80SEK

ABS-sensorer

(Hittade 2259 resultat)

Tack vare ABS-sensorer är låsta hjul ett minne blott. ABS-sensorer eller hjulhastighetssensorer är en viktig del av det låsningsfria bromssystemet och andra körsäkerhetssystem i bilar.

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från ABS-sensorer

Alla bilmärken

Är en ABS-sensor på din bil defekt? Beställ en ny högkvalitativ hastighetssensor från Motointegrators prisbelönta onlinebutik. Förutom förmånliga priser imponerar Motointegrator med blixtsnabb leverans. Din nya ABS-sensor kommer att vara hemma hos dig inom 1 till 3 arbetsdagar.

ABS-sensorer - funktion och betydelse i bilen

ABS-sensorer fungerar som signalsändare för din bils låsningsfria bromssystem. Detta är främst avsett att förhindra att hjulen låser sig vid inbromsning. Samtidigt säkerställer ABS bättre manövrerbarhet, högre körsäkerhet, förbättrad kördynamik och mer körkomfort. ABS möjliggör också lägre bränsleförbrukning och, som ett resultat, lägre CO2-utsläpp.

För att göra detta mäter sensorn hjulhastigheten. Den överför detta som en signal till ABS-styrenheten. Det finns en separat ABS-sensor på varje hjul på din bil. ABS-styrenheten analyserar hjulens hastighet för att avgöra om du accelererar eller bromsar din bil. Om hastigheten sjunker plötsligt eller kraftigt reglerar systemet bromstrycket för att förhindra att bilen låser sig och får sladd, t.ex. vid en nödbromsning. Det hydrauliska trycket i bromssystemet regleras genom att bromsvätska släpps ut eller pumpas tillbaka flera gånger inom en sekund. Detta resulterar i "stutter braking", som kännetecknas av ett ryck i bromspedalen.

Beroende på typ av sensor läses och används data från hjulhastighetssensorn inte bara av ABS; ESP (Electronic Stability Programme), backstarthjälp och till och med navigationssystemet i din bil använder också hastighetssignalerna.

Aktiva och passiva ABS-sensorer

Man skiljer mellan aktiva och passiva hjulhastighetssensorer:

Passiva hjulhastighetssensorer

Passiva hjulhastighetssensorer överför en inducerad spänningssignal i form av en sinuskurva till styrenheten från ca 7 km/h. För detta ändamål monteras ett kugghjul på bromsskivan, bromstrumman, axeln eller hjulnavet. Även om passiva hjulhastighetssensorer inte behöver någon egen strömförsörjning och är extremt robusta, är de inte alls lika exakta som aktiva hastighetssensorer.

Aktiva hjulhastighetssensorer

Moderna bilar är nu nästan uteslutande utrustade med aktiva hjulhastighetssensorer. De kräver en extern strömkälla, men är mycket mer exakta, lättare och mindre känsliga än passiva hjulhastighetssensorer. Aktiva hastighetssensorer klarar temperaturvariationer från -40 °C till 150 °C samt kraftiga vibrationer och elektromagnetiska störningar på ett tillförlitligt sätt. De är dessutom okänsliga för korrosion. Eftersom de får sin signal från en magnetisk pulsgenerator (pulshjul), kan de registrera hjulhastigheten tills fordonet står stilla samt hjulens rotationsriktning. De data som tillhandahålls av aktiva hastighetssensorer används för ABS, ESP, ASR samt för motor- och transmissionsstyrning och i navigationsenheter.

Fel i ABS-sensorn

ABS-sensorer påverkas sällan av slitage på grund av sin placering på hjulnavet. På sin höjd behöver de bytas ut på grund av ålder eller om det uppstår en kortslutning. Detta kan till exempel orsakas av vatteninträngning. Kontaminering leder ofta till felfunktioner. Detsamma gäller för defekter i pulshjulet, som kan orsakas av t.ex. rost.

Symptom på en defekt ABS-sensor

Om ABS-sensorn är defekt kommer motsvarande lampa på instrumentpanelen att tändas. Alternativt kan felkoder i felminnet och tänd ESP-kontrollampa indikera en defekt ABS-sensor. Om ABS även griper in vid normal inbromsning bör du omedelbart uppsöka en verkstad. Om din bils ABS inte fungerar som den ska är din och andra trafikanters säkerhet i fara.

Utbyte av ABS-sensor

Bytet av en ABS-sensor bör utföras av en specialiserad verkstad eller en erfaren mekaniker.

Eftersom varje bil är utrustad med fyra ABS-sensorer kommer verkstaden först att läsa av felminnet för att lokalisera den defekta sensorn. Det är inte nödvändigt att byta ut alla sensorer om en enda komponent är defekt.

När det är klart var den felaktiga sensorn är placerad utförs en visuell inspektion. För att göra detta lyfts bilen upp på en hiss och hjulet tas bort. Om det finns en bruten kabel byts den ut; om själva sensorn är defekt byts den ut. Det lönar sig i allmänhet inte att reparera sensorn eftersom reservdelarna är billiga. ABS-sensorer av hög kvalitet kostar i genomsnitt mellan 10 och 50 euro. Men om sensorn är integrerad i hjullagret är kostnaden för en ny sensor cirka 180 euro. På Motointegrator erbjuder vi ABS-sensorer i OEM-kvalitet till garanterat förmånliga priser. Köp din reservdel online från Motointegrator och spara verkstadskostnaden. Att byta ut varje sensor tar cirka en halvtimme till en och en halv timme, så du kan förvänta dig arbetskostnader på cirka 50 till 150 euro.

