80SEK

Bromsok

(Hittade 3788 resultat)

För de flesta förare är det normalt att fordonet saktar in och så småningom stannar när bromspedalen trycks ned. Men det som är enkelt att göra och låter lätt är faktiskt ett relativt komplext samspel mellan många komponenter. Till dessa komponenter hör bromsoken i ett fordon. Dessa kallas också ofta för bromsok. I vår onlinebutik kan du snabbt hitta rätt bromsok för ditt fordon i händelse av en defekt.

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från Bromsok

Alla bilmärken

Bromsok har dessa funktioner

Bromsok är viktiga komponenter i ett fordons skivbromssystem. Ett bromsok måste uppfylla två mycket viktiga uppgifter inom detta system

  • Mottar bromsbeläggen och styr dem
  • Omvandlar det hydrauliska trycket i bromssystemet till mekanisk kraft med hjälp av en eller flera kolvar. Denna kraft krävs för att bromsbeläggen ska kunna pressas mot bromsskivan.
  • När föraren trycker på bromspedalen skapas ett övertryck i hydraulsystemet jämfört med atmosfärstrycket. Detta övertryck färdas via bromsslangarna och bromsledningarna i bromssystemet till bromsoket. Detta tryck gör att bromsokets kolvar pressar bromsbeläggen mot bromsskivorna. Processen orsakar ökad friktion på bromsen så att fordonet saktas ner och kan bringas till stillastående.

    När du tar bort foten från bromspedalen igen släpps övertrycket automatiskt. Kolven trycks tillbaka till sitt ursprungliga läge och bromsskivan kan återigen rotera fritt utan motstånd.

    Var sitter bromsoken i fordonet?

    Bromsskivorna är placerade bakom hjulen i ett fordon och är bultade till hjulnaven. Bromsoken sitter på bromsskivorna med ett litet mellanrum mellan dem. Denna position är vanligtvis fallet, men behöver inte nödvändigtvis vara det. I princip kan bromsoken sitta i vilken annan position som helst på bromsskivan. På en bil är arrangemanget alltid i positionen mellan klockan nio och klockan tre enligt en urtavla. På motorcyklar däremot är positionen vanligtvis klockan sex. Ett bromsok är fastskruvat i ett monteringsfäste eller en monteringsram och är fastskruvat i hjullagerhuset. Det innebär att bromsoket följer varje rörelse i bilen

    Har alla fordon ett bromsok?

    Varje hjul på en bil som har skivbroms har också ett bromsok. Det innebär att i ett system med skivbromsar installeras ett bromsok per hjul. Problem eller defekter med bromsoket uppstår därför mycket ofta bara på ett hjul.

    Typer av bromsok

    Det finns i allmänhet tre olika typer av bromsok:

    • Fasta bromsok
    • Flytande bromsok
    • Fist bromsok
Fixerade bromsok har alltid minst två kolvar. Det finns en på varje sida av bromsskivan. Dessa kolvar har en direkt effekt på bromsbeläggen, medan själva bromsoket inte rör sig. Fasta bromsok är dock relativt dyra på grund av en komplex tillverkningsprocess. Denna typ av bromsok hittar du vanligtvis bara i mycket snabba bilar. Där är bromsoken ofta utrustade med upp till åtta kolvar.

Den andra typen av bromsok, det så kallade flytande bromsoket, fick sitt namn på grund av rörligheten mellan monteringsramen och belägghållaren. Fördelen med ett flytande bromsok är att det i de flesta fall endast är försett med en bromskolv.

Fist caliper har fått sitt namn från formen av en lätt öppen knytnäve. Detta är det vanligast förekommande bromsoket. Med knytnävsoket pressar kolven bromsbelägget på sin sida mot bromsskivan. Därmed vilar den mot bromsskivan och ser till att hela bromsoket rör sig i motsatt riktning. Denna process drar det motsatta bromsbelägget mot bromsskivan. Nackdelen är dock att bromsbelägget och bromsskivan kan slitas ut snabbare. Om du själv regelbundet kontrollerar bromsbeläggen på ditt fordon måste du ha detta i åtanke.

Byt ut defekta bromsok

Om du märker att ett bromsok inte längre fungerar som det ska, bör felet repareras snabbt. Bromssystemet i ett fordon är mycket komplext och en säkerhetsrelevant komponent. Utbytet av ett bromsok bör därför överlåtas till en specialist, såvida du inte själv har den tekniska erfarenheten.

