80SEK

Bromsledningar

(Hittade 3170 resultat)

Bromsledningar har en viktig funktion i fordonet. De överför det hydrauliska trycket till hjulbromsarna med hjälp av bromsvätskan. Man skiljer mellan bromsrör och bromsslangar. Slitage och materialutmattning är en vanlig orsak till defekter. Sprutvatten och salt leder till korrosion på ledningarna. Ozon i luften och mårdbett orsakar också skador på denna komponent. Du kan minska dina reparationskostnader genom att köpa komponenten billigt online från Motointegrator

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från Bromsledningar

Alla bilmärken

Vad är bromsledningar

Bromsledningar överför hydrauliskt tryck till hjulbromsarna med hjälp av bromsvätska. När föraren trycker på bromspedalen skapas ett hydrauliskt tryck i huvudbromscylindern. Detta tryck måste överföras till hjulbromsarna med hjälp av bromsvätskan för att generera bromskraft. Detta sker via bromsledningarna.

Typer av bromsledningar

Man skiljer mellan bromsrör och bromsslangar.

Bromsledningar

Bromsrör är tillverkade av stål och är styva. En zink- eller plastbeläggning skyddar dem mot korrosion. Bromsrören är placerade i motorrummet under karossen eller i hjulhusen - där de inte kan röra sig. Beroende på användningsområde skiljer sig bromsrören åt genom form, längd, diameter och anslutningskoppling.

Bromsslangledningar

Bromsslangledningar ansluter flexibelt bromsrören och hjulbromsarna. De överför det hydrauliska trycket till bromsoken och hjulcylindrarna. Som regel består de av ett speciellt inre och yttre gummi och en tyginsats i flera lager däremellan.

Det finns dock även bromsslangar som är inkapslade i en stålfläta. Dessa är särskilt hållbara och expanderar mindre vid högre bromstryck. Som ett resultat är tryckpunkten på bromspedalen mer exakt och bromsprocessen kan definieras mer exakt.

Upptäcka defekta bromsledningar

Bromsledningar har en viktig funktion: de måste överföra det hydrauliska tryck som genereras av föraren eller bromsstyrsystemet till hjulbromsen utan fördröjning eller förlust. Detta är det enda sättet att säkerställa att bromssystemet fungerar.

Vid skador eller porösa ledningar kan fukt tränga in i bromssystemet från utsidan. Ångbubblor kan bildas i bromsvätskan och bromsverkan kan försämras. I värsta fall kan detta leda till ett fullständigt bromsfel. Bromsslangar och bromsrörledningar måste därför kontrolleras regelbundet.

Symptom på defekta bromsledningar är:

  • Nivån på bromsvätskan har sjunkit
  • Förlusten av bromskraft har ökat eller det finns ingen bromsverkan.
  • Det finns fläckar på golvet från bromsvätskan.
  • Bromsledningarna är fuktiga.
  • Bromsindikatorlampan lyser.
  • Bromssträckan är längre.
  • Pedalen höjs när bromsen ansätts.
  • Bromspedalen kan tryckas ned så långt det går.

Läckande bromsvätska känns igen på gulaktiga fläckar och en frätande lukt som påminner om olja.

Orsaker till defekta bromsledningar

Bromsslangar och bromsrör utsätts för naturligt slitage och materialutmattning. Speciellt på vintern leder salt och stänkvatten till en viss korrosion på bromsrören. Djurbett och vägsalt kan också skada bromsrören.

Byt ut eller reparera defekta bromsledningar

Eftersom bromsledningar är säkerhetsrelevanta komponenter bör du låta en specialist byta ut defekta bromsledningar. De kommer först att fastställa exakt var läckan finns. Den berörda sektionen måste bytas ut. För att göra detta kommer specialisten först att tömma bromsvätskan. Först då kan han ta bort den berörda ledningen.

Beroende på var det läckande bromsröret är placerat kan detta kräva mer arbete. Om det är på en plats som är svår att komma åt kan det inte bara vara nödvändigt att ta bort underredspanelen, utan även tanken eller bakaxeln. När den nya bromsledningen har bockats och försetts med nya tillbehör kan den monteras. Bromssystemet fylls sedan med ny bromsvätska och avluftas med en speciell avluftningsanordning

Kostnader för byte av läckande bromsledningar

Kostnaderna kan variera beroende på fordon och skada. Bilverkstäder tillverkar ofta den nya bromsslangen för hand, dvs. den böjs och flänsas. Det finns dock även förbockade bromsledningar. Vilken variant som är lämplig avgörs individuellt av verkstaden. Du kan förvänta dig att betala cirka 20 till 80 euro per linje. Dessutom tillkommer kostnader för ny bromsvätska på ca 20 euro till 50 euro och kostnader för det arbete som krävs för att byta bromsledningen. Detta varierar mellan en och två timmar och kan uppgå till upp till 80 euro per timme. Det innebär att ett byte av bromsledning kan kosta mellan 120 euro och 300 euro.

