordon har ofta tändspolar med tändstiftshål, till exempel HYUNDAI i20 (GB, IB) 1.2 och KIA PICANTO (JA) 1.2

Om å andra sidan tändkablar används, är deras struktur i princip densamma för alla kablar: en tändkabel har vanligtvis en dubbel mantel. Inuti kabeln finns bland annat ledarmaterialet, som varierar med de olika tändkablarna och definierar de enskilda typerna.

  • Kopparkabel
  • CopperCable: individuella tändkablar av koppar, som till exempel används av märkena Audi, Mercedes-Benz, Seat och Skoda
  • PowerCable: rostfri ståltråd till kabeln, vilket möjliggör högre spänningar; används i vissa Renault-fordon
  • CarbonCable: med integrerad glasfiber; avsedd för fordon med effektivt motstånd
  • Hela systemet, från tändspolen till tändkablarna till motorn, måste vara perfekt harmoniserat. Bättre kablar erbjuder i allmänhet möjligheten att optimera tändningsprocessen, men är inte lämpliga för användning i alla fordon.

    Defekta tändkablar: Tecken och korrekt förfarande

    I början av varje defekt finns orsaker och tecken. Förutom det faktum att tändkablar är naturliga slitdelar, kan felaktig kabeldragning och defekter i andra tändkomponenter skada tändkablarna. Med tiden blir defekterna märkbara enligt följande:

    • Skador synliga på utsidan av kablarna
    • Tändningen av fordonet orsakar allt större problem
    • Annars oförklarlig hög bränsleförbrukning
    • Snäppande ljud eller tändbågar vid start av motorn

    Om det finns minsta misstanke om defekter i tändkablarna, besök verkstaden. Det största problemet med defekta tändkablar är eventuella skador på andra komponenter. Redan innan fordonets tändning fallerar helt kan katalysatorn bli defekt. Detta inträffar t.ex. så snart oförbränt bränsle når katalysatorn. Katalysatorn skadas sedan under efterförbränningsprocessen. Att byta ut en katalysator är betydligt dyrare än att byta ut en tändkabel i rätt tid.

    Byte av tändkablar: Så här fungerar det!

    Tändkablarna är fästa vid motorblocket. Om de inte är synliga finns det ett lock framför dem. När du har tagit bort locket tar du bort tändkablarna från motorn. Dra ut kablarna ur tändstiftsguiden och ta sedan bort dem från tändspolen eller tändfördelaren. De nya kablarna kan sedan monteras genom att upprepa processen i omvänd ordning:

    1. Anslut kabeln till tändspolen eller tändfördelaren
    2. För in kabeln i styrningen på motsvarande tändstift
    3. Klipp fast kontakten på tändstiftet på motorblocket

    Beroende på hur många cylindrar det finns upprepas denna procedur flera gånger. Det är lämpligt att ta bort varje gammal kabel individuellt och montera den nya. Genom att ta bort och installera enligt "kabel för kabel"-schemat minskar du sannolikheten för att göra misstag genom att blanda ihop kablar.

    Kända varumärken för tändkablar och kvalitetsprodukter från BOSCH

    På Motointegrator hittar du tändkablar från varumärkena BOSCH, BERU BY DRIV, ENGITECH och MAGNETI MARELLI. Våra tändkablar är högkvalitativa och robusta. Snabb leverans och användarvänliga sökfunktioner gör det enkelt för dig att hitta din perfekta reservdel.

    Topp produkter från kategorin Tändkablar

    Placeringskriterier

    Vilka tändsystem finns det?

    Bensinmotorer, alltså förbränningsmotorer som drivs med vanlig bensin och super, behöver en tändgnista. Denna genereras av tändstiftet. Den nödvändiga strömmen överförs från tändspolen via tändkablarna till tändstiftet.

    Sedan 1990-talet har det skett betydande framsteg inom tändsystem. I äldre fordon från denna tid är de traditionella cylindriska tändspolarna och den mekaniska tändfördelaren fortfarande välkända för många. Detta system ersattes av helt elektroniska tändmoduler, och senare tillkom den hel-elektroniska semi-direkta tändningen samt dubbelgnisttändspolen. Den senare sitter vanligtvis under locket i cylinderhuvudet, direkt mellan tändledningarna. En tändspole försörjer alltid två tändstift.

