80SEK

Tändstift

(Hittade 1309 resultat)

Köp tändstift billigt online på Motointegrator

Är du ute efter högkvalitativa tändstift till toppriser? Då har du kommit till rätt ställe på Motointegrator. Vi erbjuder inte bara tändstift, utan även många andra reservdelar som för bromssystem eller belysning av alla vanliga fordonstyper och bilmodeller. Dra nytta av de många fördelarna med online-shopping och beställ bildelar enkelt och bekvämt hemifrån.

Välj bil för att se matchande delar från Tändstift

Alla bilmärken

Tändstiftets funktion och struktur

Som en del av motorsystemet i fordonet utför tändstiftet en viktig uppgift: det är där för att antända bränslet, som blandas med luften, i rätt ögonblick. Tändstiftet får sin ström från bilbatteriet. En dieselmotor behöver inga tändstift, den arbetar med luft som värms upp på ett sådant sätt att dieseloljan, som långsamt tillförs, antänds av sig själv och inte behöver någon tändgnista. Ett tändstift måste vara anpassat till motorns värme. Tändstift som är för varma gör att elektroderna brinner för snabbt.

Ett tändstift måste avfyras mellan 500 och 3500 gånger per minut. En komplex teknik är ansvarig för denna höga prestanda. Från en SAE-anslutning eller 4 mm gänga, som är ansluten till en tändkabel eller en tändspole, leds spänning via mittelektroden till den andra änden av tändstiftet. Isolatorn runt mittelektroden, som vanligtvis är gjord av keramik, förhindrar överslag från fordonets jord till fordonets jord och säkerställer att spänningen flödar via den kortaste vägen via mittelektroden. Ett metallhölje säkerställer att förbränningsvärmen leds bort. Jordelektroden är placerad i slutet av tändstiftet. Om gnistan på grund av hög spänning hoppar från mittelektroden till jordelektroden, sluts den elektriska kretsen och förbränningsprocessen startas.

Stort urval av tändstift i vår butik

Om du vill köpa ett nytt tändstift, ta en titt i vår butik idag. Spara pengar genom att få ditt favorit tändstift levererat direkt hem till dig. Förmånliga priser och snabb leverans gör shopping på Motointegrator så attraktivt. Du kan använda vår praktiska sökfunktion för att bara visa produkter som matchar dina exakta krav. Upptäck till exempel produkter från kända varumärken som DENSO eller NGK till oslagbara priser! Förutom tändstift innehåller vårt sortiment också många andra högkvalitativa tuningdelar för din bil, från filter till komponenter för bromssystemet. Ditt Motointegrator-team önskar dig mycket nöje med att surfa!

Topp produkter från kategorin Tändstift

Placeringskriterier

Hur kan för hårt sittande tändstift lossas?

Den som drar åt ett tändstift för hårt kommer förr eller senare att stöta på problem vid nästa service. Redan under normala förhållanden kan tändstiftet eller glödstiftet nästan svetsas fast i gängan och bli mycket svårt att lossa. Även bristande underhåll kan leda till att ett tändstift eller glödstift fastnar och nästan kärvar fast. Det är inte ovanligt att tändstiftet eller glödstiftet går av, vilket innebär en enorm arbetsinsats: hela cylinderhuvudet måste tas bort och det gamla tändstiftet eller glödstiftet måste skäras ut. Ofta måste även gängan efterbearbetas. Tids- och kostnadsinsatsen är enorm.

Det är därför viktigt att vidta några åtgärder om tändstiftet eller glödstiftet inte alls går att lossa. Man bör absolut inte förlänga hävarmen på tändstiftsnyckeln och dra med all kraft, eftersom tändstiftet eller glödstiftet ofta går av då. Det finns två metoder som kan kombineras. Kombinationen rekommenderas ändå, eftersom, som sagt, om tändstiftet eller glödstiftet går av blir arbetsinsatsen betydligt större. Så, tändstiften eller glödstiften bör sprejas rikligt med rostlösare eller krypolja dagen innan. Eventuellt kan man applicera mer rostlösare efter några timmar.

Innan du försöker lossa tändstiften eller glödstiften, låt motorn gå och komma upp i arbetstemperatur. Ju högre värme, desto bättre. Genom att kombinera båda dessa åtgärder ökar chansen avsevärt att du kan lossa tändstiften eller glödstiften utan större svårigheter.

Tändstiftsbilden: varför bränner tändstift igenom?

