5% på motorstyrning och tändsystem

Bromsbelägg

(Hittade 9448 resultat)

Att välja rätt bromsbelägg

Eftersom bromsarna är en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna i ett motorfordon, garanterar användningen av lämpliga bromsbelägg och deras korrekta installation din personliga säkerhet när du kör. Dessutom ger det breda utbudet av olika tillverkare dig inte bara ett stort urval av bromsbelägg av olika kvalitet. Det finns också bromsbelägg i en mängd olika utföranden på grund av de olika modellvarianterna, fordonsåren osv. När du reparerar bromsar bör du därför se till att välja rätt bromsbelägg enbart av säkerhetsskäl.

reservdelar BOSCH

Välj bil för att se matchande delar från Bromsbelägg

Alla bilmärken

Bromsbelägget är en av de vanligaste och viktigaste reservdelarna

Bromsbelägg är även kända som bromsskor eller bromsblock. Inom fordonsteknik finns bromsbelägg främst tillgängliga för trumbromsar och skivbromssystem. Som med andra fordon används bromsar också i motorfordon för att minska fordonshastigheten eller för att hålla ett fordon på en plats. För att generera bromseffekten pressas ett bromsbelägg mot en höghållfast metallskiva eller bromstrumma. Detta genererar den friktion som krävs för bromsning, vilket också manifesterar sig i stark värmeutveckling på bromsskivorna och bromsbeläggen. Som ett resultat av denna process utsätts bromsbeläggen för relativt högt slitage, vilket gör dem till en av de vanligaste reservdelarna för motorfordon.

Ett bromsbelägg är en produkt av den senaste materialtekniken

Det bromsbeläggmaterial som faktiskt krävs för bromsning är bundet till ett stödmaterial i en skivbroms. När det gäller trumbromsar är bromsbelägget fäst vid bromsskon med hjälp av nitar eller lim. Vid skivbromsbelägg är stödplattan tillverkad av stål, gråjärn eller plast. Plast har den stora fördelen att det är lättare. Vissa friktionsmedel som koppar, molybden, tunga sulfater eller bariumsulfater, antimontrisulfid och på senare tid keramik, som är bundna med syntetiska hartser, används för bromsbeläggens ytor.

Säkerhet och komfort tack vare slitageindikatorer på bromsbeläggen

Moderna bromsbelägg har också elektroniska slitageindikatorer, även kända som varningskontakter. Många av dessa varningskontakter utnyttjar Ohms lag, där en minskande elektrisk resistans signalerar bromsbeläggets minskade styrka och därmed dess grad av slitage. Enklare sensorer har en tråd inbyggd i bromsbeläggets understa lager, som t.ex. vid kraftigt slitage kommer i kontakt med bromsskivan och sänder en motsvarande signal till indikatorn för slitna bromsbelägg. En helt annan konstruktionsprincip används för akustiska slitagevarnare. För denna typ av slitagevarnare fästs en metallplatta på baksidan av bromsbelägget. Detta genererar ett genomträngande varningsljud när bromsarna appliceras och bromsbelägget är för tunt.

Topp produkter från kategorin Bromsbelägg

Placeringskriterier

Vad händer om bromsen drar åt ena sidan?

När du bromsar kan det uppstå olika effekter som inte tillhör normalt bromsbeteende. Exempelvis kan fordonet dra åt ena sidan vid inbromsning, vilket tyder på att bromskraften är ojämn. Moderna bromssystem är tvåkrets-bromssystem, vilket innebär att två av de fyra hjulbromsarna aktiveras av en bromsvätskekrets. Dessa är vanligtvis diagonalt placerade.

Bromssystemet brummar vid inbromsning från högre hastighet. Vad ska man göra?

Det kan vara så att en av bromskretsarna inte längre innehåller bromsvätska. Det kan också vara så att en kolv har fastnat. Om du upplever vibrationer eller ett brummande ljud vid inbromsning från hög hastighet kan det också tyda på skador på beläggen eller bromsskivorna. Det kan också vara så att bromsvätskan är mycket gammal och redan har dragit till sig vatten. Till skillnad från bromsvätska kan vatten komprimeras, vilket kan orsaka vibrationer. Felen kan dock också ligga i chassit (t.ex. länkarmar, hjullager) och endast förstärkas vid bromsning och överföras till bromspedalen.

Vad ska man göra om bromskraften är för låg?

Om bromskraften är för låg kan bromsen vara sliten. Speciellt om nya bromsbelägg och bromsskivor inte har körts in försiktigt (en kraftig nödbromsning kan vara tillräcklig) kan belägg och skivor bli överhettade och skivorna kan till och med börja glöda. Då härdar bromsbeläggen ut (de blir glansiga). Även skivorna härdar ut (de blir blå). När både belägg och skivor har härdat är friktionen minimal, vilket innebär att bromskraften blir mycket låg.

När bör bromsbelägg bytas ut?