    Vilka material är tändkablar gjorda av, och finns det andra komponenter?

    Tidigare var tändkablar helt enkelt omgivna av en PVC-isolering. Men i dag genererar motorer betydligt högre temperaturer än tidigare (på grund av motorernas downsizing har turboladdare blivit oumbärliga, vilket leder till en effektivare och därmed varmare förbränning). Bland de första biltillverkarna som insåg detta för sent var de första modellerna från Mercedes som kom ut på marknaden på 1990-talet. Temperaturen i motorerna var redan då så hög att motorkablar med PVC-isolering bokstavligen smulade sönder och orsakade kortslutningar som förstörde styrdonen. Sedan mitten av 1990-talet använder exempelvis Mercedes silikonisoleringar. Dessa klarar temperaturer upp till 220 grader.

    Moderna tändkablar har idag också en silikonisolering. Denna isolering måste också vara säker mot ännu högre strömstyrkor. Upp till 40 000 volt flödar genom moderna tändsystem, och tändkablarna måste därför vara genomslagssäkra. Än mer än tidigare gäller att man aldrig ska röra vid tändkablarna på en motor som är igång: det finns en akut livsfara! Själva tändledningarna består av olika material som koppar eller aluminium.

    Hur kontrollerar man en tändkabel?

    En första kontroll är en visuell inspektion av tändledningarna. Krossade kablar eller svullna isoleringar tyder på en skada. Likaså trasiga (smulade, spröda) kontakter. Den komplexa uppbyggnaden inuti tändledningarna (motstånd) gör en ytterligare visuell inspektion nästan omöjlig. Istället används en multimeter för att mäta motståndet. Motståndsmätningen är den avgörande mätningen.

    Hur många ohm ska tändkablar ha?

    Hur högt motståndet ska vara kan inte sägas generellt. Det beror på många faktorer. Framför allt de använda motstånden är avgörande. Dessutom definierar varje biltillverkare toleransområdet olika för varje motor. Motståndet ligger i kilo-ohm-området. För tändkablar med kopparkärna ligger toleransen mellan 1 och 6,5 kΩ.

    Det finns också blind- och kolmotstånd. Motståndet mäts per meter och multipliceras med kabelns längd. En toleransvärde läggs också till. Med ett induktivt blindmotstånd ligger motståndet mellan 2,2 och 8 kΩ. Med kolmotstånd mellan 10 och 23 kΩ per meter tändledning.

    Är längden på tändkablarna viktig?

    Tändkablarnas längd har i grunden ingen påverkan. Strömmen tar i genomsnitt 3,3 nanosekunder per meter tändledning, vilket är försumbart. Vid motståndsmätning måste dock tändkabellängden beaktas.

    När är tändkabeln defekt? Hur ofta bör den bytas?

    Om de angivna värdena inte längre överensstämmer med biltillverkarens specifikationer enligt verkstadshandboken måste kabeln bytas ut snarast. Det finns dock andra svaga punkter, nämligen kontakterna vid pluggarna, som kan bli blöta och korrodera. När en tändkabel bör bytas beror mycket på körsträckan, yttre omständigheter och naturligtvis tidsperioden. I stadstrafik med många stopp och starter uppstår enorm värme runt tändkablarna, medan körsträckan är viktigare för dem som kör långa sträckor.

    Ska tändkablar bytas enskilt?

    Tändkablar bör alltid bytas som en komplett uppsättning. Om en tändkabel visar tecken på fel är det oftast bara en fråga om kort tid innan nästa kabel också börjar krångla. Därför rekommenderas alltid att byta alla tändkablar samtidigt. Detta är också viktigt eftersom tändkablar annars kan ha olika kärnor (koppar, aluminium) eller olika motstånd.

    Vad bör bytas samtidigt?

    Förutom tändkablarna bör även tändstiften och tändspolarna (t.ex. vid dubbelgnisttändspolar) bytas ut, alltså hela tändsystemet från anslutningen till motorkablaget.

    Vilka tändkablar och tändstift ska användas?

    Tidigare behövde de tekniska värdena för tändkablar och tändstift passa. Idag finns det märken på tändstift som har ett godkännande från biltillverkaren, eller inte. Även för tändkablar bör endast märkesprodukter användas, eftersom motormanagement i moderna fordon är lika komplext som känsligt.