80SEK

Bromsskivor

(Hittade 9117 resultat)

De är bland de komponenter som utsätts för störst påfrestningar. Samtidigt garanterar de din säkerhet: bromsskivor. Beroende på körstil, belastning och typ av bromsskivor måste de kontrolleras och bytas ut med jämna mellanrum.

reservdelar TRW

Välj bil för att se matchande delar från Bromsskivor

Alla bilmärken

I vår prisbelönta onlinebutik erbjuder vi dig ett omfattande utbud av bromsskivor från toppmärken som BOSCH, BREMBO, FERODO och TEXTAR. Använd vårt praktiska filter för att hitta rätt bromsskivor för ditt fordon.

Bromsskivor - funktion i bilen

I allmänhet finns det tre olika typer av bromsskivor i bilar. Förutom parkeringsbromsen (handbromsen) finns det trumbromsar och skivbromsar. Medan trumbromsar brukade vara standard, används skivbromsar nu främst i moderna bilar.

I skivbromsar arbetar bromsskivorna tillsammans med bromsbeläggen för att säkerställa att fordonet bromsar och stannar på ett säkert sätt. Bromsskivorna är fastbultade direkt i navet på respektive hjul. När du trycker på bromspedalen omsluter bromsbeläggen bromsskivorna och fordonets hastighet minskar. Detta skapar friktion och enorm värme. Bromsskivorna måste därför klara höga belastningar. Av denna anledning tillverkas komponenterna av särskilt högkvalitativa och värmebeständiga material. Dessutom arbetar tillverkarna ständigt med innovativa utvecklingar för att möjliggöra optimal kylning och därmed förhindra att komponenterna överhettas.

Bromsskivor - material och bearbetning

Bromsskivor avsedda för serieproduktion är vanligtvis tillverkade av stål eller grått gjutjärn, ofta i kombination med aluminium. För att öka skivornas livslängd använder många tillverkare också olika beläggningar.

Bromsskivor tillverkade av karbon används ofta inom motorsport. Dessa är upp till 70 procent lättare än standardskivor. De är också extremt termiskt motståndskraftiga och kan motstå temperaturer på upp till 1600 °C.

Beroende på fordon kan du välja mellan ventilerade och icke-ventilerade bromsskivor:

  • Oventilerade
  • Oventilerade bromsskivor eller fullständiga bromsskivor består av en solid plåt, varav vissa är perforerade.
  • I fallet med ventilerade bromsskivor är två plattor sammanfogade. Ventilerade bromsskivor inkluderar till exempel fläktskivor och nubbade ventilerade skivor.

Bromsskivor med genomgående hål möjliggör också god kylning. Spåren, hålen och slitsarna förhindrar också att vatten samlas på skivorna.

Byte av bromsskivor - intervall och kostnader

Bromsning är en dynamisk process där friktion leder till enorm värmeutveckling. För att förhindra att fordonet går sönder eller blir skevt ska bromsskivor alltid bytas ut i etapper.

Bromsskivor av hög kvalitet, som de som finns i Motointegrators onlinebutik, håller mellan 40.000 och 120.000 kilometer. Bromssystemets livslängd beror dock på flera olika faktorer. Från skivornas material, bilens ålder och modell till din körstil och de aktuella förhållandena på banan. Fukt, vägsalt och korrosion påverkar också bromsskivornas och bromsbeläggens livslängd.

Du bör regelbundet kontrollera ditt bromssystem och i synnerhet bromsbelägg och bromsskivor. Detta kommer att förhindra en minskning av bromsprestanda och, i värsta fall, fullständigt fel på bromssystemet.

Hur vet jag om ett byte är nödvändigt?

Det finns en föreskriven förslitningsgräns för bromsskivor. Denna baseras på skivornas minsta tjocklek. I allmänhet bör bromsskivor bytas ut när det finns två till tre millimeter kvar av beläggningen. Den minsta tjockleken, som anges av tillverkaren och förkortas "MIN TH", finns på kanten av bromsskivan eller på skivhuvudet. Moderna bilar har också vanligtvis en varningslampa som informerar dig om bromsskivans slitage i god tid.

