- Tom

Bromsbelägg
(Hittade 9448 resultat)
Att välja rätt bromsbelägg
Eftersom bromsarna är en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna i ett motorfordon, garanterar användningen av lämpliga bromsbelägg och deras korrekta installation din personliga säkerhet när du kör. Dessutom ger det breda utbudet av olika tillverkare dig inte bara ett stort urval av bromsbelägg av olika kvalitet. Det finns också bromsbelägg i en mängd olika utföranden på grund av de olika modellvarianterna, fordonsåren osv. När du reparerar bromsar bör du därför se till att välja rätt bromsbelägg enbart av säkerhetsskäl.
Välj bil för att se matchande delar från Bromsbelägg
Alla bilmärken
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Bromsbelägget är en av de vanligaste och viktigaste reservdelarna
Bromsbelägg är även kända som bromsskor eller bromsblock. Inom fordonsteknik finns bromsbelägg främst tillgängliga för trumbromsar och skivbromssystem. Som med andra fordon används bromsar också i motorfordon för att minska fordonshastigheten eller för att hålla ett fordon på en plats. För att generera bromseffekten pressas ett bromsbelägg mot en höghållfast metallskiva eller bromstrumma. Detta genererar den friktion som krävs för bromsning, vilket också manifesterar sig i stark värmeutveckling på bromsskivorna och bromsbeläggen. Som ett resultat av denna process utsätts bromsbeläggen för relativt högt slitage, vilket gör dem till en av de vanligaste reservdelarna för motorfordon.
Ett bromsbelägg är en produkt av den senaste materialtekniken
Det bromsbeläggmaterial som faktiskt krävs för bromsning är bundet till ett stödmaterial i en skivbroms. När det gäller trumbromsar är bromsbelägget fäst vid bromsskon med hjälp av nitar eller lim. Vid skivbromsbelägg är stödplattan tillverkad av stål, gråjärn eller plast. Plast har den stora fördelen att det är lättare. Vissa friktionsmedel som koppar, molybden, tunga sulfater eller bariumsulfater, antimontrisulfid och på senare tid keramik, som är bundna med syntetiska hartser, används för bromsbeläggens ytor.
Säkerhet och komfort tack vare slitageindikatorer på bromsbeläggen
Moderna bromsbelägg har också elektroniska slitageindikatorer, även kända som varningskontakter. Många av dessa varningskontakter utnyttjar Ohms lag, där en minskande elektrisk resistans signalerar bromsbeläggets minskade styrka och därmed dess grad av slitage. Enklare sensorer har en tråd inbyggd i bromsbeläggets understa lager, som t.ex. vid kraftigt slitage kommer i kontakt med bromsskivan och sänder en motsvarande signal till indikatorn för slitna bromsbelägg. En helt annan konstruktionsprincip används för akustiska slitagevarnare. För denna typ av slitagevarnare fästs en metallplatta på baksidan av bromsbelägget. Detta genererar ett genomträngande varningsljud när bromsarna appliceras och bromsbelägget är för tunt.
Topp produkter från kategorin Bromsbelägg
Vad händer om bromsen drar åt ena sidan?
Bromssystemet brummar vid inbromsning från högre hastighet. Vad ska man göra?
Vad ska man göra om bromskraften är för låg?
När bör bromsbelägg bytas ut?
Det är också viktigt att kontrollera bromsvätskebehållaren. Med nya bromsbelägg bör bromsvätskenivån vara på "max". Om bromsvätskenivån är lägre kan det innebära att mer bromsvätska krävs i varje bromsok eftersom kolvarna måste pressas längre ut. Det kan dock också bero på en annan orsak, såsom bromsvätskeförlust (läckage, problem med kopplingen). Därför bör du snarast uppsöka en verkstad.
Vad bör man tänka på vid byte av bromsbelägg?
Vid inpressning av kolvarna är det viktigt att inte skada dammskyddet på kolven. Efter inpressningen måste dessa inspekteras noggrant. Därefter rengörs hörnen där bromsbeläggen sitter med en lämplig stålborste och blåses rena med tryckluft. Slutligen måste även styrbultarna, på vilka oket "flyter", rengöras.
När du köper bromsbelägg bör du även köpa och byta ut tillbehörssatsen. Detta inkluderar två bultar och en fjäder som stabiliserar bromsen.
Vilket fett ska användas för bromsbelägg?
För att uppnå en bättre och mer hållbar smörjning används aluminium- eller kopparpasta. Detta är ett fett förstärkt med aluminium- eller kopparpartiklar. Detta fett hjälper också till att förhindra att bromsarna senare börjar gnissla. Även styrstiften för tryckfjädern kan smörjas lätt. Det är dock viktigt att inget fett kommer på bromsytorna.