Populära tillverkare av bromsok

På Motointegrator hittar du ett sortiment med fem miljoner reservdelar och tillbehör. Naturligtvis hittar du också bromsok från populära och välkända tillverkare. De mest populära tillverkarna för denna reservdel är:

  • TRW
  • TRW
  • FERODO
  • ATE
  • BOSCH
  • LAUBER
Köp bromsok online på Motointegrator

På Motointegrator hittar du reservdelar till de mest populära och välkända bilmärkena och modellerna. Det är viktigt för oss att du får de reservdelar du beställer så snabbt som möjligt. Därför erbjuder vi expressleverans och du får dina varor senast den tredje arbetsdagen.

Topp produkter från kategorin Bromsok

Placeringskriterier

Funktionsprincip för bromsoket

Bromsok fungerar som en tång, vilket är anledningen till att de också kallas för bromstänger. De pressar bromsbeläggen hårt mot skivan, så att rörelseenergin effektivt omvandlas till friktionsenergi. Det finns två typer av bromsok:

- fast bromsok

- flytande bromsok

Den tydligaste skillnaden ligger i kolvarna. Det flytande bromsoket har en eller flera bromskolvar på insidan. När dessa trycker på bromsbelägget, drar det automatiskt bromstången från utsidan till insidan, eftersom den yttre delen av oket sitter på glidstift. Denna "glidning" ger namnet flytande bromsok.

Det flytande bromsoket kan med denna relativt enkla konstruktion effektivt pressa ihop beläggen. Positionen är därför vanligtvis framtill på de flesta fordon, där största bromskraft behövs. På bakaxeln finns ofta fasta ok (på äldre eller små, mycket billiga fordon finns fortfarande bromstrummor). Här pressar kolvar bromsbeläggen från både insidan och utsidan. Handbromsen aktiveras antingen via en extra mekanism eller en liten trumbroms i bromsskivan.

De vanligaste felen på bromsok

Kolvarna är skyddade mot inträngande smuts (bromsdamm) med hjälp av en gummitätning. Dock utsätts även dessa tätningar för slitage, vilket gör att de kan bli spröda eller spricka. Den inträngande smutsen kan göra att kolven fastnar, vilket gör att kolven endast rör sig i liten utsträckning eller inte alls. Det finns reparationssatser som kan hjälpa i detta fall. Kolvarna och cylinderväggarna rengörs och slipas eventuellt med mycket fint sandpapper.

På det flytande bromsoket kan glidstiften bli så smutsiga att bromsoket inte längre är rörligt. Därför ska dessa stift vid bromsservice antingen bytas ut eller rengöras noggrant. Därefter smörjs de med aluminium- eller kopparpasta för att hålla dem smidiga.

Om dessa underhållsarbete inte utförs korrekt kan ett bromsok bokstavligen fastna - även om bromsen har aktiverats. Då trycker ett belägg kontinuerligt mot skivan och gör att bromsområdet blir överhettat. Beläggen blir då hårda (glaserade) och kan inte längre användas. Dessutom kan bromsvätskan bli för varm. Till och med hjullagren kan påverkas om deras fett blir för flytande.

Vad får inte användas för att rengöra ett bromsok?

Vid reparation av bromsen måste hela bromsoket naturligtvis rengöras. Då ska inte vilket rengöringsmedel som helst användas. Bromsrengöring rekommenderas, eftersom denna inte angriper gummitätningarna. Dessutom bör oket blåsas ur med tryckluft (tänk på att använda ansiktsmask).

Lackering av bromsok

Att lackera ett bromsok är inte nödvändigt ur ett underhålls- och serviceperspektiv. Det är snarare en åtgärd för att få bromsoket att se "sportigt" ut. Vid lackering är det viktigt att endast använda lack som är avsedd för detta ändamål.

Bromsok kan beroende på fordon vara tillverkade av stålgjutgods eller aluminiumgjutgods. Vid aluminium bör man tänka på oxidationsskiktet som bildas vid kontakt med luft (efter att det först slipats bort). Detta kan göra att lacken kanske inte fäster. Dessutom är det viktigt att inte lackera rörliga delar och områden för att de ska förbli rörliga.

Särskilda överväganden vid byte av bromsbelägg

Bromskolvarna måste tryckas tillbaka vid byte av bromsbelägg. För att göra detta öppnas först bromsvätskebehållaren, så att inget tryck byggs upp. Det finns olika system för bromsokskolvar: vissa kolvar trycks bara tillbaka, medan andra måste vridas och tryckas. För detta finns det speciella verktyg.

Efter byte av bromsbelägg ska du inte köra iväg omedelbart. Starta bilen (undertryck för bromsservot), tryck sedan på bromsen flera gånger medan bilen står stilla. Först kommer pedalen att sjunka eftersom kolvarna har tryckts tillbaka för långt. Först när rätt tryck är återställt kan du köra iväg.