Du kan också se om dina bromsskivor behöver bytas ut med hjälp av följande tecken:

  • Rattvibrationer
  • Ratten vibrerar vid inbromsning
  • Bromspedalen gnider
  • Bromsarna gnisslar
  • Bromsarnas prestanda minskar märkbart
  • Farkosten går sönder eller vrider sig
  • Bromsvätskenivån är låg

Vad kostar det att byta bromsskivor

Bromsskivor är en av de slitande delarna i en bil. Eftersom bromsen är en säkerhetsrelevant del bör den alltid bytas ut av en specialist. Om bromsskivorna och bromsbeläggen i ditt fordon ska bytas ut kan du förvänta dig kostnader på mellan 180 och 300 euro.

Kör med nya bromsskivor

För att säkerställa lång livslängd och tillförlitlig funktion hos nya bromsskivor bör du köra in dem ordentligt efter att du har bytt ut dem. Du bör till exempel undvika nödbromsning under de första 300 kilometrarna. Du hittar mer information om hur du kör in bromsskivorna korrekt i tillverkarens instruktioner.

Beställ bromsskivor online från Motointegrator

Motointegrators omfattande sortiment kännetecknas av förstklassiga bromsskivor och över 5 miljoner andra reservdelar och tillbehör för alla bilmärken. Beroende på fordon, modell och tillverkningsår kan olika bromsskivor vara lämpliga för din bil. Använd vår sökfunktion för att hitta rätt reservdel för ditt fordon. Alla bromsskivor som du kan beställa från Motointegrator har den föreskrivna ECE-testförseglingen.

Beställ din reservdel idag och dra nytta av fördelarna med våra onlinebutiker. Förutom förmånliga priser kännetecknas vi av blixtsnabb leverans. Om du har några frågor om de olika bromsskivorna, en premiumtillverkare eller Motointegrator, hjälper vår kundtjänst dig gärna.

Topp produkter från kategorin Bromsskivor

Placeringskriterier

Vad innebär anmärkningen vid besiktningen "Bromsskiva bak höger slitagebild otillfredsställande"?

De flesta fordonsägare blir uppmärksamma på vissa brister först när de påtalas av verkstaden eller vid den tekniska besiktningen (folkligt kallat besiktningen). För bromsskivor handlar det ofta om slitagebilden. Detta kan innebära olika typer av brister.

- vissa områden av skivan är korroderade, bromsbeläggen trycker inte på skivan vid bromsning

- tjockleken på bromsskivan är inte längre tillräcklig

- det finns djupa repor på bromsytan

- bromsskivan uppvisar missfärgningar (blå)

Om vissa områden av bromsskivorna är korroderade, och dessa befinner sig på anläggningsytan för bromsbeläggen, tyder det på att bromsbeläggen inte längre trycker mot skivan vid bromsning. Detta kan bero på ojämnheter i skivorna (slitage), men även fastsittande bromskolvar kan orsaka att bromsbeläggen bara trycker delvis mot skivorna. Även snedställda bromsbelägg eller ett sandkorn mellan belägg och bromsskiva kan vara möjliga orsaker.

I detta fall syns ofta också djupa repor i bromsskivorna. Dessa repor kan dock också ha andra orsaker: lågkvalitativa bromsskivor och/eller bromsbelägg, smuts och snedställning av bromsbeläggen, samt glasiga (överhettade) bromsbelägg som nu är så hårda att slitaget sker på bromsskivan istället för på belägget.

Vad innebär missfärgningar på bromsskivan?

Genom snedställning eller fastsittande bromsbelägg bromsar dessa i princip konstant. Detta skapar värme, och bromsskivan kan till och med börja glöda. Vid nya bromsbelägg finns också risken att omedelbart efter bytet genomföra kraftiga inbromsningar. Detta kan också överhetta materialet. Detta leder till att bromsbeläggen härdar, blir glasiga (ser glasiga ut och blir hårda som glas). Detta orsakar kraftigt slitage på skivan, medan bromskraften förblir låg. Dessutom kan fina sprickor uppstå.