Tändstiften bör läggas åt sidan så att du kan tilldela varje tändstift till respektive cylinder. Därefter kontrolleras tändstiftsbilden. Här kan du skilja på fyra olika förbränningsbilder, som också kan likna varandra i nyanser, vilket gör det svårt för en lekman att identifiera korrekt:

- En vit-grå förbränningsbild, även synlig på keramiken

- En oljig-svart eller sotig förbränningsbild, även kraftigt svartfärgad keramik och gänga

- En ljusbrun förbränningsbild, ren keramik

- En grå förbränningsbild, ren keramik

Den vit-grå förbränningsbilden tyder på en mycket mager blandning. Motorn måste då alltid arbeta på högvarv och brinner mycket hett. Elektroden är ofta kraftigt bränd. Det oljiga svarta tändstiftet indikerar däremot en för fet blandning som inte brinner rent. En för liten elektrodavstånd kan också vara orsaken. Den bruna förbränningsbilden är optimal, medan den grå förbränningsbilden med ren keramik tyder på en medvetet sparsam körstil, där motorn inte pressas till höga prestanda trots mager blandning eller att blandningen är fetare vid hög belastning.

En sparsam körstil ger denna förbränningsbild, som också är acceptabel. Om förbränningsbilden inte är bra, räcker det inte med att byta tändstift. Även motorns inställningar bör kontrolleras. I moderna motorer kan det vara en lossad eller trasig vakuumslang eller en av de många sensorerna (luftmassemätare, vattentemperatur, insugsluftstemperatur osv.) som kan orsaka ett felaktigt motorstyrsystem. Även oseriös chiptuning (trimboxar som visar felaktiga värden) kan vara en vanlig orsak.

Hur och med vad rengörs tändstift?

Använd en liten stålborste för att rengöra tändstiftet. Därefter kan även sandpapper användas. Det är viktigt att elektroden är vass. Om elektroden är rundad av är tändstiftet inte längre användbart.

Elektrodavståndet mellan centrumelektroden och jordelektroden är också viktigt. De flesta motorer kräver ett avstånd på 0,6 mm. För moderna motorer kan det dock vara mellan 1,0 och 1,2 mm, medan tändstift för gräsklippar- eller båtmotorer kan ha ett avstånd på upp till 0,4 mm. Det finns speciella mätverktyg för att mäta detta. När du justerar avståndet är det viktigt att jordelektroden är rak och parallell med centrumelektrodens yta.

Vad bör man tänka på vid installation av nya tändstift?

Först bör du kontrollera med din fordonstillverkare vilka tändstift som är godkända. Men även med godkända tändstift kan det finnas betydande skillnader i tändkvalitet. Om tändningen fortfarande inte är tillfredsställande rekommenderas det att prova tändstift från en annan tillverkare.

Glöm inte tätningen. Tändstiften skruvas in enligt tillverkarens anvisningar, oftast handfast och sedan en kvarts varv till. Alternativt i två steg med ett visst vridmoment. Dra inte åt tändstiften för hårt!

Att bara byta tändstift är ofta inte tillräckligt. Tändkablarna tappar också sin prestanda med tiden. Använd endast märkesprodukter, eftersom alla elektriska värden måste passa perfekt till motorn. I moderna motorer sitter ofta tändspolarna på tändstiftshattarna. Även här är märkesprodukter ett måste. Använd aldrig begagnade delar.

Vad ska man göra om tändstiften blir blöta?

Det finns två typer av "blöta" tändstift. För det första när motorn har blivit dränkt, och tändstiftet är helt indränkt i bränsle. Här måste du definitivt vänta tills tändstiftets elektrod har torkat. Detta tar vanligtvis mellan 15 och 30 minuter.

Den andra typen är när tändstiftshattarna har blivit blöta av vatten, till exempel vid en tvätt. Använd en tryckluftpistol för att blåsa bort vattnet. Blås ur tändstiftshattarna och tändstiften. Kom ihåg att det kan finnas högspänning i tändsystemet, vilket kan vara livsfarligt. Arbeta aldrig med tändkablarna eller tändsystemet när tändningen är påslagen. Även isolerade tändkablar behöver bara en liten isoleringsskada för att du ska få en kraftig elektrisk stöt.

När och hur ofta ska tändstift underhållas?

För äldre motorer, alltså för youngtimers och veteranbilar som är utrustade med motsvarande tändstift, bör underhållsintervallen ligga mellan 15 000 km och 30 000 km. Eller, om fordonet används sällan, beroende på förhållandena (hög luftfuktighet) varje 1 till 2 år. Moderna Long Life-tändstift tillåter underhållsintervaller på upp till 50 000 till 60 000 km. Här bör tillverkarens rekommendationer följas. Eftersom biltillverkarna ofta lovar mer än de kan hålla, är det också värt att fråga i relevanta forum, eftersom en tidigare tändstiftsbyte kan förbättra motorns prestanda.