Rengöring av ABS-sensorn

Vid funktionsstörningar som endast beror på en kraftigt nedsmutsad komponent kan det vara möjligt att rengöra den. Detta kräver specialrengöringsmedel.

Köp ABS-sensorer online på Motointegrator

I Motointegrators prisbelönta onlinebutik hittar du ABS-sensorer från kända tillverkare som ATE, AUTLOG, BOSCH och DELPHI. Välj fordon, modell och tillverkningsår och du kommer att visas ABS-sensorer som är lämpliga för din bil. Om du har några frågor om hjulhastighetssensorer eller någon annan reservdel är du välkommen att kontakta vårt kunniga kundserviceteam. Motointegrators omfattande produktsortiment erbjuder dig över 5 miljoner reservdelar och tillbehör för alla bilmärken. Dra nytta av vårt breda utbud av varumärken, snabb leverans och högsta kvalitet.

Topp produkter från kategorin ABS-sensorer

Placeringskriterier

Funktionsprincip för bromssystem och huvudbromscylinder (HBZ)

Huvudbromscylindern är en komponent som bidrar avsevärt till säkerheten. Genom huvudbromscylindern överförs bromsvätskans tryck till de fyra hjulen. Huvudbromscylindern fungerar tillsammans med bromsservon och även fordonets ABS-system.

Huvudbromscylindern är placerad i motorutrymmet vid torpedväggen (mellan vindrutan och motorutrymmet), direkt ovanför bromspedalen. När bromspedalen trycks ned, trycker en kolvstång på huvudbromscylindern med den förstärkta kraften från bromsservon på kolven i HBZ. Denna trycker sedan bromsvätskan in i de två avgående ledningarna. På de flesta fordon består dessa två bromskretsar av en diagonal arrangemang, alltså fram vänster och bak höger eller fram höger och bak vänster. Detta säkerställer att fordonet inte bromsar ensidigt om en bromskrets skulle fallera.

Vilka defekter finns det på huvudbromscylindrar?

Beroende på fordonsmodell kan avståndet under instrumentbrädan (mellan bromspedalens hävarm och kolvstången på bromsservon) först justeras. Detta avstånd bör vara sådant att pedalen inte trycks ned för långt. Den vanligaste defekten på en huvudbromscylinder är defekta tätningsläppar, vilket leder till läckande bromsvätska. Detta kan medföra att bromstrycket inte kan byggas upp ordentligt och hållas kvar. Om du står på bromspedalen och den långsamt sjunker nedåt, kan det vara en defekt på HBZ, men det kan också bero på bromsoken. Vatten eller luft i bromsvätskan kan också orsaka dessa symtom (båda medierna kan komprimeras).

Till synes skador på HBZ som dock orsakas av andra komponenter

För att öka bromstrycket finns det mellan bromspedalen och bromscylindern en bromsservo direkt på baksidan av huvudbromscylindern, som ser ut som en trumma. Inuti finns en membran och kamrar med undertryck. Detta förstärker bromskraften. Om du behöver använda ovanligt mycket kraft för att bromsa måttligt, kan det tyda på att det inte finns tillräckligt med undertryck. Antingen förlorar systemet undertryck eller så fungerar inte undertryckspumpen korrekt.

Huvudbromscylinder och ABS

På moderna fordon är dessutom ABS-systemet placerat mellan huvudbromscylindern och bromsoken. Det kan styra bromstrycket enligt sina parametrar, alltså minska bromstrycket på ett hjul om det börjar låsa sig. Detta känns som en "ryckning" i bromspedalen. På äldre fordon som har bromstrummor på bakaxeln kan det efter huvudbromscylindern finnas en proportionalventil, eftersom skiv- och trumbromsar kräver olika bromstryck. På många fordon finns dock en bromskraftregulator på bakaxeln istället för en proportionalventil, som också justerar bromstrycket beroende på vikten.

Utbyte av huvudbromscylindern

Utbyte av huvudbromscylindern bör endast utföras av utbildade fackmän. Att justera bromspedalens slaglängd är svårt. Om huvudbromscylindern ska bytas ut måste även kolvstångsspelet mellan huvudbromscylindern och bromsservon justeras. Verkstäder har speciella verktyg för detta, som är beroende av tillverkaren. Dessutom bör det före utbyte av huvudbromscylindern kontrolleras om den aktuella defekten verkligen beror på HBZ. För detta kopplas en manometer till bromssystemet. Därefter mäts bromstrycket enligt en specifik procedur som anges av tillverkaren. Både mätproceduren och de uppnådda trycken är avgörande och mycket informativa.

Varför uppstår defekter på huvudbromscylindern efter (pedal-)luftning?

Denna fråga är egentligen felaktigt formulerad, men den ställs ofta. Efter luftning av bromssystemet verkar det ofta som om inget bromstryck finns vid första inbromsningen efter att ha kört iväg. Detta beror på att hela undertrycket i bromsservon "förbrukas" under luftningen. Det betyder att vakuumpumpen först måste återställa ett tillräckligt undertryck i bromsservon.

Samma fråga ställs ofta efter byte av bromsbelägg. Kolvarna i bromsoken återställs helt och sedan monteras bromsbeläggen eller bromsstenarna. Om du bara kör iväg utan att ta detta i beaktning, skulle bromspedalen sjunka helt vid de första inbromsningarna utan att någon bromskraft skulle uppstå. Detta beror på att kolvarna i varje bromsok först måste pressas ut tillräckligt långt för att bromsbeläggen ska ligga nästan intill bromsskivan. Huvudbromscylindern har dock ingen defekt.