Om bromsskivan har blivit kraftigt blåfärgad, tyder det på att skivan tidigare har glödgat. Detta förändrar strukturen i metallens sammansättning och gör den instabil. Skivan blir hård och därmed mer spröd. Glödgade bromsskivor utgör en allvarlig säkerhetsrisk och måste bytas ut omedelbart. Det kan också vara nödvändigt att inspektera bromsok, bromsbelägg och eventuellt hjullager, eftersom dessa områden också kan ha överhettats - även bromsvätskan, som också bör bytas ut.

Vad ska man göra om bromsskivan glöder?

Glödande bromsskivor bör under inga omständigheter kylas med vatten - de kan spricka. Om en bromsskiva glöder, är bromsbeläggen fast och släpper inte. Det är därför inte möjligt att köra vidare. Nu är det viktigt att få så mycket kall luft som möjligt till bromsskivan. Det bör också beaktas att det finns en brandrisk (t.ex. om fett från hjullagret läcker ut). Även aluminiumfälgar kan skadas om bromsskivan glöder länge och kraftigt.

Hur kan fastrostade bromsskivor lossas?

När bromsskivor rostat fast måste man skilja på vad som sitter fast:

- bromsbelägget på skivan

- handbromsen, som kan vara fast (på bakre bromsskivor)

- bromsskivan, som inte lossnar från navet

Om bromsbeläggen inte släpper måste bromsoket göras rörligt igen. Bromsen måste därför demonteras. Om handbromsen sitter fast kan mekaniken vara korroderad och fastklibbad. Det kan hjälpa att slå på mekaniken eller insidan av bromsskivan (eftersom handbromsen kan ha bromsbackar i en liten integrerad bromstrumma i skivan). Genom att starta och rycka iväg kan handbromsen eventuellt också lossas.

Annars kan det hjälpa att spraya rikligt med rostlösare på anläggningsytan (vid skruvhålen) och låta det verka över natten. Undvik att få rostlösare på bromsytan eller bromsbeläggen! Det kan också vara så att en eller två skruvar, som fixerar bromsskivorna på navet, har glömts bort. Dessutom kan vissa bromsskivor vara fixerade genom hjullagret, vilket innebär att montering och demontering bör utföras av en fackverkstad (ny fettning, inställning av lagret, etc.).

Det kan också hjälpa att försiktigt slå med den trubbiga sidan av en hammare och en träbit på anläggningsytan på bromsskivan. Hammaren bör aldrig användas direkt på själva bromsskivan, eftersom det kan orsaka att skivan skevar. Vid körning och när bromspedalen trycks ned, visar sig en sådan skada genom att pedalen vibrerar upp och ner. Sådana defekta bromsskivor måste också bytas ut omedelbart.

Vad är minimimåttet eller minsta tjockleken på bromsskivor?

Minimimåttet är inte alltid lätt att fastställa, eftersom man måste skilja mellan ventilerade och solida bromsskivor. Det finns ingen enhetlig minimimått för bromsskivor. Detta beror också på tillverkaren av skivorna. En tumregel är att en bromsskiva vanligtvis slits ut efter två satser bromsbelägg och bör bytas ut därefter. En klar uppgift om bromsskivans tjocklek kan dock alltid lämnas av en fackverkstad.

Annat att tänka på

För vissa fordonsmodeller kan man välja mellan solida eller ventilerade bromsskivor, medan andra har strikta specifikationer om vilka skivor som ska användas. Vid byte av bromsskivor bör också bromsbeläggen bytas, eftersom dessa kan ha fått en slitbana. Nya skivor skulle då omedelbart få repor. Dessutom bör bromskolvarna i bromsoken göras rörliga. På grund av det längre tidsintervallet kan man också passa på att byta bromsvätskan (bromsvätskan drar till sig vatten och kan då komprimeras). Slutligen är även bromsvätskans ålder en avgörande faktor.