Köp bromsledningar billigt online

Bromsledningar är en av de säkerhetsrelevanta komponenterna på ett fordon. De måste därför kontrolleras regelbundet och bytas ut om de är defekta. Defekter i bromsledningen kan kännas igen på minskad bromskraft eller till och med ingen bromsverkan, fuktiga fläckar från bromsvätska på golvet, ökad pedalrörelse vid bromsning och en minskad bromsvätskenivå. Det är då nödvändigt att reparera eller byta ut bromsledningen.

Kostnaden för att reparera eller byta ut bromsledningen är inte obetydlig. Du kan minska kostnaderna genom att köpa nya bromsledningar online och låta dem installeras på en specialiserad verkstad. I vår Trusted Shops-certifierade onlinebutik från Motointegrator hittar du stålflexbromsledningar, flare-bromsledningar, Magura-bromsledningar och många fler.

Topp produkter från kategorin Bromsledningar

Placeringskriterier

Bromsledningar

Den hydrauliska bromsen är standard i personbilar. Bromsvätskan måste ledas genom ett system av rör och slangar. Bromsledningarna utgör huvuddelen av förbindelsen mellan huvudbromscylindern och hjulbromsen. Nedan besvarar vi de vanligaste frågorna som uppstår kring bromsledningar.

Funktionsprincip för ett hydrauliskt bromssystem

Föraren utövar tryck på bromspedalen. Detta aktiverar en kolv i huvudbromscylindern, som vanligtvis är placerad vid brandväggen i motorutrymmet, framför bromsservot. Kolven pressar bromsvätskan, som inte kan komprimeras, genom bromsledningssystemet till hjulbromscylindrarna i form av hjulbromscylindern vid trumbromsen och i bromsoket vid skivbromsen. Mellan hjulen och karossen finns fjädringen, vilket innebär att den ofjädrade massan är separerad från den fjädrade massan.

Vilket material består bromsledningar av?

Idag används främst vissa metalllegeringar för bromsledningar, såsom koppar-nickel- och aluminiumlegeringar. Stålbromsledningar är snarare undantaget. Fördelen med dessa legeringar är att de är mycket mjuka och därför lätta att böja.

Hur böjer man bromsledningar?

Om du någonsin har försökt böja ett rör, kanske en trädgårdsslang av plast, har du troligtvis märkt att röret eller slangen bara böjs lite innan den knäcks. Detta kan också hända med bromsledningar om de böjs över en viss radie. Det skulle då fungera som en blockering i bromsledningen, och ingen bromsvätska skulle kunna flöda genom den.

Vilka storlekar och gängor finns för bromsledningar?

Innan bromsledningen böjs måste den flänsas. En överfallsmutter eller överfallsskruv (som är ihålig i tvärsnittet) skjuts på bromsledningen. Därefter pressas rörändan till en krage – det vill säga, den flänsas. Flänsningen har två funktioner: den håller bromsledningsskruven säkert på plats och tätar anslutningen genom den mjuka legeringen som pressas samman.

Hur förhindrar man korrosion på bromsledningar?

Här måste man skilja mellan korrosion som uppstår inifrån och utifrån. För att förhindra att bromsledningar korroderar inifrån måste bromsvätskan bytas ut minst vartannat år. Annars kan gropkorrosion uppstå, vilket kan påverka alla ventiler och kolvar (från ABS-blocket till bromstrycksregulatorn, huvudbromscylindern och hjulbromscylindern).

Ska man byta ut hela bromsledningar eller bara delar av dem?

Bromsledningar behöver inte bytas ut helt. Det räcker att byta ut en skadad eller korroderad del. Adapter kan också användas för att sammanfoga en lång bromsledning. Byte av bromsledningar bör dock endast utföras av erfarna fackmän. Förutom omfattande kunskaper om hantering och bearbetning av bromsledningar krävs det också att bromssystemet luftas efteråt.