Många förare oroar sig för att de byter bromsbeläggen för sent. När ska bromsbeläggen egentligen bytas ut? Detta är ganska enkelt att svara på. Bromsbeläggen kommer mot slutet av sin livslängd att ha förlorat mer än en centimeter av sitt material. Det innebär att bromskolvarna måste pressas långt ut för att beläggen överhuvudtaget ska nå skivorna. Om bromspedalen går väldigt långt ner kan det vara ett tecken på slitna bromsar.

Det är också viktigt att kontrollera bromsvätskebehållaren. Med nya bromsbelägg bör bromsvätskenivån vara på "max". Om bromsvätskenivån är lägre kan det innebära att mer bromsvätska krävs i varje bromsok eftersom kolvarna måste pressas längre ut. Det kan dock också bero på en annan orsak, såsom bromsvätskeförlust (läckage, problem med kopplingen). Därför bör du snarast uppsöka en verkstad.

Vad bör man tänka på vid byte av bromsbelägg?

Först och främst ska bromsoken lossas. Dessa kan nu ställas upp eller tas bort helt. Därefter tas bromsbeläggen bort. Nu krävs ett speciellt verktyg för att pressa tillbaka kolvarna. I vissa bromsok räcker det med två metallplattor som skruvas isär och därmed pressar tillbaka bromskolvarna in i oket. Det finns dock bromskolvar som samtidigt måste vridas och pressas inåt.

Vid inpressning av kolvarna är det viktigt att inte skada dammskyddet på kolven. Efter inpressningen måste dessa inspekteras noggrant. Därefter rengörs hörnen där bromsbeläggen sitter med en lämplig stålborste och blåses rena med tryckluft. Slutligen måste även styrbultarna, på vilka oket "flyter", rengöras.

När du köper bromsbelägg bör du även köpa och byta ut tillbehörssatsen. Detta inkluderar två bultar och en fjäder som stabiliserar bromsen.

Vilket fett ska användas för bromsbelägg?

Efter rengöring appliceras lite fett i hörnen där bromsbeläggen sitter. Lite fett appliceras också på baksidan av bromsbeläggen (där kolven trycker på belägget). Fett appliceras även på styrbultarna i flytande bromsok. Dock används inte vanligt hjullagerfett.

För att uppnå en bättre och mer hållbar smörjning används aluminium- eller kopparpasta. Detta är ett fett förstärkt med aluminium- eller kopparpartiklar. Detta fett hjälper också till att förhindra att bromsarna senare börjar gnissla. Även styrstiften för tryckfjädern kan smörjas lätt. Det är dock viktigt att inget fett kommer på bromsytorna.

Ska bromsbelägg fasas?

På verkstäder kan man se att mekaniker fasar kanterna på bromsbeläggen. Denna fasning gör att belägget kan användas på en redan inkörd bromsskiva. På ytterkanten kan det bildas en liten kant, som belägget annars skulle trycka mot vid inbromsning. Detta kan göra att bromsbelägget kantrar.

Bör bromsskivorna bytas samtidigt?

Frågan uppstår ofta om även bromsskivorna ska bytas samtidigt. En tumregel är att skivorna vid normalt slitage bara behöver bytas varannan gång bromsbeläggen byts. Detta beror självklart på skivornas skick (spår, tjocklek) och det allmänna tillståndet (eventuellt överhettade). Vid tveksamhet bör detta avgöras av en fackman.

Kan olika bromsbelägg användas på axlarna?

På en axel bör bromsbeläggen alltid bytas samtidigt. Om bromssystemet är i gott skick slits båda sidorna jämnt. Dessutom kan belägg från olika tillverkare reagera något olika, vilket kan leda till ojämn bromsning. På olika axlar kan du dock använda olika bromsbelägg från olika tillverkare. Det är dock viktigt att beläggen på en axel alltid byts samtidigt på båda sidor.

Vilken är den optimala tjockleken för bromsbelägg?

Det kan hända att slitagebilden för de inre och yttre bromsbeläggen skiljer sig åt, det vill säga att slitaget är ojämnt. I ett bra bromssystem bör slitaget vara jämnt. Dock kan det, beroende på fordonet, förekomma ojämnt slitage. Mekanikerna på auktoriserade verkstäder är medvetna om detta.

Efter montering av bromsbelägg

Innan arbetet påbörjas måste bromsvätskebehållaren öppnas för att kolvarna ska kunna tryckas tillbaka. Efter att de nya bromsbeläggen monterats startas motorn och fordonet bromsas flera gånger medan det står stilla. Vid de första inbromsningarna kan bromspedalen sjunka eftersom kolvarna först måste tryckas ut mot bromsbeläggen. Olyckor inträffar ofta när bilägare själva byter bromsbelägg och sedan kör iväg direkt. Dessutom kontrolleras och stängs bromsvätskebehållaren efter bytet. Bromsvätskan måste också bytas med jämna mellanrum.